پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۸۳۵۸
تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۹
یک روزنامه فرامنطقه‌ای عربی با بیان اینکه عمق عربستان هدف حمله یمن است و یمن به تازگی از مرحله دوم بازدارندگی خود مقابل سعودی سخن گفته، پرسید: این مرحله شامل چیست؟
شعارسال: روزنامه فرامنطقه‌ای رأی الیوم در سرمقاله روز سه‌شنبه (11 تیرماه) با عنوان «آیا سومین حمله هوایی حوثی‌ها به فرودگاه ابها منجر به تشدید جنگ یا فشار به سمت مذاکرات مستقیم خواهد شد؟. منظور سخنگوی رسمی حوثی‌ها از اجرای مرحله دوم عملیات بازدارندگی و بازدارندگی مشروع چیست؟ سلاح‌های جدیدی که به آن اشاره کرد، چه هست؟» نوشت، انصارالله درصدد نشاندن عربستان به پای میز مذاکرات مستقیم است.

در این یادداشت آمده است:

انصارالله روز سه‌شنبه فرودگاه أبها عربستان را برای سومین بار ظرف سه هفته اخیر هدف قرار داد. این حمله به زخمی شدن هشت سعودی و یک شهروند هندی و توقف چند ساعته پروازهای این فرودگاه منجر شد.

استفاده از پهپاد برای بمباران فرودگاه و نه مثل حمله قبل که موشک‌های بالستیک انجام شد، نشان می‌دهد که انصارالله مدل‌های پیشرفته‌ای از این هواپیماها را در اختیار دارد که شناسایی و سرنگونی آن دشوار است؛ موضوعی که مستلزم نگرانی رهبران نظامی و سیاسی سعودی است.

سرتیپ یحیی سریع، سخنگوی ارتش یمن و نیروهای مقاومت مردمی این کشور خبر داد، نیروهای انصار الله طی دو ماه گذشته سی و شش عملیات پهپادی و پنج عملیات توسط موشک‌های بالستیک انجام دادند که از جمله آن، ده عملیات علیه فرودگاه أبها و هفت عملیات علیه فرودگاه جازان و سه عملیات علیه فرودگاه نجران بوده است.

خطرناک‌ترین مسئله در این عملیات‌ها، موفقیت جنبش انصارالله در انتقال جنگ به عمق عربستان و ایجاد وضعیت فلج و ترس در نهادهای حیاتی مانند فرودگاه‌ها، ایستگاه‌های پمپاژ و خطوط لوله نفت است، یعنی این جنگ دیگر خیابان یک طرفه نیست، مثل آنچه در طول چهار سال گذشته بوده است.

عمق عربستان از زمان حمله نیروهای ابراهیم پاشا پسر محمد علی پاشا والی مصر به شهر الدرعیه پایتخت عربستان سعودی در سال 1818 که به نابودی این شهر منجر شد شاهد هیچ عملیات نظامی واقعی نبوده است. جنگ یمن در دهه شصت قرن گذشته که در آن عربستان علیه مصر در یمن [در دوره جمال عبدالناصر] به راه انداخت و 40 هزار قربانی از بین نظامیان مصری گرفت به داخل اراضی یمن و پیرامون آن محدود بود و اصلا عمق عربستان مستقیما مثل حالا درگیر جنگ نشد.

جمله قابل توجه در سخنان سخنگوی انصارالله که سه‌شنبه بیان شد، این است که رهبری نظامی انصارالله در حال اجرای مرحله دوم عملیات بازدارندگی و بازدارندگی مشروع است. اگر چه هیچ توضیحی برای این طرح ارائه نشده است، کارشناسان جنگ معتقدند که این مرحله دوم احتمالا فرودگاه‌ها در شمال و غرب، مانند فرودگاه‌های جده و ریاض، و شاید سایر امکانات حیاتی را هدف می‌گیرد.

به عقیده نویسنده تشدید جنگ توسط جنبش انصار الله با هدف بهره برداری از وضعیت ضعف و آسیب پذیری عربستان سعودی از زمان مرگ جمال خاشقچی و اقدام بسیاری از کشورهای اروپایی در متوقف شاختن معامله‌های فروش اسلحه به عربستان در اعتراض علیه این جنایت یا استفاده از این تسلیحات علیه غیرنظامیان بوده است. جبش انصار الله تلاش می‌کند از این طریق شروط خود را به ویژه مذاکرات مستقیم با خانواده حاکم سعودی و نه وکلای یمنی آنها را اعمال کند و با نمایندگان سعودی در موقعیت برابر و اگر ممکن باشد از موضع طرف پیروز سر یک میز بنشیند.

رای الیوم تاکید کرد: استفاده جنبش انصار الله از یک هواپیمای پهپاد و موشک‌های کروزی که قادر به اختلال در رادارها و دستیابی به اهدافشان در داخل عربستان هستند منعکس کننده تغییر معادلات نظامی در میدان نبرد است. سوال مطرح درباره کیفیت سلاح‌های جدیدتر انصار الله است. که مرگبارتر است و انصار الله وعده استفاده از آن را ظرف هفته‌ها و ماه‌های آتی داده است به گونه‌ای که این سخنان انصار الله عربستان را بر آن داشت که بگوید سلاح‌های انصار الله ایرانی است و شکست تحریم‌های آمریکا علیه تهران را دنبال می‌کند.

این روزنامه ادامه داد: بمباران فرودگاه ابها که سومین فرودگاه مهم پس از فرودگاه‌های ریاض و جده در عربستان محسوب می‌شود موضع انصار الله در مذاکرات را تقویت می‌کند در صورتی که رهبران عربستان به مهم ترین شرط انصارالله پاسخ داده و پشت میز مذاکرات برای دستیابی به راه حل سیاسی بنشینند که به این جنگ پایان بدهد.

نویسنده متوسل شدن رهبران عربستان به چنین راه حلی را بعید ندانست و گفت: این یک راه حل واقعی و عملی است. رهبران عربستان وقتی متوجه شدند که راه حل نظامی در سوریه غیرممکن شده و پروژه آنها برای تغییر نظام سوریه از طریق مسلح کردن مخالفان تقریبا محال است چند قدم به عقب بازگشتند و از کمک به «هیات عالی مذاکره کنندگان از طرف مخالفان سوریه» دست کشیدند و اگر مخالفت‌های آمریکا نبود تا حالا کانال‌های ارتباط با دولت سوریه را هم گشوده بودند.

در پایان این یادداشت آمده است: سوالی که با قدرت مطرح است این است که آیا ممکن است سناریوی سوریه در یمن تکرار شود پاسخ را به تحولات هفته‌ها و ماه‌های آتی رها می‌کنیم.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری فارس ، تاریخ انتشار: 12 تیر 1398 ، کدخبر: 13980412000211 ، www.farsnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین