پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۲۸۸۶
تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۶
جمهوری اسلامی ایران همواره هزینه‌های مادی و انسانی زیادی برای جلوگیری از خروج غیرقانونی مهاجران از مرز‌های ایران و حرکت به سمت اروپا و همچنین جلوگیری از ترانزیت مواد مخدر از شرق به غرب متحمل شده است. در این میان، باید به موج رفت و آمد گروه‌های تروریستی و تلاش آن‌ها برای خروج از مرز‌های ایران و حرکت به سمت ترکیه و اروپا نیز اشاره کرد که در چند سال گذشته روند رو به رشدی داشته است.
شعارسال: جمهوری اسلامی ایران همواره هزینه‌های مادی و انسانی زیادی برای جلوگیری از خروج غیرقانونی مهاجران از مرز‌های ایران و حرکت به سمت اروپا و همچنین جلوگیری از ترانزیت مواد مخدر از شرق به غرب متحمل شده است. در این میان، باید به موج رفت و آمد گروه‌های تروریستی و تلاش آن‌ها برای خروج از مرز‌های ایران و حرکت به سمت ترکیه و اروپا نیز اشاره کرد که در چند سال گذشته روند رو به رشدی داشته است.

در همین رابطه، روز یکشنبه فرمانده مرزبانی جمهوری اسلامی ایران گفت: با تلاش مرزبانان طی سال گذشته، بیش از 800 هزار عابر غیرمجاز در مرزهای کشور دستگیر شدند.

سردار قاسم رضایی، روز یکشنبه در حاشیه بازدید از مناطق مرزی ماکو و در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: مقابله با ترددهای غیرمجاز از مرزهای جمهوری اسلامی به داخل یا خارج کشور از وظایف ذاتی مرزبانی است و این امر با جدیت در سال جاری نیز دنبال خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه ۷۰ هزار عابر غیرمجاز طی سال گذشته در مرزهای آذربایجان غربی دستگیر شدند، بیان کرد: اقدامات مؤثری طی سال های اخیر در حوزه مقابله با ترددهای غیرمجاز در مرزهای کشور انجام شده که بسیار نتیجه بخش بوده است.

وی اضافه کرد: گاهی اتباع بیگانه در پی انتشار فراخوان‌هایی در اروپا از طریق ایران به سمت این قاره سرازیر می‌شوند و مرزبانی در این موارد نیز با هرگونه تردد غیرمجاز و بدون پاسپورت و برگه قانونی به دلیل وقوع جرم، قانونی برخورد می کند.

وی ادامه داد: برخورد با متخلفان و متجاوزان به مرزهای جمهوری اسلامی در تمام مرزهای آبی کشور از خلیج فارس تا دریای عمان و مرزهای خاکی شرق و غرب کشور با جدیت دنبال خواهد شد.

فرمانده مرزبانی جمهوری اسلامی ایران به تبادل اطلاعاتی با کشور ترکیه برای مقابله با تردد متجاوزان مرزی نیز اشاره کرد و اظهار داشت: هماهنگی و تبادل اطلاعاتی مناسبی بین دو کشور وجود دارد.

وی همچنین با اشاره به اینکه مقابله با متجاوزان مرزی هزینه زیادی برای مرزبانی دارد، افزود: اهمیت این موضوع در ابعاد مختلف قابل بررسی است.

ذکر این نکته ضروری است که مقابله با ترددهای غیرمجاز صرفا به مهاجران و پناهندگان محدود نمی شود، بلکه بخش عمده ای از آن به مقابله با ترانزیت مواد مخدر و عبور و مرور گروه های تروریستی و از جمله داعش و القاعده مربوط می شود که در سالیان اخیر منجر به شهادت بسیاری از مرزبانان کشورمان شده است.

به طوری که بسیاری از ناظران داخلی و بین المللی از لزوم همکاری و کمک های بین المللی به ایران برای مقابله با این مسأله سخن گفته اند. این در حالی است که ایران نیز بارها از جامعه بین المللی و به ویژه اروپایی ها خواسته است در راستای جلوگیری از عبور تروریست ها و قاچاقچیان مواد مخدر از مرزهای ایران و ورود آن ها به خاک اروپا، همکاری های لازم انجام شود.

در همین رابطه، چندی پیش عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور و دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به وقوع ۱۰ هزار درگیری ظرف پنج سال در راستای مبارزه با مواد مخدر از جامعه بین‌المللی به دلیل بدعهدی و پشت کردن به قوانین بین‌المللی نظیر خروج از برجام انتقاد کرد.

وی اظهار کرد: سه سال گذشته در عرصه‌های بین‌المللی اعلام کردیم که تروریسم و مواد مخدر با هم عمل می‌کنند اما آنها باور نداشتند، ولی سال بعد این نکته در بیانیه سازمان ملل ذکر شد. در حال حاضر نیز بین قاچاقچیان، اشرار و تروریسم پیوند منحوسی برقرار است. آیا کشورهای اروپایی باز هم می‌خواهند سال بعد به این نکته اشاره کنند؟

رحمانی فضلی با بیان اینکه افرادی که ادعا می‌کنند می‌خواهند با مواد مخدر مبارزه کنند در زمان تحریم به ما حتی سگ‌های مواد یاب و تجهیزات ایکس‌ری ندادند، اظهار کرد: آنها به بهانه تحریم هیچ کمک مالی نیز به ایران نکردند. به عنوان یک هشدار می‌گویم اگر جمهوری اسلامی به عنوان کشوری معتقد به آموزه‌های دینی با این مسائل برخورد نمی‌کرد و وزیر کشور ۲۴ ساعت چشمانش را روی هم می گذاشت، بیش از ۵۰۰۰ تن ماده مخدر از مرزهای ایران به سمت غرب حرکت می‌کرد.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۳۸۰۰ شهید و چندین برابر در این راه مجروح شده‌اند اظهار کرد: در سوریه دیدیم که وقتی تعداد اندکی از مهاجران به سمت اروپا رفتند چه غوغایی شد. به عنوان وزیر کشور و مسئول امنیت داخلی می گویم اگر ۲۴ ساعت چشمانم را روی هم بگذارم بیش از یک میلیون پناهنده از مرزهای غربی به اروپا می‌روند ولی ما از نظر دینی و انسانی این کار را نمی‌کنیم و به قوانین و صلح بین‌الملل پایبندیم ولی باید پرسید چرا دیگران به این قوانین پایبند نیستند؟

به نظر می رسد زمان آن فرارسیده که به اروپا گوشزد کرد، عدم همکاری در این زمینه چه پیامدهایی برای اروپا خواهد داشت. در واقع، باید به آن ها گفت که ایران برای همیشه نمی تواند هزینه های تأمین امنیت برای اروپا را بر عهده بگیرد. چنانچه باید گوشزد کرد ایران تا ابد نمی تواند هزینه های بدعهدی اروپا در برجام را پرداخت کند!

حال باید از هایکو ماس وزیر خارجه آلمان که هم اکنون در ایران به سر می برد بخواهیم به آمارهای ذکر شده در بالا از سوی فرمانده مرزبانی و وزیر کشور توجه کند و آن ها را با دقت بخواند. باید به این مقام اروپایی یادآور شد که هزینه تأمین امنیت اروپا برای همیشه بر عهده ایران نیست!

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از پایگاه خبری تحلیلی تابناک ، تاریخ انتشار: 20 خرداد 1398 ، کدخبر: 904381 ، www.tabnak.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین