پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۴۲۳۸
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۲
شاید بتوان کارنامه گروه خودروسازی سایپا را یکی از پاشنه های آشیل دولت حسن روحانی تلقی کرد؛ سایپا که به دلیل جایگاه ‏و ‏اهمیت آن همواره و در هر دولتی مورد توجه بوده، در 6 سال اخیر در دولت روحانی دچار حواشی متعددی شد که هم شان ‏این ‏خودروسازی را پایین تر آورده و هم شائبه سوءاستفاده های سیاسی برخی مدیران را از آن تقویت کرده است.‏همین 4 ماه پیش در بهمن ماه 97 بود که سید جواد‌‌سلیمانی مدیرعامل سایپا شد. او جانشین محمدرضا سروش شده بود که انتصاب ‏او ‏از پرحاشیه ترین تغییرات در این گروه خودروسازی به شمار می رفت؛ چراکه سروش در آستانه ترک وزیر صنعت از ‏سوی ‏محمد شریعتمداری در مهرماه 97 به صورت ناگهانی و غیرمنتظره جایگزین محسن قاسم جهرودی شده بود.

شعار سال: شاید بتوان کارنامه گروه خودروسازی سایپا را یکی از پاشنه های آشیل دولت حسن روحانی تلقی کرد؛ سایپا که به دلیل جایگاه ‏و ‏اهمیت آن همواره و در هر دولتی مورد توجه بوده، در 6 سال اخیر در دولت روحانی دچار حواشی متعددی شد که هم شان ‏این ‏خودروسازی را پایین تر آورده و هم شائبه سوءاستفاده های سیاسی برخی مدیران را از آن تقویت کرده است.‏

همین 4 ماه پیش در بهمن ماه 97 بود که سید جواد‌‌سلیمانی مدیرعامل سایپا شد. او جانشین محمدرضا سروش شده بود که انتصاب ‏او ‏از پرحاشیه ترین تغییرات در این گروه خودروسازی به شمار می رفت؛ چراکه سروش در آستانه ترک وزیر صنعت از ‏سوی ‏محمد شریعتمداری در مهرماه 97 به صورت ناگهانی و غیرمنتظره جایگزین محسن قاسم جهرودی شده بود. به بیان دیگر، ‏سروش ‏فقط سه ماه مدیرعامل سایپا بود. خود جهرودی هم اولین مدیرعامل سایپا در دولت روحانی نبوده. او در آبان ماه سال 96 به ‏این ‏صندلی دست یافته بود. قبل از جهرودی هم مهدی جمالی در خرداد 94 مدیرعامل سایپا شده بود. سرانجام اینکه در دو سال ‏اول ‏دولت روحانی، سعید مدنی عهده دار مدیرعاملی سایپا بود.‏

همین تغییرات مداوم و عمدتا غیرقابل توجیه کافی است تا مشخص شود چه بلبشویی در سایپا وجود داشته. حال لحاظ کردن ‏نتیجه ‏این تغییرات در کیفیت محصولات سایپا، میزان تولید و بالا و پایین شدن قیمت ها و نیز موضوعات دیگر همگی نشان ‏دهنده ‏سردرگمی سایپا در دولت روحانی است.‏

انتصاب برخی از چهره ها برای مدیریت سایپا به اندازه ای عجیب بوده که نمی توان از کنار آنها به راحتی گذشت؛ این در ‏حالی ‏است که در گذشته افرادی همچون نعمت الله پوستین دوز هم که قبل از مدیر عاملی سایپا سکان سایپا یدک را در اختیار داشت ‏از سوی کارشناسان دارای وزن کافی برای مدیریت سایپا قلمداد نمی ‏شدند.‏

فارغ از این موضوعات فنی، گاهی به نظر می رسد برخی تغییرات در سایپا در راستای راضی نگه داشتن جناح های ‏مختلف ‏سیاسی انجام می شود. به طور مثال، از 4 ماه پیش امیرحسین تابع‌جماعت که از حلقه اول تیم رسانه ای نزدیک به ‏محمدباقر ‏قالیباف شمرده می شود، به عنوان مدیر ارتباطات و امور بین‌الملل سایپا منصوب شده است. مهمترین سوابق و روزمه ‏کاری او، در ‏دوره شهرداری قالیباف رقم خورده؛ از مدیریت روابط عمومی سازمان فرهنگی هنری شهرداری و مدیرکلی ‏ارتباطات موسسه ‏همشهری گرفته تا مدیرعاملی شرکت فرهنگ فیلم تهران و مدیریت مرکز همایش‌های بین‌المللی برج میلاد.‏ چنین ‏انتصابی از حلقه اول تیم رسانه ای رقیب حسن روحانی در انتخابات، چه معنایی دارد؟

نکته دیگر مربوط به عملکرد وزیر صنعت در این انتصابات است. رضا رحمانی که هنوز مدت وزارت او به یک سال هم ‏نرسیده، در همین مدت کوتاه همچنان با چالش جدی با برخی نمایندگان مجلس روبروست تا جایی که به دلیل عدم کنترل قیمت کالاهای ‏اساسی و آشفتگی بسیاری از بازارها، چند باری صحبت از استیضاح او به میان آمده و هنوز هم منتفی نشده است. در چنین ‏شرایطی، نحوه انتصاب مدیرعامل جدید سایپا، می تواند اوضاع او را بغرنج تر نیز بکند. سلیمانی همواره از مدیران نزدیک به ‏هاشم یکه زارع، مدیرعامل فعلی ایران خودرو محسوب می شد. جایگاه یکه زارع با وجود تغییرات متعدد در سایپا و حتی تغییر ‏سه وزیر صنعت، همچنان ثابت مانده. این موضوع و برخی شایعه های دیگر شائبه ها در مورد انتصاب پشت پرده او از جایگاهی بالاتر از وزیر صنعت را قوت ‏بخشیده. اکنون انتصاب یکی از نزدیکترین افراد به یکه زارع در سایپا، شائبه ها را بیشتر هم کرده. تا جایی که گفته می شود ‏انتصاب مدیرعامل جدید سایپا نیز مانند یکه زارع صورت گرفته و وزیر صنعت قدرتی برای دخالت در آن نداشته است. چنین ‏وضعیتی بی تردید جایگاه وزیر را در میان نمایندگان مجلس متزلزل تر خواهد کرد.‏

واقعا در گروه خودروسازی سایپا چه می ‏گذرد که با وجود این همه حاشیه، هیچ مدیری در دولت به فکر سر و سامان دادن به آن ‏نیست؟

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری انتخاب ، تاریخ انتشار 25 خرداد 98، کد خبر: 483333، www.entekhab.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین