پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۳۳۰۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۴
پنجمین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهام مدیرعامل سابق شرکت بازرگانی پتروشیمی و ۱۳ متهم دیگر در شعبه سوم دادگاه ویژه به ریاست قاضی مسعودی‌مقام برگزار شد.

شعار سال: قاضی مسعودی‌مقام خطاب به متهم عباس صمیمی گفت: حسب محتویات پرونده و کیفرخواست و شکایت شرکت پتروشیمی، شرکت صنایع پتروشیمی، گزارش ضابطان و اسناد در پرونده اتهام شما دایر است بر مشارکت در اخلال عمده و کلان در نظام اقتصادی کشور به مبلغ شش میلیارد و ۶۵۶ میلیون یورو از طریق اخلال در نظام توزیع ارز و تحصیل مال به مبلغ ۳۱۸ میلیارد و ۶۳۷ میلیون و ۲۷۵ ریال، آیا این اتهام را قبول دارید؟
متهم صمیمی گفت: خیر.
او در دفاع از خود گفت: با توجه به اینکه شش سال از تشکیل این پرونده می‌گذرد، لازم است توضیحاتی را بیان کنم. در راستای خصوصی‌سازی شرکت‌های دولتی در سال ۸۸ مزایده‌ای برگزار شد که شرکت پتروشیمی بازرگانی در آن مزایده به بخش خصوصی واگذار شد و از همان روز این بحث‌ها وجود داشت و شرکت ملی صنایع پتروشیمی شرکت بازرگانی را به بهانه‌های مختلف به ما تحویل نمی‌داد و ما را مجبور کردند که با آنها یک تفاهم‌نامه امضا کنیم.
متهم صمیمی بیان کرد: متعاقب این واگذاری سهام به شرکت بازرگانی پتروشیمی ۴۵ درصد سهام شرکت به هلدینگ خلیج‌فارس انتقال یافت. آنها انتظار داشتند که شرکتی که خصوصی شده است بیاید و رئیس هیئت‌مدیره توسط سهام‌داران مشخص شود. آنها بعدا گفتند که بیایید حتی اساسنامه شرکت را عوض کنید و تعداد اعضای هیئت‌مدیره را تغییر دهید که ما با آنها به اختلاف‌نظر خوردیم و داور تعیین شد.
وی افزود: حتی آنها پس از مدتی به ما گفتند که بیایید ۲۲ درصد از سهامتان را به ما بدهید. منظور این است که بخش دولتی دائما چنین تقاضا‌هایی از ما که بخش خصوصی بودیم را داشت و اگر ما از ۵۱ درصد سهام ۲۲ درصد را به آنها می‌دادیم دیگر اعتبار و جایگاهی نداشتیم.
وی در بخش دیگری از دفاعیات خود اظهار کرد: حمزه‌لو صراحتا به مدیرعامل NPC کسری منابع ریالی را اعلام کرد و گفتند که ما باید ۴۰ درصد بیشتر ارز بفروشیم. سه سال بررسی‌شده در سال ۹۰ فقط سه هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان به شرکت ملی نفت به صورت ریالی پرداخت شد و در سال ۹۱، ۴۰۰ میلیارد تومان بوده است تا اینکه PCC تحریم می‌شود. راهکاری که به ذهن می‌رسد این است که بخش خصوصی بیاید و شرکت بزند.
متهم صمیمی گفت: اما ما را متهم می‌کنند که بهانه ما دورزدن تحریم بوده است. تمامی مصوبات کمیته ویژه برای دورزدن تحریم، موجود است و در تمامی اینها PCC حضور داشته و قبول مسئولیت کرده. در شرایط تحریم تصمیماتی گرفته شد، اگر اشتباه بوده، عذرخواهی می‌کنم. ما نگاهمان این نبوده است که بخواهیم از مدار انصاف خارج شویم.
وی خطاب به دادگاه گفت: اگر پول‌های ما در حساب چینی باقی می‌ماند، آن پول‌ها بلوکه می‌شد و از بین می‌رفت. در کیفرخواست آمده است که ۱۴۰ میلیون یورو که از حساب چین وارد شده، به ریال تبدیل شده است، در صورتی که این‌گونه نیست و آن ۱۴۰ میلیون یورو به درهم تبدیل شده، چون ما تحریم بودیم و نمی‌توانستیم یورو وارد کنیم؛ بنابراین تبدیل یورو به درهم اجتناب‌ناپذیر بوده و این پول پس از تبدیل‌شدن به درهم به شرکت‌های NPC وارد شده است و چون ما نمی‌توانستیم با اروپا تبادل بانکی داشته باشیم، طبیعتا درهم ارزش بیشتری نسبت به یورو داشت.وی درباره شرکت یورونست هم گفت: شرکت یورونست در سال ۲۰۰۳ تأسیس و تشکیل شد و در سال ۲۰۱۰ با PCC قرارداد بسته است. شما می‌توانید بروید و لایسنس شرکت را بررسی کنید، چون افراد مختلفی در آنجا سهام‌داری می‌کردند و از این طریق می‌توانستند ویزا بگیرند؛ یعنی شرکتی بوده که برای اخذ اقامت برای برخی ایرانیان فعالیت می‌کرده است.
وی افزود: من فقط یورونست را به PCC معرفی کردم و خودشان رفتند قرارداد را امضا کردند و یورونست هم تا آخرین دینار بدهی‌اش را تسویه کرده است و من برای اثبات حرف‌هایم سه زونکن سند آماده کرده‌ام که در ماشین است تا شما ببینید که حرف‌های ما درست است یا خیر.
متهم صمیمی گفت: تا زمانی که یورو تبدیل به درهم می‌شده است مشکلی وجود نداشت، اما در یک مقطع از سال ۹۱ به ما گفته شد که یورو را تحویل دهید و به درهم تبدیل نکنید و از آن‌موقع مشکلات شروع شد.حسینی، نماینده دادستان، در این بخش از جلسه دادگاه ضمن قرارگیری در جایگاه اظهار کرد: کیفرخواست بر اساس مستندات و ادله تهیه و تنظیم شده و متهم صمیمی به مجوزاتی که از NPC داشته استناد کرده‌اند. بخشی از اقداماتی که اینها انجام داده‌اند به این صورت بوده که بخشی از وجوه حاصل از محصولات تولیدی به ریال تبدیل و تسویه شده است، از طرفی NPC اعلام کرده که عدم انتقال بخشی از ارز حاصله به داخل کشور نیز مورد تأیید آنهاست. اینها را NPC می‌گوید.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه شرق، تاریخ انتشار 3 اردیبهشت 98، کد مطلب: 3409


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۷
0
0
معلومه با این همه اخلالکر و دلال و.. پولی در مملکت نمی مونه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین