پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۲۰۲۲۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۳۹۸ - ۰۲:۰۴
به‌دنبال اعلام خروج نیروهای امارات از یمن، عربستان سعودی نقشه تازه‎ای برای نیروهای نظامی خود در این کشور طراحی کرده است تا نفوذ خود را در دو بندر استراتژیک و مهم در دریای سرخ افزایش بدهد.افزایش حضور نظامی نیروهای عربستان سعودی در یمن می‎تواند منجر به افزایش انتقادها از پادشاهی آل سعود شود که طی سال‎های اخیر و با کشته شدن جمال خاشقجی به مرز بی‎سابقه‎ای رسیده است. جنگ عربستان در یمن باعث ایجاد وخیم‎ترین بحران انسانی تاریخ معاصر در جهان شده و جان هزاران غیرنظامی را گرفته و میلیون‎ها تن را زخمی، آواره و بی‎خانمان کرده است.

شعار سال: یکی از مقامهای امارات در واکنش به این خبر اعلام کرد در صورت خروج امارات از یمن، هیچ خلایی در این کشور احساس نخواهد شد زیرا امارات 90 هزار نیروی یمنی را در این کشور تربیت نظامی کرده است. حال این سؤال مطرح است که: با وجود حضور هزاران نیروی نظامی محلی در یمن، دیگر چه نیازی به مداخله خارجی در این کشور به بهانه تأمین امنیت و مبارزه با تروریستها است؟

منابع مطلعی اعلام کردند که عربستان سعودی در پی استقرار نیروهای نظامی خود در دو بندر مهم در دریای سرخ و تنگه بابالمندب، که دریای سرخ و خلیج عدن را بهم متصل میکند، است تا کاهش نیروهای نظامی اصلیترین متحد خود در یمن یعنی امارات را اینگونه جبران کند. دو فرمانده نظامی یمن و مسئولان دولت مستعفی یمن به خبرگزاری رویترز خبر دادند که نیروهای نظامی عربستان در دو بندر مخا و خوخه در دریای سرخ مستقر شدهاند؛ دو بندری که پیش از این مورد استفاده نیروهای امارات قرار میگرفت تا عملیاتهای نظامی خود را پشتیبانی کنند. تعدادی نیروی نظامی این کشور نیز در شهر ساحلی عدن و جزیره کوچک بریم در تنگه بابالمندب مستقر شدند.

افزایش حضور نظامی نیروهای عربستان سعودی در یمن میتواند منجر به افزایش انتقادها از پادشاهی آل سعود شود که طی سالهای اخیر و با کشته شدن جمال خاشقجی به مرز بیسابقهای رسیده است. جنگ عربستان در یمن باعث ایجاد وخیمترین بحران انسانی تاریخ معاصر در جهان شده و جان هزاران غیرنظامی را گرفته و میلیونها تن را زخمی، آواره و بیخانمان کرده است. با جنگ عربستان و امارات در یمن، بیش از 14 میلیون نفر در یمن با قحطی و بیماریهایی مانند وبا روبهرو شدهاند. پس از چهار سال جنگ بیوقفه در این کشور، همچنان حوثیها کنترل بیشتر اراضی این کشور را از جمله صنعا پایتخت آن در دست دارد.

به گزارش نیویورکتایمز، به مدت چهار سال، امارات متحده عربی با فراهم کردن تسلیحات، پول و هزاران سرباز نیروی زمینی، هسته نظامی اصلی نیروهای ائتلاف به رهبری عربستان در یمن را تشکیل میداد تا جنگ عربستان با حوثیهای یمن مطابق میل ولیعهد این کشور به پیش برود. براساس گزارشها، امارات متحده مسبب تقریباً تمامی پیشرفتهای هرچند اندک، این ائتلاف طی جنگ بوده است. آنها اکنون تصمیم گرفتهاند دست از این جنگ فرسایشی بیحاصل بردارند. امارات اعلام کرده نیروهایش را از یمن بیرون میآورد؛ زیرا بالاخره فهمیدهاند پس از چهار سال جنگ و هزینههای سنگین آن، همچنان حوثیها کنترل بیشتر کشورشان را در دست دارند. طی ماههای اخیر نیز امارات آرایش نظامی‌اش را در اطراف بندر حدیده کاهش داده بود. اگرچه بهای رسیدن به این نتیجه به قیمت کشته شدن هزاران تن و بیخانمانی میلیونها نفر تمام شد، اما سرانجام امارات فهمید که این جنگ غیرقابل بردن است. به گزارش فارن پالیسی، برخی تحلیلگران میگویند خروج نیروهای اماراتی از یمن به علت بازسازی آبروی این کشور صورت گرفته است اما میتواند در تیره و تار شدن روابطش با عربستان نیز انعکاس پیدا کند.

به‌گزارش ایندیپندنت، بسیاری از دیپلماتهای عربی و غربی اعتقاد دارند که خروج نیروهای اماراتی اتفاق عظیمی در سیاست خارجی این کشور محسوب میشود زیرا امیرهای این کشور تصمیم گرفتهاند از جنگی بیرون بیایند که هزینههای آن مرتباً بیشتر و بیشتر میشود حتی اگر این خروج به معنای عصبانی شدن نزدیکترین متحدشان باشد.

اما خروج امارات از یمن تنها ضربه کاری به ائتلاف عربستان سعودی در یمن نیست. به گزارش واشنگتنپست، روز پنجشنبه نیز مجلس نمایندگان امریکا با رأی اکثریت، لایحهای را به تصویب رساند که به موجب آن فروش اسلحه به عربستان ممنوع شود و دولت دونالد ترامپ نتواند با اعلام وضعیت فوقالعاده به پادشاهی عربستان اسلحه بفروشد و اوضاع یمن وخیمتر از آنچه اکنون هست، نشود.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری ایران آنلاین، تاریخ انتشار 22تیر 98، کد خبر: 486292، www.ion.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۴
0
0
سعودی‌ها که همواره در طرح‌های خود همسو با تل آویو و آمریکا برای ایجاد ایران هراسی حرکت می‌کنند؛ اخیرا طرح ایجاد رژیم حقوقی دریای سرخ را مطرح کردند.دریای سرخ بین شبه‌جزیره عربستان و شمال شرقی قاره آفریقا قرار دارد. این دریا حد فاصل دو قاره آسیا و آفریقا است. دریای سرخ از طریق کانال سوئز به دریای مدیترانه و از طریق باب‌المندب (تنگه باب مندب) با خلیج عدن واقیانوس هند ارتباط دارد. یکی از علل اهمیت دریای سرخ این است که این دریا از طریق کانال سوئز به دریای مدیترانه و از طریق تنگه باب المندب با خلیج عدن و اقیانوس هند ارتباط دارد. علاوه بر این، ۱۵ درصد تجارت جهانی از طریق دریای سرخ انجام می‌شود.
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین