پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 27
کد خبر: ۲۱۳۲۰
تاریخ انتشار : ۱۵ تير ۱۳۹۵ - ۰۰:۳۹
مسؤول روابط عمومی موزه ملک از عملکرد برخی موزه‌داران در رابطه با کودکان انتقاد کرد و گفت: در برخی موزه‌ها، به کودکان اجازه نمی‌دهند به اشیای موزه نزدیک شوند.

شعارسال: مهدی یساولی - مسؤول روابط عمومی موزه ملک -تأکید کرد: اگرچه صیانت از اشیای موزه جزو اولویت‌های موزه‌داران است، ولی موزه‌ها باید با فراهم کردن امکاناتی مانند آموزش غیرمستقیم موزه‌ای و به مشارکت طلبیدن کودکان برای ساختن برخی از اجزای موزه در حد توان خود، پاسخگوی نیازهای کودکان و کنجکاوی‌های آن‌ها باشند. مثلا موزه‌ها می‌توانند کارگاه‌های رایگانی را مانند ضرب سکه، بافت قالی یا ساخت عروسک ویژه کودکان طراحی کنند تا رابطه آن‌ها با موزه‌ها را سامان دهند.

وی اظهار کرد: موزه‌داران باید عملکردی فراتر از میزبان را داشته باشند و برخوردشان کودکان و نوجوانان را جذب کند؛ اما متأسفانه بعضا دیده شده که بچه‌ها با گریه از موزه‌ها بیرون آمده‌اند. موزه‌های ما باید دوستدار کودکان باشند. می‌توان با ترتیب دادن بحث‌های آموزشی غیرمستقیم در موزه‌ها، علاقه‌مندی کودکان را نسبت به موزه افزایش داد.

او ادامه داد: موزه ملک در راستای آموزش غیرمستقیم موزه‌ای به کودکان، چند سالی است وارد عمل شده و از سال ۱۳۹۳ با راه‌اندازی پروژه‌ای با عنوان «باغ قصه» که شامل اجزای مختلفی مانند نمایش زنده‌، قصه‌گویی و ... است، در این زمینه عمل کرده است.

یساولی گفت: از سال‌های ۱۳۹۴ و ۱۳۹۵ ما به‌صورت خاص به کودکان توجه کرده‌ایم و پروژه موزه دوستدار کودک با «کارگاه و تور موزه ویژه کودکان» وارد عمل شده است. در این پروژه که همچنان در حال اجراست کودکانی با نیازهای ویژه، مانند «کودکان کار و خیابان»، «کودکانی مهاجر افغان» و «کودکان بدسرپرست و بی‌سرپرست» توسط پرسنل موزه مورد توجه قرار می‌گیرند.

او توضیح داد: در این کارگاه‌ها، پرسنل موزه با حضور در مراکز نگهداری این کودکان، ضمن آشنا کردن آن‌ها با بخشی از امکانات موزه، به شاهنامه‌خوانی و ساخت عروسک با کودکان می‌پردازند. مثلا در یکی از موارد، پرسنل ما با حضور در یکی از مراکز نگهداری کودکان افغان، بخشی از فعالیت خود را به خوانش و اجرای داستان زال و رودابه از شاهنامه اختصاص دادند و به‌دنبال آن، از کودکان خواسته شد تا متناسب با شخصیت رودابه که شاهزاده‌ای کابلی است که با زال شاهزاده ایران ازدواج می‌کند، عروسک‌سازی کنند.

یساولی افزود: کارشناسان موزه‌ای در جریان قصه‌گویی و اجراهای خود می‌کوشند، بخشی از کارکردهای موزه را در جامعه و نقش آن را در هم‌بستگی میان انسان‌ها بیان کنند؛ عملکردی که در درک دوسویه انسان‌ها از خود و دیگران و نیز بهبود سلامت جسم و روح و ایجاد آرامش فردی، تأثیر فراوان دارد. این قصه و عروسک‌ها درپی آن هستند تا پیام صلح و دوستی را به کودکان کار افغان برسانند. آنچه درپی این برنامه به‌دست آمد، احساسی بود که در نگاه کودکان افغان جلوه‌گر شد، یعنی آمیخته‌ای از شادی، خرسندی و غروری که در ملیت و هویت تاریخی ریشه‌های خود را می‌جستند.

پروژه دوستدار کودک تا پایان تابستان امسال اجرا می‌شود. همچنین کارگاه و تور قصه‌گویی باغ قصه‌ها، کارگاه ویژه کودکان کار، کارگاه‌های عملی برای‌ کودکان و نوجوانان به تناسب آثار و نمایشگاه‌های موزه، برگزاری تورها و کارگاه‌های‌ مختلف در داخل مدرسه‌ها و ... از جمله برنامه‌های موسسه ملک در این حوزه هستند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار: 13تیر1395، کدخبر: 95040107624: www.isna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین