پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۹۲
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۱
فرماندار اصفهان گفت: لازم است اعمال جدی قانون درباره کوره های آلاینده تولید آجر و گچ در شعاع 50 کیلومتری کلانشهر اصفهان صورت گیرد.

شعار سال: فضل الله کفیل روز چهارشنبه در جلسه کارگروه مقابله با پدیده گرد و غبار در فرمانداری اصفهان افزود: این اعمال قانون باید همراه با ارتباط نزدیک، ارائه خدمات، انعطاف و تسهیلات دولتی باشد تا به بخش خصوصی فشاری وارد نشود.

وی با اشاره به وجود 349 واحد تولیدی آجر در محدوده 50 کیلومتری اصفهان اظهار کرد: از این تعداد 51 واحد با پیگیری های انجام شده ، تعطیل شد و این گام نخست در برخورد با صنایع آلاینده است.
وی با تاکید بر اینکه لازم است گام دوم برخورد با واحدهای تولیدی آلاینده توسط کارگروه مقابله با پدیده گرد و غبار هرچه سریعتر تعریف و مشخص شود گفت: سازمان صنعت، معدن و تجارت مسئول اجرای مصوبه های این کارگروه درباره بخش خصوصی است و باید ساختاری در این زمینه تعریف شود.
کفیل پیشنهاد کرد که امور مربوط به برخوار و شاهین شهر و میمه در خود آن شهرستان ها با برگزاری جلسه با حضور مسئولان دولتی و فعالان بخش خصوصی پیگیری شود.
وی جابجایی و تغییر کاربری واحدهای تولیدی را دو راهکار اصلی برای جلوگیری از فعالیت واحدهای تولیدی آلاینده خواند و گفت: لازم است هزینه ای برای این موارد در نظر گرفته شود.
فرماندار اصفهان یکی از مهمترین دغدغه های این شهرستان را پدیده گرد و غبار و ریزگردها و آسیب به محیط زیست و منابع طبیعی دانست و افزود: هرکدام از واحدهای تولیدی که بیرون از چارچوب تعیین شده در این کارگروه هستند باید از شعاع 50 کیلومتری اصفهان خارج شوند و ما هیچ اغماضی در این زمینه نداریم.
کفیل مصوبه های جلسه قبل کارگروه مقابله با پدیده گرد و غبار را تعطیلی واحدهای بدون مجوز، جلوگیری از فعالیت مجدد واحدهای تعطیل شده، اصلاح ساختار تولید و مواد اولیه واحدهای فعال طبق استانداردهای محیط زیست، جابجایی و انتقال واحدهای آلاینده به شعاع 50 کیلومتری و تغییر کاربری واحدها با هدف زیست محیطی اعلام کرد.

*
تاکید بر تعطیلی واحدهای آلاینده گچ و قیر

فرماندار اصفهان همچنین با اشاره به کوره های گچ در محدوده 50 کیلومتری اصفهان گفت: 68 واحد تولیدی در این محدوده و بیشتر در اتوبان شهید آقابابایی فعال است که مشکل خاصی درباره تولید و اشتغال بدنبال تعطیلی آنها وجود ندارد.
وی افزود: این واحدها می توانند زمین خود را تغییر کاربردی دهند و دولت نیز می تواند در این زمینه به آنها امتیاز دهد که لازم است سازمان صنعت، معدن و تجارت به جد پیگیر این موضوع باشد.
کفیل همچنین خواهان تعطیلی واحدهای تولیدی قیر در این محدوده شد و اظهار کرد: این واحدها آلایندگی زیادی دارند و اگر قرار به فعالیت آنهاست باید واجد شرایط محیط زیست باشند.
مدیر کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان نیز در این جلسه گفت: تعدادی از واحدهای تولیدی آجر و انجمن صنفی آنها در اصفهان پیشنهادهایی درباره تغییر کاربری و جابجایی ارائه کرده اند که باید بررسی شود.
حمید ظهرابی با بیان اینکه جابجایی این واحدها کار دشوار، هزینه بر و زمان بری است افزود: لازم است شهرداری ها در این زمینه بطور جدی وارد عمل شوند.
وی یکی از مشکل های موجود درباره کوره های آجرپزی را واحدهای دارای مجوز موقت خواند و اظهار کرد: 349 واحد تولیدی آجر در محدوده شعاع 50 کیلومتری اصفهان مستقر است که 134 واحد از میان آنها با 44 درصد اشتغال دارای مجوز موقت فعالیت هستند.
وی اضافه کرد: این واحدها باید پس از پنج سال فعالیت اقدام به جابجایی کنند اما اکنون که زمان آن فرا رسیده است این کار را انجام نمی دهند.
کارشناس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان نیز در این جلسه گفت: 349 واحد تولیدی آجر در محدوده شعاع 50 کیلومتری اصفهان در برخوار، گز، محمد آباد، سگزی، بهارستان و خوراسگان مستقر است.
پورحسین با بیان اینکه از 349 واحد، 51 واحد تعطیل شده است افزوذ: از تعداد باقیمانده نیز فقط 13 واحد دارای تجهیزات تونلی، رولری یا کوره متحرک خشک کن و فاقد آلایندگی هستند.
وی ادامه داد: 69 واحد از سیستم هوفمن خشک کن و 185 واحد از هوفمن آفتاب خشک استفاده می کنند که این واحدها بدلیل اینکه نمی توانند از مواد اولیه استاندارد استفاده کنند ، آلایندگی بهمراه دارند.
وی تصریح کرد: در مذاکره هایی که با صاحبان این واحدهای تولیدی برای جابجایی یا تغییر کاربری آنها داشتیم اذعان کردند که توانایی مالی کافی برای این کار را ندارند.
محمدرضا عبدانی فرماندار برخوار نیز در این جلسه با تاکید بر آمادگی واحدهای تولیدی آلاینده این شهرستان برای جابجایی یا تغییر کاربری گفت: لازم است طرح و برنامه مشخصی در این زمینه به ما ارائه شود.
بر اساس اعلام سازمان هواشناسی استان اصفهان در 23 سال گذشته در این استان فقط یک روز بدون گرد و غبار وجود داشته و وضع گرد و غبار در حال بدتر شدن است.
در همین راستا کارگروه مقابله با پدیده گرد و غبار بنا به ابلاغیه استاندار اصفهان برای تعیین تکلیف کوره های آجر وگچ، آهک، شن و ماسه در محدوده 50 کیلومتری کلانشهر اصفهان در فرمانداری اصفهان تشکیل شده است.
فرمانداری های اصفهان، برخوار و شاهین شهر و میمه، سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان از اعضای این کارگروه هستند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از وبسایت ایرنا ، تاریخ انتشار6 آبان 1394،کد مطلب81815650 (4952799) www.irna.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین