پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۸۸۰۰
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۳
دو نشست اضطراري، عربستان، مکه؛ پادشاه عربستان کشورهاي شوراي همکاري خليج‌فارس را دعوت کرد. ملک سلمان از اعضا خواسته تا نهم خرداد در مکه گردهم بيايند و درباره اتفاقي که براي چند نفت‌کش در نزديکي بندر فجيره رخ داد و حمله انصارالله به تأسيسات نفتي عربستان گفت‌وگو کنند. انصارالله يمن تاکنون برگزاری اين نشست را محکوم کرده است.

شعار سال: اعضاي شوراي همکاري خليج‌فارس در نشست‌هاي پيشين همواره ادعاهايي عليه ايران داشتند که محور آن دخالت ايران در امور داخلي کشورهاي منطقه بوده است؛ موضوعي که پيش از برگزاري نشست نيز از اظهارنظرهاي مقامات عربستان پيداست. عادل الجبير، مشاور وزير خارجه اين کشور، ايران را مسئول بي‌ثباتي در منطقه دانسته و از جامعه جهاني خواست ايران را متوقف کند. البته جبير گفته عربستان دنبال جنگ در منطقه نيست، اما در صورت وقوع با تمام قوا به آن واکنش نشان مي‌دهد. اين در حالي است که مجيد تخت‌روانچي درباره ارتباط خراب‌کاري در کشتي‌هاي سعودي و اماراتي به «سي‌ان‌ان» گفته: «اين ادعا از سوي کساني از واشنگتن شنيده مي‌شود که در گوش رئيس‌جمهوري نجوا مي‌کنند و برخي از افراد در منطقه که ما آنها را «تيم B» مي‌ناميم که شامل بي‌بي نتانياهو، بن‌سلمان و بن‌زايد است.»

دو نشست به ميزباني عربستان
سلمان بن‌عبدالعزيز، پادشاه عربستان، از سران کشورهاي عضو شوراي همکاري خليج‌فارس براي «مشورت و هماهنگي» دعوت کرده است. به نوشته «بي‌بي‌سي»، کشورهاي عضو اتحاديه عرب نیز براي نشست عالي سران در عربستان دعوت شده‌اند. از سوي ديگر، خبرگزاري رسمي عربستان از قول مقامي در وزارت خارجه اين کشور ادعا کرده «مذاکرات درباره تجاوزهاي اخير و پيامدهاي منطقه‌اي آن است.» امارات متحده عربی بر روال هميشگي خود، اولين کشوري است که دعوت عربستان را لبيک گفته است. امارات اعلام کرده «شرايط حساس» خاورميانه ايجاب مي‌کند همه کشورهاي عربي با اتحاد در کنار هم بايستند. البته درست هم‌زمان با اين دعوت، وزير خارجه آمريکا با محمد بن‌سلمان، وليعهد سعودي، گفت‌وگويی تلفني داشته است. به نوشته «بي‌بي‌سي»، در اين تماس «تقويت امنيت منطقه» بررسي شده است.

تلاش براي متهم‌کردن ايران
هنوز يک هفته از ماجراي نفت‌کش‌هاي عربستاني و اماراتي نگذشته؛ جايي که گفته شد خراب‌کاري در اين نفت‌کش‌ها منجر به خساراتي شده است. البته در اين بين نفت‌کشي متعلق به نروژ هم بود. مسبب اين انفجارها هنوز مشخص نيست، اما رويترز از قول يکي از کارشناس‌هاي شرکت بيمه نروژي ادعا کرد ايران با اين خراب‌کاري‌ها ارتباط دارد. با‌اين‌حال اين ادعا حتي از سوي مقامات رسمي نروژ نيز تأييد نشد.

بنا بر اعلام امارات، اين کشور به همراه عربستان سعودي و نروژ نامه‌اي را در‌باره حادثه فجيره به شوراي امنيت سازمان ملل متحد ارسال کرده‌اند. در مقابل، مقامات ايران هرگونه ارتباط با اين خراب‌کاري‌ها را تکذيب کرده‌اند. مجيد تخت‌روانچي، نماينده ايران در سازمان ملل، به «سي‌ان‌ان» در همين زمينه گفته بود: «اين چيزي است که ما درباره‌اش متأسف هستيم. درباره اين حادثه بايد تحقيق شود؛ چراکه ايمني و امنيت حمل‌و‌نقل منطقه خليج‌فارس را به خطر انداخته است که براي ايران هم حياتي است». او تأکيد کرده بود نه ايران و نه گروه‌هاي نيابتي ايران در اين حادثه دخالت نداشته‌اند. گفته مي‌شود کارشناساني از آمريکا، فرانسه، نروژ، امارات و عربستان در حال تحقيق مشترک درباره اتفاقاتي هستند که براي اين کشتي‌ها در نزديک بندر فجيره رخ داده است. محمدجواد ظريف، وزير خارجه ايران، نیز زمانی که در دهلي‌نو در حال رايزني بود، در قبال نگراني‌ها از اقدامات و خراب‌کاري‌هاي مشکوکي که در منطقه در حال رخ‌دادن است، ابراز نگراني کرد.

انصارالله نشست را محکوم کرد
شوراي همکاري خليج‌فارس دو نشست اضطراري برگزار خواهد کرد؛ موضوع‌ آن حملاتي است که انصارالله به تأسيسات نفتي عربستان نزديک پايتخت اين کشور داشتند. انصارالله مسئوليت اين حملات را که با پهپاد انجام شده است، بر عهده گرفتند. آنها پيش از اين نيز در پاسخ به حملات مکرر ائتلاف نظامي به رهبري عربستان که هزاران غيرنظامي را به خاک و خون کشيده، موشک‌هايي به عربستان شليک کرده بودند؛ ازجمله حمله به فرودگاه رياض.

محمدعلي الحوثي، رئيس کميته عالي انقلاب يمن، درباره خبر برگزاري دو نشست در مکه گفت: «به تمام آزادگان در اين ماه کريم مي‌گوييم که مي‌توانيد با اعلام مخالفت خود با اين نشست‌ها، مخالفتتان را با ريختن خون مردم يمن اعلام کنيد. اين نشست‌ها به توقف تجاوز به يمن منجر نمي‌شوند، بلکه به جنگ و ويراني بيشتر دامن مي‌زنند. اين نشست‌ها، نشست توطئه عربستان هستند». او اضافه کرد: اينها نشست‌هايي هستند که در آن‌ها عليه امت اسلام توطئه مي‌کنند و مسئله فلسطين را مي‌فروشند و به تبليغ معامله قرن مي‌پردازند. عربستاني‌ها تاکنون تلاش کرده‌اند حملات انصارالله يمن را با ايران پيوند بزنند. وزير دفاع اين کشور در توييتي ادعا کرده بود حمله به دو ايستگاه نفتي به دستور ايران انجام شده است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه شرق، تاریخ انتشار 30 اردیبهشت 98، شماره: 3432


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین