پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۲۰۲۲۵۹
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۴:۲۸
وزیر علوم گفت: سر و سامان دادن قریب به ۹۰۰ عضو هیئت علمی بلاتکلیف دانشگاه پیام نور در یک سال انجام شد.
شعارسال: منصور غلامی، وزیر علوم در حاشیه مراسم اجلاس سراسری کارگروه‌های تخصصی برنامه ریزی و گسترش وزارت علوم که با حضور مسئولان حوزه آموزش عالی و معاونین وزیر علوم در سالن شهید چمران دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد در جمع خبرنگاران اظهار داشت: امروز در جامعه تعداد فارغ التحصیلان دانشگاهی زیاد شده و در بین این فارغ التحصیلان بعضی رشته‌ها هستند که بازار کمتری برای آن‌ها وجود دارد لذا ما برای پذیرش این دانشجویان در دوره‌های تحصیلی تجدیدنظر خواهیم کرد و از بعضی دانشگاه‌ها ممکن است حذف شود و به بعضی دانشگاه‌هایی که تقاضای دوره‌های جدید دارند نخواهیم داد. در واقع به این شکل که در دانشگاه‌های معدودی این رشته‌ها نگاه داشته خواهند شد که رشته تربیت نیرو در آن رشته خاص قطع نشود، اما تعداد پذیرش آن‌ها محدود خواهد بود.

وی ادامه داد: برخی از رشته‌ها نیاز به تحول دارند که در نشست امروز به این موضوع پرداختیم تا رشته‌هایی که نیاز به تغییر و تحول دارند کارآمدتر شوند.

غلامی در خصوص اختصاص سهمیه به دانشجویانی که در مناطق سیل زده قرار دارند گفت: با توجه به اینکه رئیس سازمان سنجش آموزش کشور نیز بیان کرد وزارت علوم برای اینکه آزمون در زمان خود برگزار شود سهمیه‌ای تعیین کرده بودیم که با تعویض زمان برگزاری آزمون کارشناسی ارشد مسئله تخصیص سهمیه به این افراد منتفی است.

وی در خصوص تعویق زمان برگزاری آزمون گفت: این تعویق کار را برای سازمان سنجش سخت کرده، زیرا تعدادی از رشته‌های نیمه متمرکز را داریم که آزمون عملی و مصاحبه دارند و عموما بعد از اعلام نتایج حدود یک ماه زمان می‌برد تا آزمون‌ها انجام شده و نتیجه نهایی ابلاغ شود و هر سال سنجش شهریور ماه این نتایج را اعلام می‌کرد تا دانشگاه‌ها کار خود را شروع کنند، اما این اتفاق امسال رخ نخواهد داد و ممکن است سنجش به سختی بتواند تا اول مهر ماه قبولی‌های مقاطع ارشد را معرفی نماید و در واقع کار بسیار سختی انجام خواهد گرفت.

غلامی در خصوص علت عدم برگزاری جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی در روز گذشته نیز گفت: با توجه به اینکه من جزو برنامه‌ریزان برگزاری این جلسات نیستند از عدم تشکیل آن اطلاعی ندارم البته به این جلسه دعوت شده بودم، اما بعدا اطلاع داده شد که این جلسه کنسل شده است.

وزیر علوم در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری دانشجو مبنی بر اینکه آیا پس از ادغام واحد‌های دانشگاهی کوچک در دانشگاه‌های بزرگ تمهیداتی برای دانشجویان اندیشیده خواهد شد یا نه و یا اصلا امکان تعطیلی واحد دانشگاهی کوچک وجود دارد، گفت: در بحث ساماندهی برنامه‌ای برای تعطیلی هیچ مرکز آموزشی نداریم.

وی ادامه داد: در واقع ما هیچ برنامه‌ای برای ادغام فیزیکی هیچ دو مرکزی با یکدیگر را نداریم و برنامه ما این است که چند مرکز کوچک ذیل یک تابلو با عنوان یک دانشگاه و پردیس‌های متعدد و مدیریت واحد قرار دهیم که با هم، هم افزایی داشته باشند و موجب کیفی سازی بیشتر و افزایش توان تحقیقاتی و اثرگذاری بیشتر در حوزه علوم مختلف داشته باشند.

غلامی گفت: این ساماندهی کمک می‌کند تا شاخص‌های این واحد‌های جدید که از به هم پیوستن شبکه‌ای واحد‌های کوچک به وجود می‌آید بالا رفته و رتبه آن‌ها بین دانشگاه‌های کشور نیز ارتقا می‌یابد و بعضا می‌توانند در لیست دانشگاه‌های معتبر دنیا قرار گرفته و رتبه‌های خوبی کسب نمایند.

وی یادآور شد: بعضا در شهر‌های کوچک یا نهاد‌های دانشگاهی کوچکتر نگران هستند که این واحد‌ها تعطیل شوند، اما قطعا می‌گویم که برنامه فعلی ما هیچ واحد دانشگاهی تعطیل نخواهد شد و هر واحدی در راستای ماموریت‌هایی که برای آن تعریف شده و یا طرح جدیدی که تعریف می‌شود مورد حمایت قرار خواهد گرفت.

وی در همین خصوص افزود: این واحد‌های آموزشی که با یکدیگر ادغام می‌شوند احتمالا از نظر امکانات نیز تقویت خواهند شد البته این تقویت صرفا از نظر وسعت ساختمان و فضای فیزیکی نخواهد بود بلکه یک مرکز دقیق پیشرفته علمی در رشته تخصصی خود باشد.

وزیر علوم در پاسخ به این سوال که علت سوال روز گذشته نمایندگان مجلس از وزیر علوم چه بوده گفت: متاسفانه اطلاعات کافی به نمایندگان داده نشده بود در رابطه با بحث سوالی که مطرح شده و مطالبی که در آنجا اشاره شد قانع کننده بود و تلاشی طی یک سال گذشته در دانشگاه پیام نور انجام شده انصافا زحمت بسیار فراوانی بوده، زیرا سر و سامان دادن قریب به ۹۰۰ عضو هیئت علمی بلاتکلیف در یک سال انجام شد.

غلامی تصریح کرد: این اعضای هیئت علمی عموما حکم‌های خود را دریافت کرده اند و بیش از ۳۰۰ نفر از این افراد پرونده خود را تکمیل نموده و پس از تعیین تکلیف احکام شان را دریافت خواهند کرد. همچنین برخی ساختمان‌های نیمه کاره و تعطیل سازماندهی شدند و باید بگویم که در دانشگاه پیام نور اقدامات خوبی صورت گرفته است.

وی در پاسخ به این سوال که نمایندگان مجلس معتقدند که وزارت علوم نسبت به رشته‌های کاربردی خصوصا دانشگاه علمی کاربردی توجه ندارند و این حوزه مغفول مانده، گفت: روز گذشته این سوال نیز مطرح شد، اما باید بگویم که رشته‌های کاربردی اولا باید داوطلب داشته باشد با نگاهی به انتخاب رشته داوطلبان کنکور شاهد آن هستیم که معمولا مقطع کاردانی کمتر انتخاب می‌شود در واقع دانشجویان از بالاترین سطح انتخاب رشته می‌کنند. از طرف دیگر خروجی‌های آموزش و پرورش ما باید برای ورود به دوره‌های کاردانی تقویت شود خصوصا در مقاطع کاردانش و فنی حرفه‌ای که در آموزش و پرورش تحولاتی صورت گرفته مورد حمایت قرار گیرند.

وی ادامه داد: دانشگاه فنی و حرفه‌ای که از وزارت آموزش و پرورش به وزارت علوم انتقال یافت طی یکی دو سال گذشته از نظر تجهیزات از نظر هیئت علمی مورد حمایت و بازبینی قرار گرفت و عمده مشکل ما در دانشگاه فنی و حرفه‌ای وجود اعضای هیئت علمی بود که حق التدریسی بودند، اما ما در وزارت علوم واژه‌ای به نام هیئت علمی حق التدریسی نداریم و این الگو از بدنه آموزش و پرورش گرفته شده بود.

وی ادامه داد: همچنین کارگاه‌های دانشگاه فنی و حرفه‌ای تجهیز شد و تعداد کدرشته‌های جدید نیز برای آن‌ها تعریف شد.

وی یادآور شد: دانشگاه جامع علمی کاربردی مجددا بازنگری شد و براساس مصوبات شورای عالی اداری کشور مراکز دانشگاهی جامع علمی کاربردی وابسته به دستگاه‌ها فعالیت شان متوقف شد و هدف اصلی این دانشگاه‌ها در واقع بردن آموزش در کنار بخش صنعت کارگاه‌ها و مراکز ارائه خدمات بود.

غلامی در پایان خاطرنشان کرد: اینکه یک مرکزی در کنار یک ساختار اداری صرفا برای تحصیل کارمندان و گرفتن مدرک تحصیلی برای ارتقای شغلی در کارگزینی استفاده شود جلوی آن را گرفتیم و امیداریم این مجموعه‌هایی که ساماندهی شده اند اثرگذاری بیشتری از لحاظ آموزش فنی و حرفه‌ای و کاردانی خواهند داشت.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری دانشجو ، تاریخ انتشار: 28 فروردین 1398 ، کدخبر: ۷۵۸۱۴۳ ، www.snn.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین