پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۲۰۵۳۲۸
تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۲:۴۶
یازدهم و دوازدهم اردیبهشت ماه یادآور سه حادثه مهم تاریخی درباره سه معلم در دوره معاصر است که به مناسبت هفته معلم و در این مختصر یاد آنها را گرامی می داریم.

شعارسال: اولین حادثه دوازدهم اردیبهشت ماه سال 1340 رخ داد، دراین روز معلمان در تجمع اعتراضی به لایحه اِشِل حقوقشان در دولت شریف امامی و هم چنین بازداشت محمد درخشش رئیس باشگاه مهرگان در میدان بهارستان واکنش نشان دادند.

ماموران ابتدا سعی کردند که با ماشین آب پاش این مجمع را بر هم بزنند ولی هنگامی که با ایستادگی معلمان و سردادن شعارهای علیه دولت مواجه شدند به سمت جمعیت معلمان شلیک کردند که در این حادثه ابوالحسن خانعلی معلم جوان 29 ساله بر اثر شلیک گلوله مستقیم ناصر شهرستانی رئیس کلانتری بهارستان به قتل رسید و 4 نفر دیگر معلمان مجروح شدند.

نتیجه این مقاومت و البته رخداد این واقعه تلخ باعث شد تا دولت وقت دست به اصلاحاتی در سیستم حقوق و مزایای معلمان بزنند و به نقطه عطفی در تاریخ مبارزات سیاسی پس از کودتای سیاه 28 مرداد سال 1332 تبدیل شد.

دومین حادثه هجده سال پس از قتل ابوالحسن خانعلی یعنی در دوازدهم اردیبهشت ماه سال 1358، به وقوع پیوست و ترور آیت الله مرتضی مطهری نظریه پرداز انقلاب اسلامی، استاد دانشکده الهیات دانشگاه تهران عضو شورای انقلاب اسلامی توسط گروهک فرقان است، شهادت استاد مطهری در پی این مورد عاملی شد که این روز که دست بر قضا دقیقا مصادف با قتل شهادت گونه ابوالحسن خانعلی در پی دفاع از حقوق صنفی معلمان معترض در آن رژیم بود؛ در تقویم جمهوری اسلامی ایران به نام «روز معلم» ماندگار و ثبت شود.

اما سومین حادثه یازدهم اردیبهشت ماه سال 1389 سالروز درگذشت بزرگ مردمی از ایل قشقایی؛ بنیانگذار آموزش و پرورش عشایری، محمدبهمن بیگی است، معلمی که کار خود را با عشق به مردم و خدمت خالصانه و مخلصانه به جامعه عشایری با وجود همه کژتابی ها و ناملایمت ها آغاز کرد.

او خان زاده ای بود که در همان زمان براساس شرایط خانوادگی اش می توانست به مدارج والای دولتی دست پیدا کند، اما اعطای پست های دولتی را به لقای خدمت به هم وطنانش بخشید و حاصل زحماتش در 30 سال خدمت رسانی به جامعه ایلامی، تاسیس چند هزار مدرسه و باسوادکردن پانصدهزار کودک عشایری بود و ثابت کرد که راه رسیدن به قله های ترقی و توسعه کشور در توجه خود مردم و مسئولان به مسائل آموزش و پرورش خلاصه می شود.

این روز در کنار یادبود این سه آموزگار پرآوازه، تجلیل از همه معلمانی است که با قلم، اندیشه و اقدامات موثر و مفید خود در عرصه هدایت و راهبری توانستند بذر امید، آگاهی و روشنگری را در دل متعلمان جامعه بکارند.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایرنا ، تاریخ انتشار: 12اردیبهشت1398 ، کدخبر: 83300092: www.irna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین