پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۲۲۳۵۸
تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۱
کارت سوخت و سهمیه بندی بنزین به گره کور تصمیم گیری‌های دولت تبدیل شده است؛ محمود خاقانی می‌گوید: سیاست‌های دولت درباره مصرف سوخت درست نبوده و بسیاری از این طرح‌ها امتحان خود را پس داده‌اند. کارت سوخت می‌تواند امتیازی برای آمارگیری میزان مصرف بنزین باشد و اینکه می‌توان مصرف کنندگان سوخت را رصد کرد اما استفاده از این کارت نمی‌تواند سدی در برابر قاچاقچیان بنزین باشد.
شعار سال:ابیژن زنگنه در جمله‌ای مبهم گفته «فعلا بحث گرفتن سوخت با کارت است» این در حالی است که مفهوم این جمله بسیار مبهم است! آیا قرار است بار دیگر هزینه‌ای میلیاردی برای قانونی که سیاست‌گذارانش نیز تلقی درستی از آن ندارند از کیسه بیت المال برداشت شود و یکی دو سال دیگر مدیری دیگر بگوید این طرح شکسته خورده است؟

کارت سوخت و سهمیه بندی بنزین به گره کور تصمیم گیری‌های دولت تبدیل شده است؛ تفاوتی هم نمی‌کند کدام دولت بر سر کار باشد، در هر دولتی مصرف و البته قاچاق بنزین مشکل لاینحل کشور بوده است. در دولت احمدی نژاد برای نخستین بار موضوع سهمیه بندی بنزین مطرح شد و کارت سوخت مطرح شد. چندی بعد با تصمیم زنگنه، کارت سوخت برچیده شد. زنگنه اعتقادی به سهمیه بندی نداشت. مدتی از دولت روحانی نگذشته بود که نظر زنگنه تغییر کرد و بار دیگر سهمیه بندی سوخت مطرح شد. این طرح هنوز عملی نشده اما شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی اخیرا اعلام کرده استفاده از کارت سوخت شخصی از تاریخ ۲۰ مردادماه الزامی می‌شود و گفته شده این طرح باهدف جلوگیری از سوءاستفاده و مقابله با قاچاق سوخت اجرا خواهد شد.

وزیر نفت در توضیح اجرای این طرح گفته «سهمیه‌بندی بنزین مسئله دیگری است و فعلاً بحث گرفتن سوخت با کارت است.» نخستین برداشتی که از این جمله برمی‌آید این است که تکلیف خود وزارت نفت با این طرح مشخص نیست و نمی‌داند چه برنامه‌ای قرار است اجرا شود. اظهارات زنگنه بدین معناست که در بیستم مرداد قرار نیست بنزین سهمیه بندی شود. شاید در خوشبینانه‌ترین حالت باید گفت دولت تنها می‌خواهد از روشی استفاده کند که مردم به استفاده از کارت سوخت ترغیب شوند. اما نکته مهمتر آنکه کارت سوخت هیچگاه از چرخه حذف نشده بود که بار دیگر قرار باشد احیا شود؛ چه آنکه پس از حذف کارت سوخت شخصی، کارت سوخت در اختیار جایگاه‌داران قرار گرفته بود و صاحبان خودرو با استفاده از آن بنزین خریداری می‌کردند. بدین ترتیب مشخص نیست این جمله که «فعلا بحث گرفتن سوخت با کارت است» قرار است چه مفهومی داشته باشد! آیا قرار است بار دیگر هزینه‌ای میلیاردی برای قانونی که سیاست‌گذارانش نیز تلقی درستی از آن ندارند از کیسه بیت المال برداشت شود و یکی دو سال دیگر مدیری دیگر بگوید این طرح شکسته خورده است؟

محمود خاقانی کارشناس بین الملل انرژی می‌گوید: سیاست‌های دولت درباره مصرف سوخت درست نبوده و بسیاری از این طرح‌ها امتحان خود را پس داده‌اند. کارت سوخت می‌تواند امتیازی برای آمارگیری میزان مصرف بنزین باشد و اینکه می‌توان مصرف کنندگان سوخت را رصد کرد اما استفاده از این کارت نمی‌تواند سدی در برابر قاچاقچیان بنزین باشد.

خاقانی با تاکید بر اینکه برخی از طرح‌های دولت بر اساس برنامه کلان حوزه انرژی نیست و اینگونه طرح‌ها مقطعی است، می‌گوید: استفاده مجدد از کارت سوخت تنها مسکنی برای کاهش قاچاق بنزین است، زیرا قاچاقچیان پس از مدت کوتاهی با برنامه‌های کامپیوتری قادرند راه‌های فرار از موانع مختلف را پیدا کنند و به فعالیت خود ادامه دهند. ضمن آنکه قاچاق سوخت (گازوئیل و بنزین) تنها با کارت سوخت صورت نمی‌گیرد و راه‌های دیگری نیز وجود دارد.

او ادامه می‌دهد: تنها با سرو سامان دادن قیمت انرژی می‌توان از قاچاق آن جلوگیری کرد ضمن آنکه موضوع قاچاق تنها محدود به بنزین نمی‌شود و در حوزه برق با استخراج بیت کوین و ارز رمز‌ها و مواد معدنی خام و ... نیز ردپای قاچاقچیان وجود دارد.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری تحلیلی رویداد24،تاریخ انتشار:1مرداد1398،کدخبر:182308،www.rouydad24.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین