پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۲۵۰۳۲
تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۳:۱۲
بغداد درحالی امروز میزبان وزرای خارجه مصر و اردن است که مقامات عراقی تلاش می کنند سران برخی کشورهای عربی را از تداومِ مسیرِ اتخاذ مواضع خصمانه در منطقه بازدارند.

شعارسال: «ایمن الصفدی» وزیر خارجه اردن و «سامح شکری» وزیر خارجه مصر روز یکشنبه به منظور دیدار با «محمد علی الحکیم» همتای عراقی خود وارد بغداد، پایتخت عراق شدند. بدین ترتیب، قرار است یک نشست سه جانبه میان طرف های عراقی، مصری و اردنی در بغداد برگزار شود.

درهمین ارتباط، پیشتر «احمد الصحاف» سخنگوی وزارت خارجه عراق در بیانیه ای اعلام کرده بود: «نشست سه جانبه در سطح وزیران خارجه عراق، اردن و مصر در محل وزارت خارجه عراق برگزار می شود». وی تأکید کرده بود: «شرکت کنندگان در این نشست تقویت روابط عربی را بررسی خواهند کرد که هدف اصلی استراتژی وزارت خارجه عراق است».

الصحاف همچنین گفته است: «در این نشست به موضوعات مبارزه با تروریسم، سرمایه گذاری و حمایت از عراق در زمینه بازسازی و حمایت از عراق برای تثبیت ثبات و تحقق توسعه و تحکیم همکاری و فعالیت عربی مشترک پرداخته خواهد شد». سخنگوی وزارت خارجه عراق تأکید کرده بود که شرکت کنندگان در این نشست همچنین موضوع سرمایه گذاری و تفاهماتی که دربرگیرنده هماهنگی اقتصادی است و حمایت از عراق در بازسازی مناطق آزاد شده از سیطره گروه تروریستی داعش را بررسی خواهند کرد.

‌الصحاف در ادامه اظهارات خود در این خصوص تصریح کرده است: «شرکت کنندگان در نشست بغداد همچنین به تبادل دیدگاه ها و افکار درباره مهمترین مسائلی که مورد اهتمام مشترک است و ارزیابی تحولات تحولات منطقه ای و ضرورت پیشبرد مسیر همبستگی عربی را در راستای تحقق خواسته های ملت های سه کشور خواهند پرداختند».

سخنگوی وزارت خارجه عراق گفته است: «این نشست بیانگر تمایل سه کشور یاد شده برای رایزنی مستمر درباره راه های تقویت همکاری و دستیابی به تحقق ارتباط و به هم پیوستگی در زمینه های مختلف و حرکت بر اساس مصوبات نشست سه جانبه اخیر در قاهره است؛ نشستی که میان عادل عبدالمهدی، عبدالفتاح السیسی و همچنین عبدالله دوم برگزار شد».

نشست سه جانبه کنونی در بغداد در حالی است که وزرای خارجه عراق، مصر و اردن پیش از این و طی چند ماه اخیر نیز دو بار دیگر در شهرهای قاهره و تونس نشست سه جانبه برگزار کرده بودند. همانطور که گفته شد، در اوایل فروردین سال جاری شهر قاهره میزبان نشست سه جانبه عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق، عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهوری مصر و و عبدالله دوم، پادشاه اردن بود و پس از آن نیز در اوایل خرداد برهم صالح، رئیس جمهوری عراق در شهر امان با سران مصر و اردن نشست سه جانبه برگزار کرد.

واقعیت آن است که از زمان روی کار آمدن «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر عراق، این کشور در راستای کاهش تنش های منطقه ای تلاش می کند؛ تنش هایی که البته در نتیجه سیاست های توسعه طلبانه سران برخی کشورهای عربی و همچنین تبعیت کورکورانه آن ها از ایالات متحده آمریکا و اهداف آن، ظهور و بروز پیدا کرده اند.

بغداد بر این باور است که تداوم این تنش ها برای تمامی کشورهای منطقه پیامدهای منفی به دنبال دارد و درست به همین دلیل است که از فرصت های مختلف برای مرتفع ساختن این تنش ها بهره‌برداری می کند. «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر عراق نیز پیشتر در همین راستا ضمن تأکید بر لزوم کاهش سطح تنش ها در منطقه، اعلام کرده بود که کشورش از هیچ تلاشی در این زمینه دریغ نخواهد کرد و تلاش می کند تا این تنش ها به حداقل برسند.

همانطور که پیشتر گفته شد، بغداد به خوبی می داند که علت اصلی و اساسی تنش های کنونی در منطقه، سلسله اقداماتی است که برخی سران عرب به تبعیت محض از ایالات متحده آمریکا انجام می‌دهند. از همین روی، بغداد تلاش می کند تا سران عرب را نسبت به پیامدهای وخیمی مسیری که طی می کنند، هوشیار سازد.

یکی از مسائلی که به نظر می رسد دولتمردان عراقی روی آن بسیار تأکید دارند، کاهش سطح تنش‌ها میان کشورهای عربی و جمهوری اسلامی ایران است؛ خواسته ای که البته تهران هیچگاه با آن مخالفت نکرده است. با این حال، این سران برخی کشورهای عربی بوده اند که با تبعیت از سیاست های آمریکا و انجام اقدامات خصمانه علیه تهران، زمینه های ایجاد تنش در منطقه را فراهم کردند.

درحال حاضر دولتمردان بغداد تلاش خود را به کار بسته اند تا سطح این تنشها در منطقه را کاهش دهند تا بدین ترتیب روابط میان سران عرب با جمهوری اسلامی ایران بهبود پیدا کند. مقامات عراقی از سوی برخی مقامات جهان عرب و همچنین ایالات متحده آمریکا برای قطع روابط با تهران تحت فشار هستند و بارها تأکید کرده اند که تحت هیچ شرایطی حاضر نیستند روابط خود با تهران را قربانی دیگر روابط و مناسبات کنند. به همین دلیل، آن ها مسیرِ رایزنی های سیاسی برای کاهش تنش در منطقه را انتخاب کرده اند.

مقامات بغداد بسیار امیدوار هستند تا کشورهای عربی به سلسله اقدامات خصمانه خود در منطقه پایان داده و از اتخاذ مواضع خصمانه و بی پایه و اساس علیه جمهوری اسلامی ایران دست بکشند تا شاید کمی از شدت تنش‌ها در منطقه کاسته شود. مسئولان دولت بغداد پیشتر نیز به سران عرب و همچنین متحدان غربی آن ها اعلام کرده اند که حتی در صورت افزایش تنش ها در منطقه حاضر به قطع روابط با تهران نیستند؛ این پیامی است که بغداد امیدوار است سران عرب آن را درک کرده باشند.

در هر صورت، نشست سه جانبه در بغداد میان وزرای خارجه مصر، اردن و عراق می تواند سرآغازی برای کاهش تدریجی تنش ها در منطقه باشد؛ تنش هایی که بدون شک عاملان آن یعنی سران برخی از کشورهای عربی در شعله های آتش آن خواهند سوخت و نخواهند توانست اهدافشان را محقق سازند.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار: 13مرداد1398 ، کدخبر: 4684604: www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین