پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۵۲۸۲
تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۱
استقلال تهران که با پيروزي مقابل سپاهان اصفهان در دقيقه 97 بار ديگر به جمع مدعيان عنوان قهرماني در ليگ هجدهم بازگشته بود، يک‌باره وارد بحراني شد که شايد کمتر هوادار استقلال انتظارش را داشت.

شعار سال: شفر که همين هفته پيش، ‌روي دست بازيکنان استقلال در ورزشگاه نصف جهان به بالا پرتاب شده بود و لقب «شير آلماني» به او داده بودند، حالا به‌عنوان مربي‌اي که نمي‌تواند در ديدارهاي حساس و بزرگ نتيجه بگيرد، شناخته شد. از عرش به فرش فقط در يک هفته براي سرمربي سابق استقلال اتفاق افتاد و اعضاي هيئت‌مديره به جمع‌بندي رسيدند تا مربيگري او را به حالت تعليق (بخوانيد برکناري) دربياورند و فرهاد مجيدي را جانشين او کنند. نحوه برکناري شفر سؤال‌های زيادي را براي هواداران استقلال ايجاد کرده است. اينکه فرهاد مجيدي چه تحولي مي‌تواند در اين تيم ايجاد کند که شفر در سه هفته از آن عاجز بود، چه اتفاقي بابت قرارداد سال بعد سرمربي گران‌قيمت آلماني رخ خواهد داد و سرنوشت ژوزه پرتغالي اين‌بار براي استقلال تکرار خواهد شد و اينکه مجيدي چه قول‌هايي از هيئت‌مديره گرفته که قبول کرد براي سه هفته روي نيمکت اين تيم بنشيند؛ پاسخ همه اين ابهامات توسط کامران منزوي، عضو هيئت‌مديره باشگاه استقلال، داده شده است:
آقاي منزوي چه شد که اعضاي هيئت‌مديره به اين نتيجه رسيدند که شفر را برکنار کنند؛ با توجه به اينکه استقلال هنوز يکي از مدعيان قهرماني است و حداقل روي کاغذ شانس موفقيت وجود داشت.
سؤال خوبي را مطرح کرديد. ببينيد ما در هيئت‌مديره سبک‌وسنگين کرديم که تحت چه شرايطي استقلال به قهرماني خواهد رسيد. پرسپوليس بايد حداقل پنج امتياز از دست بدهد و ما از هر سه مسابقه امتياز کامل بگيريم. تازه اگر نتايج سپاهان را نيز به‌طورکامل فاکتور بگيريم. اين امر شايد روي کاغذ شدني باشد؛ اما در واقعيت خيلي بعيد به ‌نظر مي‌رسد. دليل اصلي برکناري آقاي شفر اين بود که ما در طول فصل سه بار اين فرصت را داشتيم تا خودمان را به صدر جدول برسانيم؛ اما هر سه بار مقابل رقباي اصلي شکست خورديم. يک بار مقابل پرسپوليس در دربي 10 فروردين، يک بار مقابل تراکتورسازي در تبريز و آخرين مرتبه هم مقابل پديده در مشهد تقابل صدرنشينان را از دست داديم که بسيار ناراحت‌کننده است.

يعني مي‌خواهيد بگوييد دليل اصلي برکناري شفر فني بوده است؟
درباره مسائل فني نمي‌خواهم زياد ريز شوم؛ اما براي نمونه چند مثال مي‌زنم که ببينيد ما درباره تمام مسائل به‌صورت دقيق صحبت کرده‌ايم. در بازي با پديده در دقايق ابتدايي مسابقه دروازه استقلال باز شد. مشابه همين گل را مقابل الدحيل در قطر دريافت کرديم و در دقيقه يك مقابل ماشين‌سازي نيز به همين شکل مي‌توانست دروازه حسيني باز شود که خدا را شکر اين مورد آخر ميسر نشد. در سه مسابقه بسيار مهم، ضعف عمق خط دفاع مشهود بود و ضربه خورديم؛ اما کادر فني نتوانست اين مورد را در طول فصل برطرف کند. خب وقتي چنين مسائلي را ما مي‌بينيم که حل نمي‌شود، بايد به فکر راهکار جديد باشيم.

با توضيحاتي که داديد فرهاد مجيدي چه تأثيري مي‌تواند در اين چند مسابقه باقي‌مانده روي تيم بگذارد که شفر از انجام آن عاجز بود؟
مشکلات عديده فني در تيم وجود داشت. کادر که همان کادر است با اين تفاوت که از دل خود استقلال ما تصميم گرفتيم نيروي جواني در رأس قرار بگيرد تا با روحيات تيمي آشنا باشد.

فرهاد مجيدي به‌صورت موقت براي اين چند مسابقه باقي‌مانده به‌عنوان سرمربي انتخاب شده يا در صورت موفقيت در سه مسابقه قراردادش تمديد خواهد شد؟
خير به‌هيچ‌وجه مجيدي قرار نيست به‌عنوان سرمربي فصل بعد حضور داشته باشد. اصرار خود فرهاد اين بود که فقط تا پايان ليگ سرمربي باشد و براي فصل بعد که با مربي خارجي قرارداد بستيم، او به‌عنوان دستيار در کنارش حضور داشته باشد. مجيدي به‌طور قطع به‌عنوان دستيار سرمربي خارجي براي فصل بعد در تيم استقلال حضور خواهد داشت.

انتظار شما از مجيدي براي اين سه بازي باقي‌مانده و دو ديدار در ليگ قهرمانان آسيا چيست؟
انتظار داريم تيم ما استقلالي بازي کند. هوادار روي سکو و پاي تلويزيون بايد از سبک بازي تيم راضي باشد حتي اگر شکست مي‌خوريم. با جناب شفر به‌دست‌آوردن يک جام از سه جام ممکن، هدف اصلي باشگاه بود که متأسفانه ليگ برتر و جام حذفي را از دست داديم و در ليگ قهرمانان آسيا نيز با شکست مقابل الهلال کار ما به اما و اگر کشيده است.
شما اعلام مي‌کنيد هدف شما (اعضاي هيئت‌مديره) کسب يک جام در سال بوده است. با توجه به سه ديدار باقي‌مانده که تقريبا آسان هم هستند، اين شائبه به وجود آمد که با توجه به مخالفت هيئت‌مديره با ادامه حضور شفر، اين ترس در شما وجود داشته که اگر شفر اين سه ديدار را با پيروزي به پايان برساند و بر فرض به مقام نايب‌قهرماني برسد، برکناري او از سوي هيئت‌مديره خيلي سخت خواهد شد و نمي‌توان پاسخ افکار عمومي را داد.
ما مخالف شخص آقاي شفر نبوديم، بلکه نسبت به سبک بازي تيم و نتايجي که استقلال مقابل رقباي اصلي به دست آورد، نقد جدي داشتيم. در دو، سه فصل اخير استقلال هميشه بين سه تيم اول بوده پس اگر امسال هم در بهترين حالت به مقام نايب‌قهرماني مي‌رسيد، بازهم نتيجه دلخواه ما حاصل نشده بود. چرا؟ چون به قول آقاي فتحي حد آقاي شفر همين بود. طبق آمار در اين فصل 40 ميليارد تومان براي استقلال هزينه شده. سال بعد با توجه به تورم و بي‌ارزش‌شدن ارز بايد بيش از 50 ميليارد تومان هزينه کنيم و باز هم ببازيم! اين‌طور نمي‌شود که مردم را اذيت کنيم. مردم و هواداران خسته شدند از بس که در بزنگاه نتايج غيرقابل قبول کسب شد. هوادار انتظار دارد وقتي براي تيمش 50 ميليارد تومان هزينه مي‌شود، حداقل يک جام در سال به دست آوريم. متأسفانه با اين نتايج امسال، کارد به استخوان رسيد که تصميم گرفتيم شفر را برکنار کنيم و نيروي جوان جايگزين او کنيم. ببينيد در چند فصل اخير، استقلال هميشه يک پديده به ليگ معرفي مي‌کرد اما در دو فصل اخير کدام پديده به ليگ از قالب تاکتيک‌هاي فني شفر معرفي کرديم؟ اکثر بازيکنان نيز افت کردند و اين اصلا پذيرفتني نيست. روح‌الله باقري به عنوان پديده ليگ به استقلال آمد اما اصلا از او خبري نيست و حتي يك ثانيه فرصت حضور در زمين ندارد. ضمن اينکه شما بررسي کنيد که چه بازيکنان بي‌کيفيتي مثل نويماير، گرو و... خريداري شدند و کلي هزينه روي دوش باشگاه گذاشتند و رفتند!

ابهاماتي که درخصوص مسائل پشت پرده قرارداد بازيکنان خارجي و دخالت شفر مطرح شده بود، چقدر در برکناري او نقش داشت؟
در اين خصوص چون سند و مدرکي وجود ندارد نمي‌خواهم صحبت کنم.

ويدئويي در صفحه مجازي منتشر شد با اين مضمون که شفر و پسرش قصد ورود به محل تمرين استقلال را دارند اما نگهبان اجازه نمي‌دهد آنها وارد شوند. اصولا ما ايراني‌ها خوش‌استقبال و بدبدرقه هستيم. چرا به شيوه بهتري به شفر اطلاع نداديد که در محل تمرين حاضر نشود؟
ما به آقاي شفر و کادر ايشان اطلاع داديم اما نمي‌دانم چرا او سر تمرين آمد! احتمالا دليل ايشان اين بوده که در محل تمرين حاضر شوم تا بعدا نگويند در تمرين غيبت داشته و درواقع کم‌کاري کرده است.

با توجه به هزينه‌هاي سنگيني که در اين فصل انجام شده، باشگاه چطور مي‌خواهد قرارداد فصل بعد شفر را پرداخت کند؟ با توجه به اتفاقات رخ‌داده و دلخوري شفر و فيلم‌برداري ساشا، پسر او، بعيد به نظر مي‌رسد شفر حتي يك دلار از رقم يك‌ميليون‌و 200 هزار دلار قراردادش کوتاه بيايد؛ چيزي حدود 17 ميليارد تومان.
وقتي ما قرارداد شفر را ديديم، شوکه شديم از بس آپشن‌هاي عجيب و غريب در آن گنجانده شده بود. در قرارداد ايشان قيد شده بود که کميته فني بايد منحل شود. اين چه صحبتي است که در قرارداد او آمده؟ کميته فني که بايد روي نتايج و مباحث فني تيم نظر بدهد با دستور شفر طبق قرارداد منحل شد. مورد ديگر اين بود که حتي حق فسخ در قرارداد ايشان قرار داده نشده. ما نمي‌توانيم بابت 10، 15 ميليارد سرنوشت استقلال را نابود کنيم. کساني که اين قرارداد را به شکل ترکمانچاي بسته‌اند بايد بيايند و پاسخ دهند.
آقاي افتخاري اين قرارداد را بست اما خودتان بهتر از هر کسي مي‌دانيد مديراني را که برکنار مي‌شوند نمي‌شود پيدا کرد و حتي يک مورد نداشتيم که بابت اشتباهات مديريتي‌شان در استقلال و پرسپوليس پاسخ‌گو باشند. در دوران رويانيان، شکايت ژوزه پرتغالي شکل گرفت و کلي غرامت پرداخت شد و هيچ‌کس هم پاسخ‌گو نبود. بسياري نگران تکرار آن اتفاق براي استقلال هستند.
جناب فتحي رئيس کميته انضباطي فدراسيون فوتبال بوده و با تمامي مسائل حقوقي فوتبال آشنا هستند و شک نکنيد اجازه نمي‌دهيم اتفاق ژوزه براي استقلال تکرار شود. مسئله پرداخت قرارداد فصل بعد شفر يا به صورت دوستانه و با تعامل حل مي‌شود يا ايشان به فيفا شکايت مي‌کند و روند قانوني بايد طي شود.

اگر شفر شکايت کند که استقلال قطعا بايد تا ريال آخر 17 ميليارد تومان را بدهد! فيفا درخصوص پرداخت طلب مربي و بازيکن اصلا شوخي ندارد. با توجه به اينکه اصولا باشگاه‌هاي ما وکلاي حاذقي هم استخدام نمي‌کنند، بازنده هميشگي در دعواهاي حقوقي تيم‌هاي ايراني هستند.
عرض کردم ما نمي‌توانيم براي 10، 15 ميليارد تومان سرنوشت باشگاه را نابود کنيم. نهايت تلاش ما اين است که با تعامل، کار را پيش ببريم. اميدوارم بحران ارزي نيز به مرور زمان حل شود تا اين رقم‌ها نيز براي باشگاه‌هاي ايران کاهش پيدا کند.

بحث حضور امير قلعه‌نويي در استقلال دوباره مطرح شده است. سناريويي شکل گرفته که اين سه بازي را به صورت موقت به مجيدي سپردند تا زمينه بازگشت قلعه‌نويي به استقلال فراهم شود و مجيدي هم تجربه حضور روي نيمکت را کسب کند تا در آينده بتواند بار ديگر در نقش سرمربي حضور داشته باشد. حضور قلعه‌نويي در استقلال تا چه حد صحت دارد؟
ما به تمام پيش‌کسوتان استقلال احترام مي‌گذاريم اما به هيچ وجه حضور ايشان براي فصل آينده صحت ندارد؛ همان‌طور که آقاي فتحي در جلسه دوشنبه اعلام کرد، مربي فصل آتي ما صددرصد يک مربي بزرگ خارجي است و با احترام به تمام پيش‌کسوتان استقلال اصلا به گزينه داخلي فکر نمي‌کنيم.

آقاي زماني در مصاحبه‌اي اعلام کرد اعضاي هيئت‌مديره بدون اجازه وزارت ورزش آب نمي‌خورند. درخصوص برکناري شفر با وزارت ورزش مشورت کرديد؟
(مي‌خندد). به هيچ وجه با وزارت ورزش دراين‌باره صحبت نکرديم. طبق ماده 42 اساسنامه، وظيفه عزل و نصب سرمربي برعهده مديرعامل باشگاه است و ما کاملا به صورت اختصاصي تصميم‌گيري کرديم.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه شرق، تاریخ انتشار 11 اردیبهشت 98، شماره: 3416


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین