پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۲۰۴۳۰۶
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۱:۳۶
در جدیدترین مرحله از تکمیل فرآیند نهمین دوره انتخابات اتاق‌های بازرگانی، اعضای هیات‌رئیسه پارلمان بخش‌خصوصی در استان‌های مختلف اعلام شد. در هفته‌ای که گذشت اولین جلسه هیات‌نمایندگان اتاق‌های بازرگانی به‌طور رسمی برگزار شد و اعضای هیات نمایندگان هر یک از اتاق‌ها،‌ کرسی‌های هیات‌رئیسه در پارلمان بخش‌خصوصی استان خود را تعیین تکلیف کردند. مطابق آنچه از سوی اتاق ایران اعلام شده، اعضای هیات‌رئیسه اتاق‌های بازرگانی در ۳۳ استان مشخص شده است و تنها هیات‌رئیسه اتاق بندرعباس که به‌دلیل برخی مشکلات انتخابات آن به خرداد ماه امسال موکول شده، مشخص نشده است.

شعار سالهیات‌رئیسه اتاق‌های بازرگانی از پنج جایگاه مجزا تشکیل شده است که هر جایگاه با رای اعضای هیات نمایندگان تعیین می‌شود. «رئیس اتاق»، «نایب‌رئیس اول»، «نایب‌رئیس دوم»، «خزانه‌دار» و «منشی» پنج جایگاهی است که در هیات‌رئیسه تمامی اتاق‌های بازرگانی مطابق قوانین و آیین‌نامه‌ها تعریف شده است؛ به‌طور کلی از منظر ساختاری هیات‌رئیسه اتاق‌ها در استان‌های مختلف با هم یکسان‌اند و تفاوتی میان آنها وجود ندارد. اما با مشخص شدن ترکیب و شمایل هیات‌رئیسه اتاق‌ها،‌ آخرین گام قبل از برگزاری اولین جلسه هیات نمایندگان اتاق ایران که قرار است ۲۶ خردادماه امسال برگزار شود، برداشته شد. جلسه‌ای که قرار است رئیس و هیات‌رئیسه اتاق ایران در جریان آن انتخاب شوند. بنابراین بعد از این مرحله اتاق‌های بازرگانی به استقبال رقابت برای انتخاب رئیس و هیات‌رئیسه اتاق ایران می‌روند و رایزنی‌ها برای تعیین تکلیف کرسی‌های پارلمان اقتصاد کشور را شروع خواهند کرد. رقابتی که از نگاه ناظران چندان قابل پیش‌بینی نیست و امکان تحقق و اجرای سناریو‌های مختلف برای آن وجود دارد. در این چارچوب افراد و جریان‌های مختلف تلاش می‌کنند تا در چیدمان ترکیب هیات‌رئیسه پارلمان بخش‌خصوصی کشور نقش‌آفرین و اثرگذار باشند و سمت و سوی چهار سال آینده پارلمان اقتصاد کشور را به نفع خود تغییر دهند.

نگاهی به انتخابات

اما فعالان اقتصادی هر چهار سال یکبار برای ورود به پارلمان بخش‌خصوصی وارد میدان رقابت می‌شوند. در این راستا نهمین دوره انتخابات اتاق بازرگانی سراسر کشور ۱۱ اسفند ماه سال گذشته برگزار شد تا فعالان بخش‌خصوصی در استان‌های مختلف نمایندگان‌‌شان را بشناسند. در میان ۳۴ استان تنها انتخابات اتاق بازرگانی بندرعباس به‌دلیل برخی مشکلات لغو و مقرر شد که در خرداد ماه سال‌جاری برگزار شود. اما تعداد کرسی‌های هر اتاق نیز در پارلمان اقتصاد کشور براساس تعداد کارت‌های عضویت و بازرگانی آن اتاق تعیین می‌شود. بنابراین نمایندگان اتاق‌های شهرستان می‌توانند بین یک تا ۱۵ کرسی اتاق ایران را کسب کنند. براساس مقررات، تمام اعضای هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در اتاق ایران دارای کرسی هستند. اتاق بازرگانی تهران از ۴۰ عضو بخش‌خصوصی و ۲۰ عضو دولتی تشکیل می‌شود و در مجموع هر ۶۰ نفر به اتاق بازرگانی ایران راه می‌یابند. آمارها از نهمین دوره انتخابات اتاق بازرگانی حاکی از آن بود که در مجموع در ۳۳ اتاق بازرگانی ۱۶هزار و ۴۱۲ نفر برای چهار سال نمایندگان مورد اعتماد خود را انتخاب کردند. در این انتخابات، ۱۵۴۷ داوطلب برای حضور در اتاق‌های بازرگانی سراسر کشور با یکدیگر رقابت کردند تا از این تعداد ۵۳۵ نفر ترکیب جدید هیات نمایندگان را در اتاق‌های کشور شکل بدهند. همچنین در میان استان‌های مختلف بالاترین میزان مشارکت مربوط به اتاق‌های بازرگانی تهران، اصفهان و تبریز بود و اتاق‌های یاسوج، خرم‌آباد و سمنان کمترین میزان مشارکت را به خود اختصاص دادند. پیش از این نیز انجمن نظارت بر انتخابات نهمین دوره اتاق‌های سراسر کشور در اطلاعیه‌ای، نتایج انتخابات ۳۳ اتاق را تایید کرده بود و اکثر اتاق‌ها در این مدت با تشکیل جلسه در دوره جدید، تکلیف اعضای هیات‌رئیسه خود را مشخص کرده‌اند. اما براساس اعلام اتاق ایران، اعضای هیات نمایندگان اتاق ایران در اولین نشست دوره نهم که ۲۶ خرداد ۹۸ تشکیل خواهد شد، برگزاری انتخابات برای تعیین رئیس و اعضای هیات‌رئیسه را در دستور کار قرار خواهند داد. بر این اساس اعضای هیات نمایندگان اتاق ایران (شامل نماینده تشکل‌های زیرمجموعه و نمایندگان اتاق‌های سراسر کشور)، ۲۶ خرداد دور هم جمع خواهند شد تا رئیس و اعضای هیات‌رئیسه (شامل ۴ نایب‌رئیس، یک خزانه‌دار و یک منشی) را انتخاب کنند و رسما فعالیت پارلمان بخش‌خصوصی را در دوره جدید کلید بزنند.

اما درحال‌حاضر با مشخص شدن ترکیب هیات‌رئیسه اتاق‌های سراسری، آخرین گام قبل از رقابت نهایی در اتاق ایران برداشته شد تا فعالان بخش‌خصوصی کشور پیش از برگزاری اولین جلسه هیات نمایندگان اتاق ایران، گفت‌وگو‌ها و رایزنی‌ها برای تعیین تکلیف جایگاه رئیس و هیات‌رئیسه نهاد بخش‌خصوصی را شروع کنند. در این چارچوب افراد و جریان‌های مختلف تلاش می‌کنند تا در چیدمان ترکیب هیات‌رئیسه پارلمان بخش‌خصوصی کشور نقش‌آفرین و اثرگذار باشند. در واقع اعضای هیات‌نمایندگان با مشخص کردن ترکیب هیات‌رئیسه اتاق ایران در جلسه ۲۶ خرداد ماه تا حدود زیادی مسیر و جهت‌گیری کلی نهاد بخش‌خصوصی را برای چهار سال پیش‌رو ترسیم خواهند کرد. جریان‌های مختلف تلاش خواهند کرد در مرحله پایانی از این ماراتن رقابت، دست بالا را نسبت به دیگری داشته باشند و شمایل جدید پارلمان بخش‌خصوصی را به نفع خود تغییر دهند. در میان جریان‌های مختلف به‌نظر می‌رسد «ائتلاف برای فردا»، «پیشگامان تحول» و پویش «اتاقی برای همه» به‌عنوان سه بازیگر اصلی بیشترین نقش را در سرنوشت کرسی ریاست و ترکیب هیات‌رئیسه داشته باشند. گروه ائتلاف برای فردا که برنده بی‌چون و چرای انتخابات اتاق تهران بود و توانست هر ۴۰ کرسی را به‌دست بیاورد، به‌طور طبیعی در نقش یکی از مدعیان اصلی برای کسب صندلی ریاست اتاق ایران، ظاهر خواهد شد. مسعود خوانساری سرلیست ائتلاف برای فردا به احتمال بسیار به‌عنوان یکی از کاندیداهای اصلی برای کرسی ریاست وارد میدان خواهد شد اما اگر او وارد عرصه رقابت نشود، به احتمال فراوان ائتلاف برای فردا سراغ گزینه دوم خود خواهد رفت،‌ گزینه‌ای که درحال‌حاضر چندان قابل پیش‌بینی نیست.

اما گروه «پیشگامان تحول» که رقابت را در تهران به ائتلاف برای فردا واگذار کرد، در تلاش است که به کمک اتاق‌های شهرستان، معادلات اتاق ایران را به نفع خود عوض کند. در چارچوب این سناریو، احتمال معرفی کردن یک کاندیدای مستقل از طرف این گروه برای کسب ریاست ضعیف به نظر می‌رسد و احتمال قوی‌تر این است که این گروه به سمت قطب مقابل گروه «ائتلاف برای فردا» سوق پیدا کند و با تشکیل یک ائتلاف جدید، در چیدمان هیات‌رئیسه اثرگذار باشد. در این سمت ماجرا محتمل‌ترین گزینه غلامحسین شافعی، رئیس فعلی اتاق ایران است. او که پیش از این در دو مقطع زمانی مختلف به‌عنوان رئیس اتاق ایران انتخاب شده است، به احتمال زیاد بار دیگر برای کسب کرسی ریاست پیش خواهد آمد. اما در این میان، پویش «اتاقی برای همه» که گفته می‌شود در پشت صحنه آن حسین سلاح‌ورزی نایب‌رئیس فعلی اتاق ایران و جمعی از سایر اتاق‌های شهرستان حضور دارند مدعی دیگر تعیین رئیس اتاق ایران است. برخی از شنیده‌ها حکایت از آن دارد که این پویش در تلاش است تا حسین سلاح‌ورزی، را به‌عنوان رئیس اتاق ایران بر کرسی بنشاند. این پویش مدعی است که لیست تعیین شده «اتاقی برای همه» اکثریت کرسی‌ها را در سراسر کشور به‌دست آورده است. چنانچه این ادعا و گمانه‌زنی‌ها در مورد ریاست سلاح‌ورزی درست باشد، این کرسی این بار هم به شهرستانی‌ها خواهد رسید. درخصوص ائتلاف برای فردا سناریوی دیگری نیز مطرح است. این سناریو حکایت از آن دارد که پویشی برای همه ائتلاف پنهانی با گروه ائتلاف برای فردا تشکیل داده است؛ در این صورت با توجه به ادعای پویش اتاقی برای همه مبنی بر پیروزی در انتخابات اتاق‌های شهرستان، گزینه‌ نهایی بار دیگر به نماینده «ائتلاف برای فردا» ختم خواهد شد.

استارت رقابت نهایی بخش‌خصوصی

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه دنیای اقتصاد تاریخ انتشار8 اردیبهشت 98، کد خبر: 3519497، www.donya-e-eqtesad.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین