پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۵۸۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۶ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۱
دوران کودکی دورانی است که همه‌ی افراد همیشه از آن با شادی و هیجان یاد می‌کنند، چرا که این دوره از زندگی تنها دوره‌ای است که در آن فرد می‌تواند احساسات و هیجانات خود را به راحتی ابراز کند؛ در این میان، کودکانی هستند که تقدیر روی خوشی به آنان نشان نداده و از بدو تولد دچار مشکلات و اختلالاتی می‌شوند که کام این کودکان را تلخ کرده و زندگی را برای آنها و خانواده شان سخت می‌کند.

شعارسال: کودکان آسیب‌پذیرترین قشر جامعه هستند و اگر مورد حمایت و توجه قرار نگیرند چه بسیار مشکلات و اختلالاتی که آینده ی آنان را تهدید نخواهد کرد؛ از این رو توجه و واکاوی رفتارهای کودکان یکی از مهم‌ترین وظایف والدین است که اگر در این خصوص کوتاهی شود، آینده‌ی کودک را دچار مشکل خواهد کرد.

با توجه به اینکه کودکان سالم به این حجم توجه نیاز دارند پس کودکانی که دچار اختلالات رشدی و عصبی هستند به مراتب حساس تر از دیگر کودکان بوده و نیاز به توجه و واکاوی رفتاری بیشتری دارند.

کودکانی که مبتلا به بیماری اتیسم هستند اگر از ابتدا مورد توجه و شناسایی قرار بگیرند، می‌توانند مهارت‌های لازم را کسب کرده و به زندگی عادی که حق هر انسانی است بازگردند.

10 درصد از مراکز آموزش و توانبخشی اوتیسم کشور در آذربایجان‌شرقی قرار دارد

مدیرکل بهزیستی استان ، با اشاره به اقدامات مفیدی که در این استان برای این کودکان انجام شده است، اظهار کرد: در سطح کشور 52 مرکز آموزش و توانبخشی کودکان اتیسم وجود داد که 10 درصد از این مراکز در استان ما قرار دارد.

محسن ارشدزاده اظهار کرد: طبق قطعنامه‌ی مجمع عمومی سازمان ملل، دوم آوریل مصادف با 14 فروردین با هدف آگاه‌سازی مردم و خانواده‌ها به عنوان روز اوتیسم نام‌گذاری شده است.

وی گفت: اختلالات طیف اتیسم مربوط به اختلالات عصبی هست که کودک با مسائلی مثل، مشکل در ارتباط فردی و اجتماعی، گوشه‌گیری و انزوا، رفتارهای تکراری، بی‌قراری و ناآرامی مواجه شده و در برخی موارد این حالات موجب آزار اطرافیان می‌شود.

وی ادامه داد: منشا اصلی بیماری اتیسم عمدتا عوامل ژنتیکی و مادرزادی می‌باشد و همچنین عوامل دیگر نیز مثل اختلالات کروموزومی و عوامل بیوشیمیایی نیز در به وجود آمدن این بیماری دخیل هستند.

ارشدزاده اظهارکرد: علایم بیماری اتیسم در 18 ماهگی بروز پیدا کرده و در 24 ماهگی نیز قابل تشخیص است که هر قدر زمان شناسایی و درمان این کودکان زودتر باشد، درمان نیز موثرتر خواهد بود.

وی بیان کرد: به طور متوسط از هر 100 کودک یک نفر دارای اختلالات اتیسم تخمین زده شده است.

وی ادامه می‌دهد: در کشور ما متاسفانه هنوز غربالگری و شناسایی کودکان مبتلا به اتیسم انجام نگرفته است و در استان ما نیز در حال حاضر، 500 کودک مبتلا به اتیسم شناسایی شده‌اند که 300 نفر از این کودکان، از خدمات مراکز آموزشی و توانبخشی کودکان اوتیسم زیر نظر بهزیستی برخوردار شده‌اند.

وی افزود: در استان ما، تعداد پنج مرکز آموزشی و توان‌بخشی وجود دارد که چهار مرکز آن در شهر تبریز و یک مرکز نیز در شهرستان عجبشیر قرار دارد.

مدیر کل سازمان بهزیستی استان بیان کرد: سازمان بهزیستی بابت هزینه‌های آموزش و توانبخشی کودکان اتیسم برای هر کودک به صورت ماهیانه، 360 هزار تومان به مراکز مورد نظر پرداخت می‌کند و همچنین 50 هزار تومان نیز به عنوان هزینه‌ی ایاب ذهاب و یا سرویس پرداخت می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: آموزش کودکان اتیسم بسیار سخت است؛ به طوری که برای هر کودک یک مربی و یک اتاق مجزا نیاز است و نتیجه ای هم که در این کودکان مشاهده می‌شود بسیار کم است؛ چرا که درمان این کودکان به صورت تدریجی است و در بلند مدت نتیجه قابل مشاهده است.

ارشدزاده گفت: آگاهی دهی به خانواده‌ها در خصوص علایم و نشانه‌های کودکان اوتیسم، یکی از مهم‌ترین اهداف سازمان بهزیستی است که تلاش می‌شود در این زمینه اطلاعات و دانسته‌های لازم را در اختیار خانواده‌ها قرار دهد تا این کودکان سریعتر شناسایی شده و مورد درمان قرار بگیرند.

وی ادامه داد: عدم آگاهی خانواده‌ها در خصوص کودکان اوتیسم، باعث می‌شود که این اختلالات دیر تشخیص داده شوند و موجب بروز مشکل برای کودک شوند؛ چراکه اگر این بیماری به موقع تشخیص داده شود بسیاری از علایم آن قابل کنترل و درمان است.

وی افزود: اگر کودکان اتیسم به موقع شناسایی و مورد درمان قرار بگیرند، می‌توانند از لحاظ استقلال فردی و اجتماعی مهارت‌های لازم را به دست آورده و در مراحل بعدی به مدارس استثنایی و یا مدارس عادی راه یابند و حتی امید راه یابی این کودکان به تحصیلات دانشگاهی نیز وجود دارد.

مدیر کل سازمان بهزیستی استان تشریح کرد: برای درمان بی‌قراری رفتاری و گوشه‌گیری بیماران اتیسم، در مرحله اول باید این کودکان به موقع تشخیص داده شوند و بعد با تقویت مهارت‌های ارتباطی و کلامی، به مدارس راه پیدا کنند.

وی ابراز کرد: برخی خانواده‌ها از روند درمان فرزندان خود ابراز نارضایتی می‌کنند، در حالی که آموزش و درمان این کودکان نیاز به فرصت بیشتری است و در کوتاه مدت نتیجه نخواهد داد.

این مسئول با اشاره به اینکه سازمان بهزیستی در تلاش برای غربالگری و شناسایی کودکان اتیسم، است، اظهار کرد: تخمین زده می‌شود در استان ما، تعداد کودکان اوتیسم که شناسایی نشده‌اند بالغ بر 500 کودک باشد.

وی گفت: بیماری اتیسم نوعی از معلولیت است و سازمان بهزیستی در تلاش است تا مراکزی را که امروزه به صورت روزانه به نگه‌داری و آموزش کودکان می‌پردازد در آینده به صورت شبانه‌روزی شده و همچنین خانواده‌هایی که توانایی نگه‌داری از این کودکان را ندارند نیز بتوانند این کودکان را به مراکز درمانی به صورت شبانه‌روزی بسپارند.

تعهد بیمه‌ای کشور در خصوص بیماری اوتیسم نزدیک به صفر است

مدیر عامل انجمن خیریه اتیسم تبریز، گفت: اتیسم نوعی اختلال رشدی است که با رفتارهای ارتباطی ، کلامی غیر طبیعی مشخص می شود . علائم این اختلال در سال های اول عمر بروز می کندو علت اصلی آن ناشناخته است. این اختلال در پسران شایع تر از دختران است. این اختلال بر رشد طبیعی مغز در حیطه تعاملات اجتماعی و مهارت های ارتباطی تأثیر می گذارد.

وی اظهار کرد: بر اساس آمار مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها، میزان ابتلا به اتیسم در سال 2011، یک نفر از هر 110 کودک و در سال 2012 این آمار یک نفر در 88 کودک و یک کودک از 55 پسر متولد شده می‌باشد.

سودابه زارعی، گفت: در حال حاضر 67 میلیون کودک مبتلا به اوتیسم در جهان وجود دارد و این بیماری در پسران شایعتر از دختران است.

وی با اشاره به برخی نشانه‌های بیماری اتیسم گفت: برخی کودکان از ابتدا کلام ندارند، بعضی تا یک سالگی کلام داشته و بعد از دو سالگی کل کلام خود را از دست می‌دهند. این اختلال در سال های اول زندگی نمایان شده و در طی آن، کودک مهارت‌های ارتباطی، رشد قدرت کلامی و قدرت برقراری ارتباط اجتماعی را به مرور از دست می‌دهد.

وی با بیان اینکه این بیماری در سال‌های اولیه زندگی خود را نشان می‌دهد، اظهار کرد: یک فرد اتیسم تا پایان عمر خود اتیسم باقی می‌ماند، استعدادهای نهفته بسیاری در وجود کودکان اتیسمی نهادینه شده است، اگر بیماری کودکان به موقع شناسایی شود و اقدامات آموزشی موثری بر روی کودکان اوتیسمی انجام گیرد، نخبه‌های بسیاری از دل همین کودکان به ظاهر بیمار بیرون می‌آیند.

مدیر عامل انجمن خیریه اتیسم تبریز، گفت: متاسفانه همان‌طور که آمارها نشان می‌دهد این اختلال، سیر افزایشی داشته و باید آموزش‌های لازم در خصوص این بیماری به خانواده ها و عموم مردم داده شود، لازم است این کودکان مسیری را طی کنند که منجر به بروز استعداد های آن‌ها شود.

وی تعهد بیمه‌ای کشور در خصوص بیماری اتیسم را نزدیک به صفر دانست و گفت: چرا این بیماری با وجود گستره اوتیسم، این بیماری، به عنوان بیماری خاص در نظر گرفته نمی‌شود؟.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد، وزارت بهداشت و آموزش و پرورش تعهدی در قبال این بیماری ندارند!. خانواده‌های این کودکان بیشتر از خانواده‌هایی که فرزند عقب مانده ذهنی دارند استرس دارند، برخی خانواده ها حتی قادر به تشخیص نیازهای اولیه این کودکانشان نیستند و وقتی والدین قادر به تشخیص نیازهای اولیه کودک نباشند، متاسفانه وی رفتارهای پرخاشگرانه و خودآزاری را در پیش می‌گیرد.

وی هزینه های درمان و توانبخشی این بیماران را بالا دانست و گفت: این افراد در پروسه درمانی خودشان نیاز به کاردرمانی، گفتار درمانی، رفتار درمانی و سایر درمان ها دارند، در حالی که هیچ کدام از این خدمات تحت پوشش بیمه نیستند و هزینه های این درمان ها بسیار بالاست.

مدیر عامل انجمن خیریه اتیسم تبریز افزود: فرایند درمانی مشخصی برای این بیماری مشخص نشده است، برخی از خانواده ها دارو درمانی را در پیش می‌گیرند، برخی سراغ کاردرمانی و گفتار درمانی می‌روند، برخی دوای درد فرزند خود را در دستان روانپزشک می‌بینند، متاسفانه در کشور این بیماری راهنمای بالینی مشخصی ندارد!.

وی افزود: فقدان ارتباط چشمی، داشتن رفتار های تهاجمی به خصوص در طیف های متوسط و ضعیف، خودآزاری و دیگر آزاری، از دیگر نشانه های این بیماری است. کودکان اوتیسم خطر را حس نمی‌کنند و برای همین باید دائم مراقب آنها بود.

وی با بیان اینکه کودکان اتیسم از لمس شدن و در آغوش گرفته شدن بیزارند، گفت: مادران این کودکان آنطور که باید هیچ گاه نتوانسته اند فرزند خود را به آغوش بکشند.

وی بر لزوم فرهنگ سازی مناسب در خصوص این بیماری در سطح جامعه تاکید کرد و گفت: در این راستا انجمن اتیسم تبریز با همکاری جمعیت هلال احمر در روز ۱۳ فروردین در آستانه روز جهانی اوتیسم از ساعت ۱۰ الی ۱۹ در پارک ائل گلی حضور داشته و با پخش بروشورهایی سعی در اطلاع رسانی عمومی کرده است و به مناسبت این روز به کودکان به رسم بزرگداشت روز جهانی اوتیسم بادکنک آبی هدیه داده شد.

بر اساس این گزارش؛ با نگاهی به زندگی و شرایط بیماران اتیسم، سرنوشتی که برای این کودکان رقم خورده است، به حدی غم انگیز و ناراحت کننده است که اشک چشم را جاری کرده و وجدان را به درد می‌آورد، چرا که این کودکان با ظاهری عادی، از لحاظ رفتاری و شخصیتی دچار اختلال شده و نمی‌توانند طعم شیرین کودکی را احساس کرده و مثل کودکان دیگر شادی کنند.

پس جای نیاز است، زندگی سختی را که تقدیر برای این کودکان رقم زده است، جامعه دوباره برای این کودکان تکرار نکند، چرا که عدم توجه و رسیدگی به این کودکان آینده را سخت از دوران کودکی برای این بیماران خواهد کرد.

به جرات باید گفت که شرایطی که امروزه جامعه برای این کودکان فراهم کرده است، حق این کودکان نیست چرا که علاوه بر اینکه افراد درون جامعه در برخورد با رفتار چنین کودکانی وی را طرد می‌کنند، در برخی موارد خانواده‌ها نیز به سبب عدم آگاهی از طرز برخورد با این کودکان، موجبات آزار و ناراحتی‌شان را فراهم می‌کنند، علاوه از آن به دلیل نبودن شرایط لازم برای کشف استعدادهای نهفته در این کودکان در کشورما، بر خلاف کشورهای توسعه یافته، کودکان اتیسم که می‌توانند تبدیل به اسطوره هایی چون مسی، فوتبالیست مشهور یا انیشتین شوند محکوم به ماندن در کنج خانه‌ها می‌شوند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار: 15فروردین1395، کدخبر: 95011503966: www.isna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۸
0
0
وضعیت سازمان بهزیستی چندان مساعد نیست. وضع سازمان اندکی ابری است.
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین