پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۲۱۳۸۰۹
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۶
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه بیش از ۹۹ درصد مقالات وارد عرصه فناوری و تولید محصول نمی‌شود، معتقد است مقاله در آیین‌نامه ارتقای اساتید نباید حق وتو داشته باشد.

شعار سال: محمدمهدی زاهدیدرباره مأموریت‌گرا بودن دانشگاه‌ها گفت: آفت آیین‌نامه ارتقای مرتبه اعضای هیئت علمی کنونی این است که تمرکز خود را بر تولید مقاله قرار داده و همین امر باعث شده که کشور ما در زمینه تولید مقاله در منطقه رتبه اول و در جهان رتبه 16 را داشته باشد؛ اما متاسفانه بیش از ۹۹ درصد این مقالات وارد عرصه فناوری و تولید محصول و بازار نمی‌شود.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شوری اسلامی تصریح کرد: مهم این است که ما از ایده تا تجاری‌سازی و بازاریابی پیش رویم؛ یعنی ایده‌ها تبدیل به مقاله و سپس به فناوری، تولید محصول، تجاری‌سازی و بازاریابی تبدیل شود.

در حوزه نوآوری و فناوری ضعیف هستیم

وزیر علوم دولت نهم تاکید کرد: دنیا اکنون در این مسیر حرکت می‌کند و آن را ملاک عمل قرار می‌دهد؛ روندی که به عنوان "تولید علم، فناوری و نوآوری" شناخته می‌شود ولی کشور ما در حوزه نوآوری و فناوری ضعیف است.

وی ادامه داد: آیین‌نامه ارتقای مرتبه اعضای هیئت علمی باید به نفع حوزه فناوری و تولید محصول تغییر کند؛ در این راستا می‌توان به جای تولید مقاله در آیین‌نامه ارتقا دیگر فاکتورها به عنوان مثال بحث رفع نیازهای کشور را به عنوان اولویت در نظر گرفت.

پژوهش‌های فناورانه جایگزین تولید مقاله شود

این نماینده مجلس توضیح داد: مثلا صنایع چه در بخش دولتی و خصوصی یا نهادهای مختلف در حوزه علوم انسانی نیازهای خود را اعلام کنند و در مرحله بعدی، اساتید و دانشجویان دوره دکترا و فوق لیسانس نیز مقاله، رساله و تز خود را براساس حل مشکلی از مسائل مطروحه دنبال کنند و همین تحقیق بتواند جایگزین مقاله شود.

زاهدی تاکید کرد: دیگر مقاله نباید آن حق وتو را آیین‌نامه ارتقا داشته باشد؛ زیرا وقتی استاد یا دانشجویی خدمت بزرگی به کشور کرده و یک نیاز جدی آن را برطرف ساخته، چه نیازی است که حتما مقاله بدهد.

دانشگاه مسئله‌محور و مأموریت‌گرا زمینه‌ساز اقتصاد دانش بنیان است

وی گفت: به خصوص در برخی موارد کارهایی فناورانه انجام می‌شود؛ مثلا در حوزه دفاعی، ابزاری ساخته می‌شود که می‌تواند توان دفاعی کشور را بسیار بالا ببرد و همان باید جایگزین مقاله شود.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس افزود: اگر این اتفاق بیفتد، دانشگاه مسئله‌محور و مأموریت‌گرا شده و به دنبال آن است که اقتصاد دانش بنیان را در کشور راه‌اندازی کند و در خدمت جامعه باشد؛ اما اکنون این گونه نیست.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری خانه ملت، تاریخ 24 خرداد 98، کد مطلب: 427896:www.icana.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین