پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۱۲۰۷
تاریخ انتشار : ۱۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۰
نایب‌رئیس انجمن برنج درباره لغو ممنوعیت واردات برنج در فصل برداشت گفت: واردات برنج در فصل برداشت در صورت رعایت میزان واردات در راستای حمایت از تولید مانعی ندارد.

شعار سال: علی اکبریان درباره آخرین وضعیت حذف ممنوعیتواردات برنجاظهار کرد: با احتساب تولید داخل حداکثر ۸۰۰ هزارتن برنج باید وارد شود که در صورت رعایت میزان واردات در راستای حمایت از تولید، واردات در فصل برداشت مانعی ندارد.

وی افزود: با وجود آن‌که برخی کارشناسان نسبت به گرانی برنج انتقاد دارند و اذعان می‌کنند که قیمت برنج مربوط به تولید سال گذشته نبایددر بازار گران شود، اما به‌دلیل آن‌که کشاورزان محصول خود را به‌روز عرضه می‌کنند، این موضوع هیچ ارتباطی ندارد.

اکبریان ادامه داد: درحال‌حاضر بار برنج‌کاران در کارخانه‌های شالی‌کوبی است که هر ماه کارخانه بخشی از برنج کشاورزان را طبق توافق در بازار عرضه می‌کند و زمانی‌که برنج‌کار می‌بیند که تمامی هزینه‌های تولید و مخارج خانوار افزایش یافته است، با نرخ بالاتری اقدام به فروش محصول خود می‌کند.

نایب‌رئیس انجمن برنج با اشاره به این‌که واردات برنج در زمان ممنوعیت بر بازار داخل بی‌تأثیر نیست، بیان کرد: با وجود مشقت‌های تولید، ممنوعیت واردات در فصل برداشت نقطه قوتی برایکشاورزاناست؛ از این رو حذف ممنوعیت می‌تواند کشاورزان را نسبت به تولید دلسرد کند. هر چند که در صورت اعمال نظارت دقیق بر میزان واردات مانعی بر این امر وارد نیست.

به گفته وی، باوجود شعار حمایت از تولید داخل، دولت به واردات بهای بیش‌تری می‌دهد، چراکه اختصاص ارز چهارهزار و 200 تومانی به واردات بیانگر حمایت و پرداخت یارانه به کشاورز خارجی است.

اکبریان با انتقاد از عدم پرداخت مشوق تولید به کشاورزان داخل بیان کرد: با توجه به آن‌که برنج به‌عنوان یکی از محصولات استراتژیک در امنیت غذایی کشور نقش به‌سزایی دارد، اختصاص مشوق تولید و یارانه بهتولید برنجداخل امری ضروری به‌شمار می‌رود.

این مقام مسئول با بیان این‌که مافیای واردات و دست‌های پشت پرده بر اختصاص ارز چهار هزار و200 تومانی به واردات همچنان اصرار می‌ورزند، گفت: این درحالی است که در صورت پرداخت یارانه تولید به برنج و سایر محصولات کشاورزی به سهولت امکان تأمین غذای ۲۰۰ میلیون نفر در داخل وجود دارد.

اکبریان ادامه داد: اگر دولت نهاده‌های تولید را با نرخ‌های قبلی در اختیار برنج‌کاران قرار دهد، حاضریم با نرخ دو سال قبل برنج را در بازار عرضه کنیم. با توجه به آن‌که خبری از یارانه تولید نیست و از طرفی قیمت کود ۲۰۰ درصد، سم ۵۰۰ درصد و شالی‌کوبی ۴۰۰ درصد افزایش داشته است، چطور می‌توان از کشاورز انتظار داشت که محصول خود را به نرخ پارسال در بازار توزیع کند.

وی قیمت هر کیلو برنج در استان‌های شمالی را ۲۰ تا ۲۱ هزار تومان اعلام کرد و افزود: درحال‌حاضر قیمت هر کیلوبرنجدر بازار تهران ۲۲ تا ۲۳ هزار تومان است، درحالی‌که در ماه‌های اخیر به‌سبب کمبود و ضعف در نظارت‌ها، اختلاف قیمت استان‌های شمالی با بازار تهران ۱۰ هزار تومان بود.

لغو ممنوعیت واردات معنایی جز سرکوب تولید داخلی ندارد

دبیر انجمن برنج کشور نیز در این‌باره گفت: با توجه به بارندگی‌های اخیر امسال کف تولید برنج در کشور بیش از سقف تولید در سال گذشته است؛ ضمن این‌که میزان واردات نیز بیش از سال‌های گذشته انجام شده و کمبودی نداریم، در این شرایط لغو ممنوعیت واردات در فصل برداشت معنایی جز سرکوب تولید داخلی ندارد.

جمیل علی‌زاده‌شایق با تأکید بر این‌که اعلام لغو ممنوعیت واردات برنج در فصل برداشت ادامه بحث‌های انحرافی گذشته است، اظهار کرد: تنها دلیل اعلام لغو ممنوعیت برنج درست زمانی که کشاورزان در حال کشت هستند، میدان دادن به کسانی است که منافع خود را در واردت می‌بینند تا تقویت تولید داخلی.

وی ادامه داد: طرح بحث‌های انحرافی برای توجیه واردات برنج از زمانی آغاز شد که خبر سیل و نابودی شالیزارها برجسته شد؛ درحالی‌که بارندگی و سیل در فصلی اتفاق افتاد که هنوز برنج کشت نشده بود و نشای برنج در خزانه‌ها بودند. به گفته علی‌زاده‌شایق، تعداد محدودی خزانه‌های نشای برنج در سیل آسیب دید که با سرعت جایگزین شد.

وی با بیان این‌که بارندگی و سیل علاوه‌بر استان‌های شمالی منابع آبی مناسبی را در اختیار کشاورزان استان‌های ممنوعه برای کشت برنج قرار داده است، افزود: هر چند لغو ممنوعیت کشت برنج در استان‌های دیگر اعلام نشده است، اما به‌دلیل منابع آبی مناسب حاصل از بارندگی، از کشت این محصول توسط کشاورزان ممانعت به‌عمل نیامده است.

علیزاده‌شایق پیش‌بینی کرد که سطح زیرکشت برنج در سال جاری در کشور به بیش از 620 هزار هکتار برسد و کف تولید برنج در کشور بیش از سقف تولید در سال گذشته باشد و افزود: افزایش سطح کشت برنج در کشور همراه با بهبود تولید درحالی است که در سال 97 بیش از سال‌هایی که دچار خشک‌سالی بوده‌ایم، برنج وارد کشور شده است.

دبیر انجمن برنج کشور دیگر بحث‌های انحرافی مطرح شده برای آماده‌سازی زمینه واردات برنج را ادعای برخی درباره افزایش مصرف سرانه این محصول در کشور عنوان کرد و گفت: پیش‌تر این افراد سعی داشتند که به دولت القا کنند که سرانه مصرف برنج در کشور 42 کیلوگرم است و به‌همین دلیل نیاز ما به واردات بیش‌تر از 750 هزار تن است، اما از نظر ما این رقم 36 کیلوگرم بود، این بحث بالا گرفت تا وزارت‌ جهاد کشاورزی ورود کرد و در یک گزارش میدانی به این نتیجه رسید که سرانه مصرف برنج از هر دو رقم عنوان شده کم‌تر و حدود 5/35 کیلوگرم است. وی همچنین میزان واردات برنج به کشور در سال 97 را بیش از یک‌میلیون و600 هزار تن عنوان و تصریح کرد: این رقم 400 هزار تن بیش‌تر از سال 96 بوده است. واردات برنج تا دوماه ابتدای سال 98 نیز همچنان ادامه داشته و قطع نشده است.

دبیر انجمن برنج کشور تعیین ممنوعیت و لغو آن را اشتباه بزرگ وزارت جهاد کشاورزی دانست و افزود: به‌جای تعیین ممنوعیت واردات و لغو آن سقف واردات براساس نیاز مشخص شود. میزان نیاز کشور به واردات برنج با توجه به نسبت میزان تولید داخلی و سرانه مصرف کشور مشخص است و واردات می‌تواند براساس میزان نیاز در تمام طول سال انجام شود و دلیلی وجود ندارد که با ممنوعیت واردات و اعلام لغو آن هربار لرزه بر تن کشاورزان و تولید داخلی بیندازند. بارها اعلام کرده‌ام اصلاً مهم نیست که واردات در چه فصلی یا ماهی صورت بگیرد؛ مهم این است که اولاً زیاد وارد نشود، دوماً برای این‌که کشاورزدلشکستهو بی‌میل نشود، زمانی‌که او در حال برداشت محصول خود است، بحث واردات را رسانه‌ای نکنند.

دبیر انجمن برنج کشور تأکید کرد: یعنی به اندازه نیاز برنج بیاورند، اما این مسأله را رسانه‌ای نکنند و هر زمان که احساس کردند بازار احتیاج به برنج دارد، محصول را به بازار تزریق کنند. اقدامی که صورت گرفته شیطنت است. وقتی کشاورز در زمین و مشغول کار است، ناگهان اعلام شود واردات در فصل برداشت آزاد است که این کار باعث دلسردی کشاورز می‌شود.

وی با اشاره به افزایش قیمت برنج ایرانی گفت: این مسأله هیچ دلیل علمی، فنی و منطقی ندارد. برنج محصولی است که در یک فصل محدود تولید می‌شود، این محصول از اواخر مرداد تا اواسط مهرماه تولید و وارد بازار می‌شود؛ بنابراین اکنون هیچ برنجی که مربوط به برداشت امسال باشد، به بازار نیامده است. برنجی که اکنون در بازار است، مربوط به سال ٩٧ است. با این حساب چرا باید در سال ٩٨ برنج تولید شده در سال ٩٧ گران شود؟ بنابراین بازی‌هایی در پشت ماجراست و کسانی دوست دارند برنج وارد شود و دستشان پر باشد. آن‌هایی که قصد واردات دارند، نیت‌خیر ندارند.

همچنین پیش‌تر فرامک عزیزکریمی، مدیرکل دفتر غلات و محصولات اساسی وزارت جهادکشاورزی، از احتمال لغو ممنوعیت کشت برنج در استان‌های جنوبی در پی بارندگی‌های اخیر خبر داده و گفته بود: میزان تولید و واردات برنج در بازار بیش از نیاز است.

این مقام مسئول گفت: سال زراعی گذشته دو میلیون و 100 هزار تن برنج تولید شد، همچنین یک‌میلیون و 615 هزارتن برنج نیز وارد کشور شد که در مجموع بیش از نیاز ماست.

واردات برنج تولیدکنندگان ضربه‌ای وارد نخواهد کرد

اما عضو ستاد تنظیم بازار لغو ممنوعیت واردات برنج در فصل برداشت را در راستای حمایت از تولید و مصرف‌کنندگان داخلی دانست و اظهار کرد: سال‌های گذشته در فصل برداشت برنج از سوی وزارت جهاد کشاورزی به‌منظور حمایت از تولید و تولیدکنندگان داخلی به‌مدت دو تا سه‌ماه واردات برنج ممنوع می‌شد. امسال این شرایط به‌نفع مصرف‌کنندگان حذف شد؛ ضمن این‌که به تولیدکنندگان هم ضربه‌ای وارد نخواهد کرد.

حسین ابراهیمی افزود: هم‌اکنون به اندازه کافی برنج در کشور وجود دارد و مشکلی در این زمینه احساس نمی‌شود.

با بالا رفتن قیمت برنج داخلی به یک‌باره و نیز احتمال قوت گرفتن تحریم‌ها و در جهت جلوگیری از کمبود ذخیره برنج برای ماه‌های آتی سال، واردات برنج آزاد شده. این در حالی است که بسیاری از کارشناسان این امر را به ضرر تولید داخل عنوان می‌کنند و می‌گویند کشاورزان با این کار دلسرد می‌شوند، اما این نکته را هم باید در نظر داشت که در شرایط فعلی قیمت برنج ایرانی چهار برابر برنج هندی است و بسیاری از مردم توان خرید برنج داخلی را ندارند و دستشان به همان برنج هندی هم نمی‌رسد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه سبزینه، تاریخ انتشار 12 خرداد 98، شماره: 67836


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین