پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۰۶۷۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۲
در سال‌های گذشته در فصل برداشت برنج از سوی وزارت جهاد کشاورزی به منظور حمایت از تولید و تولیدکنندگان داخلی به مدت دو تا سه ماه واردات برنج ممنوع می‌شد این در حالی است که امسال همزمان با فصل برداشت برنج واردات نیز آزاد شده است.حسین ابراهیمی عضو ستاد تنظیم بازار اخیرا گفته لغو ممنوعیت واردات برنج در فصل برداشت شالیزار‌ها براساس مصوبه ستاد تنظیم بازار بوده است.

شعار سال: حسین ابراهیمی عضو ستاد تنظیم بازار اخیرا گفته لغو ممنوعیت واردات برنج در فصل برداشت شالیزار‌ها براساس مصوبه ستاد تنظیم بازار بوده است. او گفته «در سال‌های گذشته در فصل برداشت برنج از سوی وزارت جهاد کشاورزی به منظور حمایت از تولید و تولیدکنندگان داخلی به مدت دو تا سه ماه واردات برنج ممنوع می‌شد اما امسال این شرایط به نفع مصرف کنندگان حذف شد ضمن اینکه به تولیدکنندگان هم ضربه‌ای وارد نخواهد کرد

گویا مقطع زمانی واردات برنج موضوع مناقشه میان مخالفان و موافقان بوده است؛ برخی معتقدند در فصا برداشت باید جلوی واردات را گرفت اما واردکنندگان معتقدند زمان واردات در فروش تاثیری ندارد و شما می‌توانید برنج را الان وارد کنید و چهار ماه بعد بفروشید یا حتی می‌توان چهار ماه قبل از فصل برداشت وارد کرد اما در زمان برداشت به بازار عرضه کرد. موضوع مناقشه بالاخره با حذف زمان واردات حل شد و از این به بعد واردکنندگان در هر زمانی می‌توانند اقدام به واردات برنج کنند. دبیر انجمن برنج کشور در گفت‌وگوی خود با رویداد۲۴ این موضوع را بررسی کرده که آیا زمان واردات، به تولیدکننده داخلی آسیب خواهد رساند یا خیر.

زمان واردات برنج اهمیت ندارد، میزان واردات اهمیت دارد

جمیل شایق به رویداد۲۴ می‌گوید: اینکه در زمان کشت برنج، واردات صورت بگیرد یک بحث انحرافی است، زیرا واردات برنج می‌تواند در ماه‌های مختلف سال صورت گیرد اینکه می‌گویند از ابتدای مرداد تا آبان ماه برنج وارد نشود موضوع مهمی نیست. آنچه حائز اهمیت است این است که واردکننده و دولت حق ندارند ۱ گرم بیش از نیاز کشور برنج وارد کنند، اما متاسفانه نظارتی بر واردات برنج نیست این در حالی است که تعداد نهادهای نظارتی در کشور کم نیست.

دبیر انجمن برنج کشور با تاکید بر اینکه به گفته وزارت جهاد کشاورزی کسری برنج کشور حدود ۸۰۰ هزار تن است، می‌گوید: این میزان به اضافه ذخیره امنیتی برنج حدود ۱ میلیون تن برآورد می‌شود بنابراین بیش از این میزان نیازی به واردات برنج نیست. این در حالی است که سال ۹۶ میزان واردات اضافه برنج، ۲۰۰ هزار تن و سال ۹۷ این میزان به ۶۰۰ هزار تن رسید.

او ادامه می‌دهد: چرا زمانی که کشاورز روی زمین کار می‌کند و آفتاب بر روی سرش است و پا‌های برنج کار در لجن و شالیزار است مسئولان یکباره خبر لغو ممنوعیت واردات برنج را می‌دهند. آن‌ها دلشان به حال کشاورز نمی‌سوزد این جو روانی کشاورز را دل‌زده و ناامید می‌کند این در حالی است که آن‌ها می‌توانند در سکوت خبری واردات برنج داشته باشند.

شایق با اشاره به قیمت برنج در بازار ادامه می‌دهد: قیمت برنج افزایش پیدا کرده است و تا می‌پرسیم چرا گران شده می‌گویند قیمت بذر، کود و کلا هزینه تولید بالا رفته؛ این در حالی است که برنج‌های داخل بازار برنج پارسال است و هزینه تولید هم مروبط به سال ۹۷ است.

او می‌گوید: برنج در بازار برای سال ۹۷ است و فروشنده حق ندارد برنج را کیلویی ۱۴ هزار تومان بفروشد، زیرا بهترین برنج ۵ ستاره هر کیلو باید ۱۰ هزار تومان باشد.

دبیر انجمن برنج کشور می‌گوید: متاسفانه اخیرا خبر مخلوط کردن برنج ایرانی و خارجی و فروش آن در فروشگاه شهروند مطرح شد که همه این تخلفات به دلیل تفاوت قیمت و کیفیت برنج داخلی و خارجی است، زیرا بقیه برنج‌های خارجی در هند، پاکستان و تایلند ارزان شده، اما با مخلوط کردن این برنج‌ها با نوع ایرانی و خوش عطر آن تنها موضوع سودجویی مطرح است.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری رویداد 24 ، تاریخ انتشار 9خرداد 98، کد خبر: 176316، www.rouydad24.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۹
0
0
ستاد تنظیم بازار به نظر منفعتش در واردات برنج
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین