پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۷۰۶۱
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۰
وضعیت فضای کسب‌‌وکار کشور این‌روزها به‌گونه‌ای است که نمی‌توان تحلیل درست و جامعی از آینده صنعت غذا ارائه کرد. اما به هر حال فعالان اقتصادی به ناچار، با تطبیق شرایط کسب ‌و کار واقتصاد کشور برنامه‌های کاری‌شان را مدیریت می‌کنند.امسال که سال رونق تولید نامیده شده باوجود شرایط موجود و متغیرهای بازار، شرکت با استفاده از تجارب کاری و تیم توانمند خود سعی در ارائه خدمت مطلوب به هموطنان دارد. یکی از چالش‌هایی که در فصل زراعی برنج در سال ۹۷ ایجاد شد، کاهش حجم برداشت برنج و کاهش سطح کیفی برنج بود که عمدتا ناشی از تغییرات آب وهوایی کشور بود، اتفاقی که منجر به افزایش قیمت برنج ایرانی به ویژه در گروه‌ برنج‌های با کیفیت شد.

شعار سال: امسال که سال رونق تولید نامیده شده باوجود شرایط موجود و متغیرهای بازار، شرکت با استفاده از تجارب کاری و تیم توانمند خود سعی در ارائه خدمت مطلوب به هموطنان دارد. یکی از چالش‌هایی که در فصل زراعی برنج در سال ۹۷ ایجاد شد، کاهش حجم برداشت برنج و کاهش سطح کیفی برنج بود که عمدتا ناشی از تغییرات آب وهوایی کشور بود، اتفاقی که منجر به افزایش قیمت برنج ایرانی به ویژه در گروه‌ برنج‌های با کیفیت شد. براساس آمارهای منتشره نیاز مصرف کشور به برنج حدود ۳ میلیون تن است که حدود دومیلیون تن آن در داخل و عمدتا در شهرهای شمالی تولید می‌شود و مابقی از منابع خارجی به ویژه هند تامین می‌شود. اما یکی از اتفاقات دیگر افزایش تقاضا برای صادرات برنج ایرانی بوده است که به جهت کاهش ارزش پول کشور رخ داد.

از سوی دیگر ما توانستیم بخشی از موجودی خود را به کشورهای کانادا و کشورهای همسایه صادر کنیم. بنابراین در صورت سیاست‌گذاری صحیح دولت می‌توان بخشی از برنج کیفی کشور را برای تزریق ارز به کشور صادر کرد تا ارز مورد نیاز برای برنج‌های وارداتی تامین شود. اما یکی از درخواست‌های ما از وزارت جهاد کشاورزی، تغییر و تعریف درست و صحیح تعرفه برنج سفید نسبت به برنج قهوه‌ای است. در حال حاضر شرایط تعرفه‌ای منجر به افزایش ورود برنج قهوه‌ای به کشور و فعال شدن و اشتغال‌سازی در بخش تولید و فرآوری برنج خواهد شد. متاسفانه در کشور ما همچنان برنج به‌صورت سفید وارد می‌شود وارزش افزوده‌ای برای اقتصاد وتولید ما در برندارد. شرکت گلستان در جهت توسعه و تکمیل فرآیندهای کاری خود در صنعت برنج در سال ۹۲ بزرگ‌ترین کارخانه فرآوری و تولید برنج خاورمیانه را در شمال کشور با مدرن ترین ماشین‌آلات احداث و راه‌اندازی کرد که خروجی آن افزایش درصد استحصال برنج، فرآوری و افزایش کیفیت بهتر برنج و کاهش ضایعات تولید بوده است. این کارخانه امکان ذخیره‌سازی ۱۰ هزار تن برنج را در سیلوهای خود دارد که برنامه‌های توسعه و افزایش ظرفیت تولید در حال انجام است که حمایت دولت در سرعت بخشیدن به این مهم بسیار اساسی و تاثیر گذار خواهد بود.

اما با وجود چنین چالش‌هایی محصولات تولیدی مانند برنج چگونه رشد خواهند کرد؟ یکی از مهم‌ترین‌ اقداماتی که دولت،‌ به ویژه وزارت جهاد کشاورزی می‌تواند در بهبود و افزایش حجم تولید برنج انجام دهد ساماندهی درخصوص تهیه و اصلاح بذر است. هم‌اکنون تولید با بذرهای متنوع که دارای ویژگی‌های متفاوت است توسط کشاورزان در مناطق مختلف انجام می‌گیرد که دولت می‌تواند با سیاست‌گذاری و تغییر و بهبود شرایط موجود در افزایش تولید در سطح هر هکتار محصول اقدامات موثری به عمل آورد. اتفاقی که درجهت خودکفایی کشور نقش مهمی خواهد داشت. از سوی دیگر تغییرات آب وهوایی در سال جاری می‌تواند در تسریع در اجرای سیاست افزایش تولید کمک کند و به نظر می‌رسد فصل جدید شاهد افزایش حجم برداشت و تولید بسیار خوبی در برنج باشیم . اما موضوع دیگری که مطرح است، بحث خود تحریمی‌ها است. متاسفانه دولت به دلیل انجام ندادن کار کارشناسی، ضوابطی را تنظیم و ابلاغ می‌کند که هر کدام از آنها یک شوک به بازار وارد می‌کند. همچنین نقش برندها در توسعه تولید محصولات و بهبود فضای کسب وکار برنج بسیار مهم است و برندهای مهم و صاحب سهم در کشور باید مورد حمایت قرار بگیرد و سیاست‌های کلان با هماهنگی و مشورت ایشان صورت پذیرد، رویکردی که کشورهای دنیا در جهت آن گام برداشته‌اند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه دنیای اقتصاد ، تاریخ انتشار 21اردیبهشت 98، کد خبر: 3524153، www.donya-e-eqtesad.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین