پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۴۰۶۷
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۲:۰۸
عضو کمیسیون عمران مجلس، درباره استیضاح حجتی، وزیر جهاد کشاورزی گفت: درحال‌حاضر نمایندگان موافق استیضاح وزیر جهاد کشاورزی مسائلی نظیر افزایش قیمت گوشت و سایر کالاهای اساسی را از دلایل اصلی استیضاح عنوان می‌کنند؛ این درحالی است که موضوع استیضاح نیازمند دلایل قوی‌تری است.

شعارسال: سیدحسین افضلی با بیان این‌که استیضاح وزیر جهاد کشاورزی نمی‌تواند تحولی را در بازار ایجاد کند، گفت: درحال‌حاضر نیازمند تغییرات اساسی در روند سیاست‌گذاری قیمت گوشت دام و سایر بخش‌های کلان کشاورزی هستیم. افضلی در ادامه سیاست‌گذاری‌های لحظه‌ای را موجب بروز تلاطم در بازار کالاهای اساسی عنوان کرد و گفت: اکنون نیاز داریم که بخش‌های انحصاری در کشور شناسایی و با آن‌ها برخورد شود.

رویه باید تغییر کند

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز با بیان این‌که باید دیدگاه‌ها در حوزه کشاورزی تغییر کند، اظهارداشت: درحال‌حاضر مهم‌ترین بخش اقتصاد کشور در کشاورزی متمرکز شده؛ این در حالی است که در شرایط کنونی استیضاح وزیر نمی‌تواند مشکلات را حل کند. سیدکاظم دلخوش ‌اباتری اعمال سیاست‌های تحریم را موجب بروز مشکلات عمده در تأمین کالاهای اساسی دانست و افزود: در تأمین بذر و سایر نهاده‌های دامی باید رویه‌ها تغییر پیدا کند تا شاهد توسعه در بخش کشاورزی کشور باشیم. وی با بیان این‌که بخش عمده‌ای از نهاده‌ها وارداتی است، ادامه داد: درحال‌حاضر به‌دلیل اعمال مدیریت ضعیف به روزمرگی افتاده‌ایم، از این رو نیازمند تغییر رویه توسط افراد اهل اندیشه و عالم هستیم.

وزیر جهاد کشاورزی عملکرد ضعیفی ارائه کرده است

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز  خواستار استیضاح وزیر جهاد کشاورزی شد و گفت: متأسفانه وزیر جهاد کشاورزی طی چند سال اخیر عملکرد ضعیفی ارائه کرده است؛ درصورتی‌که بهتر از این می‌توانست عمل کند. فاطمه سعیدی با اشاره به تنش‌های ایجاد شده در افزایش قیمت پیاز گفت: براساس منابع موثق در جریان هستیم که به مجموعه‌های مرتبط با مجموعه تصمیم‌گیرنده و تصمیم‌ساز اطلاع‌رسانی شده بود ‌که کشور ترکیه در شهرهایی که کاشت پیاز صورت می‌گیرد، پیاز را با قیمتی بالاتر از کشاورزان پیش‌خرید کرده است. وی با بیان این‌که سرانه مصرف پیاز چندان بالا نیست، ادامه داد: شوک‌های روانی متأثر از افزایش قیمت که به مردم وارد می‌شود، به‌دلیل سوء‌مدیریت است.

سوء‌مدیریت وزیر جهاد کشاورزی دردسرساز شد

قاسم ساعدی، عضو کمیسیون انرژی مجلس، هم  گفت: بخشی از عوامل مؤثر در افزایش قیمت کالاهای اساسی به‌دلیل سوءمدیریت مستقیم و غیرمستقیم از سوی وزیر جهاد کشاورزی رخ داده است؛ ازاین‌رو خواستار استیضاح وزیر جهاد کشاورزی هستیم.

بدهی بذرکاران تاکنون پرداخت نشده است

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به موضوع عدم پرداخت بدهی بذرکاران گفت: با وجود این‌که وزیر قول پرداخت بدهی را داده بود؛ اما تاکنون بدهی این افراد پرداخت نشده است، در حالی‌که یکی از دلایل اصلی استیضاح وزیر در دوره قبل همین مسأله بود و وی قول پرداخت بدهی را داده بود. محسن کوهکن افزود: با وجود که این مسأله متأثر از سیاست‌های برنامه و بودجه است؛ اما وزیر جهاد کشاورزی پیگیر پرداخت این بدهی نشد.

مدل‌های بومی کشت به‌درستی اعمال نمی‌شود

حمید گرمابی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس،  با انتقاد از سیاست‌های فعلی وزیر جهاد کشاورزی گفت: مدل‌های بومی برای فرآیندهای کشت باید از سوی وزیر جهاد کشاورزی اعمال شود، اما اکنون متأسفانه شاهد اجرای صحیح مدل‌های بومی برای کشت محصولات نیستیم. وی افزود: هر بار به‌دلایل مختلف استیضاح وزیر جهاد کشاورزی منتفی می‌شود؛ اما امیدواریم در دوره کنونی نمایندگان اجازه دهند با استیضاح حجتی آنچه خیر و صلاح مردم است، رخ دهد. امیدوارم که مجلس در این دوره درباره استیضاح وزیر جهاد کشاورزی مناسب‌تر عمل کند.

افزایش قیمت گوشت ارتباطی به وزیر جهاد کشاورزی ندارد

یک عضو کمیسیون اجتماعی مجلس نیز با بیان این‌که نامه استیضاح وزیر را امضاء نکرده است، گفت: درحال‌حاضر نامه استیضاح وزیر را امضاء نکرده‌ام؛ چراکه در روند افزایش قیمت کالاهای اساسی وزیر جهاد کشاورزی مقصر مستقیم نیست، اما سیاست‌گذاری‌های او در ایجاد آرامش در بازار اهمیت دارد. محمد وحدتی افزود: انتظار داریم وزیر و زیرمجموعه‌های وزارت جهاد کشاورزی سیاستی را اتخاذ کنند تا کاهش قیمت کالاهای اساسی ازجمله گوشت قرمز در بازار رخ دهد.

دست دلالان باید کوتاه شود

عضو دیگر کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان این‌که وزیر جهاد کشاورزی باید دست دلالان و افراد سودجو را در بازار کوتاه کند، افزود: درحال‌حاضر واسطه‌‌ها در روند تعیین قیمت‌ کالاهای اساسی در بازار اختلال ایجاد کرده‌اند. شهاب نادری که از مخالفان استیضاح وزیر جهاد است، گفت: در شرایط کنونی وضعیت مجلس مشخص نمی‌کند که استیضاح وزیر جهاد کشاورزی رأی می‌آورد یا خیر، اما آنچه اهمیت دارد این است که در این شرایط وزیر جهاد کشاورزی باید افراد سودجو را شناسایی و با آن‌ها برخورد کند.

لابی کمیسیون کشاورزی برای استیضاح حجتی

سلمان خدادادی، رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس، با بیان این‌که عمدتاً اعضای کمیسیون کشاورزی خواستار استیضاح حجتی هستند، گفت: درحال‌حاضر اعضای این کمیسیون در حال لابی کردن با سایر نمایندگان برای جمع کردن امضاء برای استیضاح هستند. وی ادامه داد: با توجه به سوابقی که از آقای حجتی طی چند دوره فعالیت در مجلس دارم، او را فردی مطلع، آشنا، پیگیر، توانمند و باتجربه ارزیابی می‌کنم؛ به‌طوری‌که وی جزو افراد مورد قبول و صاحب‌نظر در حوزه کشاورزی محسوب می‌شود. خدادادی با بیان این‌که شرایط فعلی کشور شرایط ویژه‌ای است، ادامه داد: همه مشکلات کشور به مدیریت اجرایی بازنمی‌گردد؛ از‌این‌رو مخالف استیضاح وزیر جهاد کشاورزی در مجلس هستم. وی با بیان این‌که اعمال مدیریت صحیح در کاهش موارد بحرانی بی‌تأثیر نیست، افزود: مدیران در اجرا و رفع موانع و مشکلات مؤثر هستند، اما مؤلفه مدیریت به‌معنای کاهش یا به‌وجود آمدن مشکلات در کشور نیست.

تحریم، بازار کالاهای اساسی را متلاطم کرد

عدل هاشمی‌پور، عضو کمیسیون انرژی مجلس، گفت: شرایط فعلی کشاورزی تنها به وزیر مربوط نیست، چراکه ما در زمینه سیاست‌های واردات و صادرات با مسائل و مشکلات مختلفی مواجه هستیم. وی اعمال تحریم و درگیری با کشورهای اروپایی را موجب بروز بحران در بازار کالاهای اساسی عنوان کرد و گفت: باید بسیاری از مؤلفه‌ها دست‌به‌دست یکدیگر بدهند تا مشکلات موجود در بخش کشاورزی کشور مرتفع شود؛ از این رو استیضاح وزیر نمی‌تواند مشکلات موجود در بخش کشاورزی کشور را حل کند.

کاهش ارزش پول به افزایش قیمت گوشت منجر شد

عضو کمیسیون اصل ٩٠ مجلس  با اشاره به واردات سویا و نهاده‌های دامی افزود: تحریم‌ها موجب شده است که در واردات این محصولات با مشکل مواجه شویم؛ از این رو نباید وزیر جهاد کشاورزی را مقصر افزایش قیمت کالاهای اساسی بدانیم. فرهاد تجری افزود: مشکلات فعلی فقط متوجه وزیر جهاد کشاورزی نیست. وی افزود: درحال‌حاضر ما در همه بخش‌های اقتصادی با مشکل افزایش قیمت مواجهیم، چراکه کاهش ارزش ریال موجب بروز مشکلات در همه بخش‌ها ازجمله کشاورزی شده است.

مجلس درحالی طرح استیضاح محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی، را مطرح می‌کند که به اذعان برخی از کارشناسان این اقدام از نظر سیاسی و اجتماعی به مصلحت کشور نیست و در شرایط فعلی تحریم‌ها، بیش از هر زمانی این وزارتخانه که تأمین‌کننده امنیت غذایی کشور است، به آرامش نیاز دارد. این درحالی است که برخی دیگر از کارشناسان بروز تلاطم در بازار کالاهای اساسی و سیاست‌گذاری‌های لحظه‌ای را ازجمله دلایل قوی برای استیضاح وزیر جهاد کشاورزی می‌دانند.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از روزنامه سبزینه، تاریخ انتشار: 7اردیبهشت1398 ، کدخبر: 65545: www.sabzineh.org


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین