پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۲۲۸۰۷
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۰
سلسله عملیات های استراتژیک یمنی ها علیه اهداف راهبردی سعودی ازجمله پایگاه «ملک خالد» نشان از آن دارد که معادله «حمله در برابر حمله» توسط مقاومت یمن، تثبیت شده است.در عملیات‌های اخیر ارتش یمن مواضع متجاوزان سعودی در شهرهای مرزی نجران و جیزان به شدت بمباران شده است.

شعار سال: ارتش و کمیته‌های مردمی یمن اخیراً ضربات مهلکی را بر پیکره متجاوزان سعودی در جبهه‌های مختلف نبرد وارد آورده اند. نیروهای یمنی در جریان سلسله عملیات‌های خود علیه متجاوزان در جبهه‌های مختلف نبرد، خسارت‌های مادی و انسانی فراوانی را به آنها تحمیل کرده اند.

در عملیات‌های اخیر ارتش یمن مواضع متجاوزان سعودی در شهرهای مرزی نجران و جیزان به شدت بمباران شده است. در جریان این عملیات‌ها شماری از مزدوران و متجاوزان سعودی کشته و تعدادی دیگر به شدت زخمی شده اند. این درحالی است که مواضع متجاوزان سعودی در نقاط مختلف ازجمله در استان‌های البیضاء، تعز و نیز هدف سنگین‌ترین حملات به وسیله موشک‌های بالستیک یمنی‌ها قرار گرفتند.

این درحالی است که طی روزهای اخیر پایگاه مهم و استراتژیک «ملک خالد» در جنوب عربستان به وسیله «قاصف ۲یمنی‌ها هدف حملات شدید قرار گرفته است. سخنگوی نیروهای مسلح یمن نیز این خبر را تأیید کرده است.

درهمین ارتباط، «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن اخیراً تأیید کرد که پایگاه ملک خالد در منطقه «عسیر» عربستان سعودی هدف حمله پهپادی قرار گرفت.وی با بیان این مطلب افزود: این حمله با پهپاد «قاصف ۲صورت گرفت و علاوه براین سامانه‌های راداری و دیگر مراکز نظامی نزدیک به پایگاه هوایی ملک خالد نیز هدف قرار گرفت.

سریع در ادامه خاطرنشان کرد: عملیات امروز موفق بود و تمامی اهداف مورد نظر مورد اصابت قرار گرفت. این عملیات در واکنش به تداوم حملات نظامی و هوایی عربستان به یمن صورت گرفته است. نکته حائز اهمیت در خصوص این عملیات یمنی‌ها این است که پایگاه ملک خالد حدود ۱۰۰ کیلومتر با مرز یمن فاصله دارد و یکی از مراکز اصلی فرماندهی عملیات‌های عربستان سعودی علیه یمن به شمار می‌رود.

از همین روی ناگفته پیداست که عملیات یمنی‌ها علیه پایگاه ملک خالد برای چندمین بار طی روزهای گذشته دستاورد بزرگی برای مقاومت یمن در برابر متجاوزان سعودی محسوب می‌شود.

تحقق همین دستاوردها موجب ایجاد آشفتگی در صفوف متجاوزان شده است؛ به گونه‌ای که آنها با مطرح ساختن ادعاهای واهی تلاش می‌کنند تا قدرت روزافزون ارتش و کمیته‌های مردمی یمن را تحت الشعاع قرار دهند.

درهمین ارتباط، ائتلاف متجاوز سعودی بار دیگر مدعی ساقط کردن یک فروند پهپاد انصارالله شده است. این ائتلاف ادعا کرده که پهپاد مذکور در آسمان عسیر در حال پرواز بوده که هدف قرار گرفته و سرنگون شده است. این درحالی است که چندی پیش نیز ائتلاف سعودی ادعای مشابهی را مطرح کرد که خیلی زود توسط یمنی‌ها تکذیب شد.

در همین حال، آخرین تحولات نیز حاکی از آن است که عربستان سعودی به دلیل متحمل شدن شکست‌های فراوان از مقاومت یمن بار دیگر دست به دامان آمریکایی‌ها شده است تا شاید از این رهگذر، راه نجاتی برای خود جهت فرار از باتلاق یمن بیابد. سعودی‌ها به همین منظور اخیراً از ۵۰۰ نظامی آمریکایی استقبال به عمل آورده اند.

محمد عبدالسلام سخنگوی جنبش انصارالله یمن و رئیس هیئت مذاکره کننده دولت نجات ملی یمن، پذیرایی عربستان از ۵۰۰ نظامی آمریکایی را به سخره گرفت و به وابستگی ریاض به حمایت آمریکا و انگلیس در زمانی که نمی‌داند چگونه از باتلاق یمن رها شود، اشاره کرد. وی در فیسبوک خود نوشت: عربستان غرق در باتلاق و بحران یمن که نمی‌داند چگونه از این ورطه و باتلاق خارج شود از ۵۰۰ نظامی آمریکایی پذیرایی می‌کند و آنها را در عربستان جای داده است تا از آن حمایت کنند و بقایش به حمایت آمریکا و انگلیس وابسته است. میان آن با یک کشور مستقل فاصله زیادی وجود دارد.

پیشتر نیز رئیس شورای عالی سیاسی یمن انتقادات تندی را مطرح کرده بود. «محمد علی الحوثی» رئیس شورای عالی سیاسی یمن نقش مخرب ایالات متحده آمریکا در این کشور را به باد انتقاد گرفت. وی در این خصوص گفت: این آمریکا است که قحطی و گرسنگی را به ملت یمن تحمیل می‌کند. الحوثی افزود: ایالات متحده آمریکا روز به روز بیشتر عرصه را بر ملت یمن تنگ‌تر می‌کند. این مقام یمنی اظهار داشت: آمریکایی‌ها این جنایت‌ها را از طریق عربستان و امارات، مرتکب می‌شوند.

این تحولات در حالی است که سعودی‌ها و البته متحدان آنها یعنی آمریکایی‌ها قویاً خواستار توقف حملات پهپادی و موشکی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن به مواضع ریاض شده اند. با این حال، نیروهای یمنی پاسخ قاطعانه ای به سعودی و آمریکا دادند که محتوای آن نشان می‌دهد که معادله «حمله در برابر حمله» به خوبی توسط مقاومت یمن، تثبیت شده است.

درهمین ارتباط، «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن به عملیات هوایی اخیر یمنی‌ها علیه پایگاه ملک خالد واکنش نشان داد. وی در این خصوص گفت: عملیات هوایی این کشور علیه پایگاه «ملک خالد» در پاسخ به تداوم جنایات سعودی، انجام شد. وی تأکید کرد که حملات یمنی‌ها به مواضع و مراکز حساس سعودی تا زمان عدم توقف تجاوز نظامی به یمن، ادامه خواهد داشت. این اظهارات سخنگوی نیروهای مسلح یمن نشان می‌دهد که معادله حمله در برابر حمله توسط یمنی‌ها تثبیت شده است.

با این همه، «مارتین گریفیتس» فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در امور یمن بسیار امیدوار است تا راه حلی برای پایان بحران این کشور و متوقف ساختن سلسله تجاوزهای عربستان سعودی و متحدانش علیه مردم بی دفاع و بی گناه یمن، بیابد. وی در همین ارتباط سخنانی را نیز مطرح کرده است. درهمین راستا، نماینده سازمان ملل در امور یمن بر امکان پذیر بودن حل بحران یمن از طریق دیلپماتیک تاکید کرد.

وی افزود: جنگ در یمن از طریق تلاش‌های دیپلماتیک قابل حل است. طرف‌های درگیر در یمن همچنان توافق استکهلم را به مثابه ورودی راه حل می‌دانند. وی اخیراً در نشست شورای امنیت گزارشی از آخرین تحولات یمن و دیدارهایی که با مقام‌های این کشور داشته، ارائه کرد که اعلام کرده بود که در دیدارهایی که با طرفین داشته، آن‌ها برای دستیابی به راه‌حلی برای برون‌رفت از بحران این کشور تمایل نشان داده‌اند.

گریفیتس با بیان اینکه اوضاع انسانی در یمن از اهمیت بالایی برخوردار است، گفته بود: همه طرف‌ها در یمن بر اهمیت راه حل سیاسی و اجرای توافق استکهلم تأکید داشتند. در هر صورت، آنچه که واضح به نظر می‌رسد این است که معادله «حمله در برابر حمله» یمنی‌ها، متجاوزان سعودی را در شرایط بسیار سختی قرار داده است.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر ، تاریخ انتشار3مرداد 98، کد خبر: 4675160، www.mehrnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
United States
۱۲:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۳
0
0
عربستان ترسیده و قبل از سال جاری میلادی یمن رو ترک میکنه و حتی با ایران کنار میاد
ناشناس
United Kingdom
۱۳:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۵
0
0
نیروی های یمنی از لحاظ دفاعی قدرتمند شدن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین