پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۲۳۶۶
تاریخ انتشار : ۲۷ تير ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۲
کارشناس مسائل ترکیه می‌گوید، «کودتای نظامی شبانه» در ترکیه نمایشی نبود و مردم در ناکام گذاشتن آن نقش اساسی ایفا کردند.

شعار سال: «محمد علی دستمالی» کارشناس مسائل ترکیه به تحلیل کودتای بامداد شنبه (+) در ترکیه پرداخت.

تفاوت مهم کودتای فعلی در ترکیه با کودتاهای قبلی

دستمالی در ابتدا به توصیف این کودتا پرداخت و گفت: کودتایی که دیشب در ترکیه روی داد یکی از مهم‌ترین اتفاقات دوران اقتدار حزب عدالت و توسعه بود.

او گفت: تفاوت مهم این کودتا با کودتاهای پیشین در این است که هیچ کدام از احزاب سیاسی و جریانات مخالف حزب حاکم از آن حمایت نکردند؛ کودتا از حمایت مردمی برخوردار نبود و از آنجایی که اتاق فکر از متفکرهای این کودتا فقط دو سه نفر ژنرال بودند و بقیه افسران جزء و سرهنگ و سرگرد بودند و رکن نفوذی چنان مهمی در ارتش نداشتند نتوانستند این کودتا را به سرانجام برسانند.

این کارشناس مسایل ترکیه تصریح کرد: کودتا اگر در ساعات اولیه و گاهی در روزهای اولیه نتواند به اهداف خودش دست پیدا کند و در همان ابتدای راه با تنش و چالش روبه‌رو شود شکست میخورد.

به گفته دستمالی، یکی از مهم‌ترین چالش‌های پیش روی این کودتا این بود که فقط در دو استان استانبول و آنکارا رخ داد؛ ترکیه 81 استان دارد و در استان های دیگر هیچ هماهنگی و انسجامی وجود نداشت و با توجه به اینکه اغلب فرماندهان ارتش ترکیه در استان های مختلف طی دو سه سال اخیر با جریانات حزب حاکم روبرو شدند کودتا شانس پیروزی نداشت.

شگرد مهم دولت ترکیه برای این کودتا و موفق شدن آن

وی افزود: علاوه بر این شگرد امنیتی بسیار مهمی که دولت برای کنترل بحران در نظر گرفت این بود که مردم را به خیابان‌ها فراخواند و هوادران حزب عدالت و توسعه فورا به خیابان‌ها آمدند و کودتاچیان دو راه داشتند: یا اینکه به سمت مردم شلیک کنند یا اینکه به کودتا پایان دهند و آنها راه دوم را انتخاب کردند.

در کل اغلب ژنرال‌های صاحب نفوذ ترکیه که در نیروهای واکنش سریع ناتو آموزش دیده‌اند و فرماندهان مشهور و مهمی هستند؛ با توجه به لیستی که خبرگزاری آناتولی منتشر کرده هیچکدام از این فرماندهان در این کودتا نقش نداشته‌اند و دولت توانست ظرف چند ساعت این کودتا را کنترل کند.

نقش یا عدم نقش «گولن» در کودتا

دستمالی به نقش گولن اشاره کرد و توضیح داد: درست است که «فتح‌الله گولن» (از مخالفان اردوغان مقیم آمریکا) اعلام کرده‌ که ارتباطی با کودتا ندارد، اما «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه با این اتهامی که به گولن می‌زند به دنبال این موضوع است که کارت فشاری علیه آمریکا به کار گیرد تا گولن را از پنسیلوانیا به ترکیه برگرداند و وی را محاکمه کند.

اگر گولنی هم در کار نباشد ارتش ترکیه این ظرفیت و پویایی را دارد که در مواقع خاصی از زمان ژنرال‌های حافظ اصول «لائیک و کمالیک» علیه دولت کودتا کنند و این لزوما نیازمند یک رهبری خارج از گردونه نظامی ارتش نیست.

این کودتا «نمایشی» نبود

به گفته دستمالی، این تحلیل که برخی ادعا می‌کند ممکن است خود اردوغان نیز در پشت پرده این کودتا باشد، تحلیل مضحکی است. یک کودتا چطور می‌تواند نمایشی باشد، کودتایی که در آن بالگرد و هواپیمای اف 16 پایین انداخته می‌شود.. بر فراز 100 متری شهر عبور می‌کند؛ کودتایی که چندین نفر کشته می‌شوند و چندین ژنرال دستگیر می‌شوند امنیت و اعتبار و پرستیژ یک کشور زیر سوال می‌رود چطور می‌تواند نمایشی باشد دولت ممکن نیست چنین ریسک بالایی را انجام دهد و این تحلیل منطقی نیست.

این کودتا به نفع منافع آمریکا نیست

دستمالی گفت: آمریکا حامی حزب عدالت و توسعه (حزب حاکم ترکیه) است و از میان گزینه‌هایی از احزاب که هم‌اکنون برای در اختیار داشتن دولت در ترکیه وجود ندارد یعنی حزب «جمهوری خلق» به رهبری « کمال قلیچ دار اوغلو» ، حزب «حرکت ملی» به رهبری « دولت باغچه‌لی»، حزب دموکراتیک خلق‌ها که وابسته به «پ‌ک‌ک» هست هیچکدام از این گزینه‌ها به نفع آمریکا نیست که در ترکیه حکومت کنند.

این کارشناس ترکیه افزود: همچنین برای (مردم) ترکیه هم که از نظر عقاید اسلامی و دینی نزدیکی خاصی با اردوغان دارند معتقدم که هیچ کودتایی دستکم در مقطعی که سیاست‌های حزب عدالت و توسعه در جهت منافع آمریکا هست، نمی‌تواند به نفع واشنگتن باشد.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار 26 تیر95 ، کد مطلب: 13950426000412: www.farsnews.com



اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین