پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۴۴۴۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۰:۴۰
دکتر سلمان زارع گفت: ایران تجربه‌ای ۵۰ ساله در بیابان زدایی دارد و در تمامی استان‌ها اقدامات خوب و مفیدی انجام شده است اما با این وجود هنوز ۲۲ استان کشور با فرسایش خاک مواجه‌اند.
شعار سال:استاد پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران گفت: حتی عبور از بیابان با یک خودرو هم توجه لازم را می‌طلبد که این خودرو از مسیر مشخص و با یک سرعت مناسب از روی زمین عبور کند که باعث ایجاد مشکل در این ناحیه نشود.

دکتر سلمان زارع گفت: ایران تجربه‌ای ۵۰ ساله در بیابان زدایی دارد و در تمامی استان‌ها اقدامات خوب و مفیدی انجام شده است اما با این وجود هنوز ۲۲ استان کشور با فرسایش خاک مواجه‌اند.

وی در ادامه اظهار کرد: از جمله اقدامات مفید می‌توان به مدیریت رواناب‌ها، مالچ‌های نفتی، احداث بادشکن‌ها و کاشت گونه‌های مقاوم گیاهی اشاره کرد که هرکدام برای ناحیه و منطقه‌ای مفید و کاربردی است، برای مثال در ناحیه اشتهارد و نظرآباد کرج گونه‌ای از گیاهان مقاوم با نام اسفناج وحشی کشت شده که علاوه بر مدیریت هرز آب‌ها از گسترش بیابان نیز جلوگیری می‌کند.

زارع در ادامه منابع طبیعی را مسئله‌ای بهم پیوسته دانست و افزود: این مسئله را نمی‌توان به تنهایی بررسی کرد بلکه رابطه‌ای در هم تنیده و به هم پیوسته دارد، به هیچ عنوان نمی‌شود بحث بیابان را از مسائل مربوط به آبخیز داری و مراتع جدا و به صورت مجزا بررسی کرد بلکه همچون کلاف در هم تنیده‌ای به یکدیگر ارتباط دارند.

وی هدف اصلی روز جهانی بیابان زدایی را آگاهی بخشی به مردم عادی و مسئولین در خصوص بیابان عنوان کرد و گفت: پیش‌تر از مردم در رابطه با این موضوع فقط به عنوان نیروی کار استفاده می‌شد اما امروزه در حال تلاش برای واگذاری بخشی از مسئولیت‌های این بخش به افراد هستیم تا علاوه بر ایجاد احساس مسئولیت در افراد، اشتغالزایی هم صورت گرفته باشد.

مشاور سازمان محیط زیست و جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در امور گرد و غبار خاطرنشان کرد: استفاده از افراد برای تصمیم‌گیری‌ها، نظارت‌ها و استفاده از کشاورزان برای بحث‌های کاشت نهال و گیاهان به نوعی کمک به پروژه‌های این چنینی است.

زارع افزود: البته برای مقابله با بیابان زایی و کمک به بیابان زدایی نیازمند عزم ملی و مشارکت سازمان‌ها و نهادهای مختلف هستیم، برای مثال وجود کارخانه سیمان نظرآباد و دیگر ساخت و سازهای گسترده اطراف شهرها خود یکی از عوامل تخریب محیط و بیابان‌زایی است یا حتی عبور از بیابان با یک خودرو هم توجه لازم را می‌طلبد که این خودرو از مسیر مشخص و با یک سرعت مناسب از روی زمین عبور کند که باعث ایجاد مشکل در این ناحیه نشود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: علی‌رغم همه اینها، متأسفانه در مناطق بیابانی شاهد برخوردهای نامناسب با این محیط حساس هستیم.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا،تاریخ انتشار:27خرداد1398،کدخبر:98032712413،www.isna.ir


اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Netherlands
۱۵:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۱
0
0
باید برای فرسایش خاک یه راهکار عملیاتی درست ارائه داد چون واقعا معضلی است در میان معضلات دیگه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین