پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۲۵۱۸۷
تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۴۲
مسابقه دریافت نشان مرغوبیت صنایع‌دستی یک مجوز رسمی برای حضور تولیدکنندگان صنایع‌دستی این رقابت جهانی به نام «برنامه داوری مهر اصالت یونسکو» است که توسط شورای جهانی صنایع‌دستی به‌زودی برگزار می‌شود.

شعارسال: مسابقه دریافت نشان مرغوبیت صنایع‌دستی یک مجوز رسمی برای حضور تولیدکنندگان صنایع‌دستی این رقابت جهانی به نام «برنامه داوری مهر اصالت یونسکو» است که توسط شورای جهانی صنایع‌دستی به‌زودی برگزار می‌شود.

تولید‌کنندگان صنایع‌دستی برای حضور در مسابقه جهانی دریافت مهر مرغوبیت، در یک رقابت داخلی شرکت می‌کنند. به گزارش «دنیای‌اقتصاد» سازمان میراث‌فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری با انتشار فراخوانی از همه تولیدکنندگان صنایع‌دستی کشور خواسته است تا پایان مرداد ماه برای ثبت‌نام درمسابقه دریافت نشان ملی مرغوبیت صنایع‌دستی از طریق سایت رسمی این سازمان اقدام کنند. چهار پارامتر در اعطای نشان ملی مرغوبیت مبنای کار سازمان میراث‌فرهنگی است؛ این پارامترها شامل مرغوبیت، اصالت، نوآوری و قابلیت بازاریابی است. یکی از ویژگی‌های مهم درحوزه صنایع‌دستی که نگاه مشترک جهانی برای آن وجود دارد اصالت و دست‌ساز بودن آن است به‌طوری که یونسکو-سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد- از سال ۲۰۰۱ هر دو سال یک‌بار به برگزاری«برنامه داوری مهر اصالت یونسکو» می‌پردازد و در این رقابت به برخی از صنایع‌دستی برگزیده هر کشور نشانی با نام «مرغوبیت» اعطا می‌شود. ایران نیز از سال ۲۰۰۷ به همراه صنایع‌دستی نفیسی که دارد در این طرح مشارکت کرده و موفق به دریافت ۴۵ نشان شد که از نظر آماری برای ما بسیار افتخار‌آفرین است.

آخرین دوره برگزاری «برنامه داوری مهر اصالت یونسکو» سال ۲۰۱۸ بوده است که ایران برای چهارمین‌بار آن را میزبانی کرد و ۳۴۶ اثر از کشور در آن شرکت داده شد که ۴۶اثر موفق به دریافت نشان مرغوبیت مهر اصالت صنایع‌دستی شدند. حسین بیدختی مدیرکل دفتر توسعه و ترویج صنایع‌دستی سازمان میراث‌فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» عنوان کرد: ایران تصمیم گرفت رقابتی با عنوان نشان ملی مرغوبیت را به‌صورت هر دو سال یک‌بار برگزار کند تا آثاری که دارای ویژگی‌های منحصر‌به‌فرد هستند را شناسایی و نشان ملی به آنها اعطا شود. این نشان ملی در واقع مجوز ورود آثار برای شرکت در رقابت جهانی برنامه داوری مهر اصالت است که از سال ۲۰۱۴ این برنامه از سازمان تربیتی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد -یونسکو- به شورای جهانی صنایع‌دستی -WCC- منتقل شد.

وی افزود: قبل از برگزاری اعطای نشان مرغوبیت ملی بسیاری از آثار به علت مطابق نبودن با شاخص‌های یونسکو در این رقابت شرکت داده نمی‌شد؛ زیرا برای یونسکو مواردی همچون؛ اصالت هویت اثر، خلاقیت و نوآوری، تناسب قیمت با بازار، دارا بودن قابلیت تولید انبوه، مرغوبیت مواد اولیه، بومی بودن مواد اولیه، کیفیت اجرا، برگشت‌پذیری به طبیعت، حفظ حق و حقوق کارگران و نیروی انسانی فعال در فرآیند تولید و دست‌ساز بودن بخش اعظم پروسه ساخت از جمله شاخص‌های مقبول در این رقابت‌ها محسوب می‌شود. مدیرکل دفتر توسعه و ترویج صنایع‌دستی درخصوص برگزاری آخرین دوره رقابت دریافت نشان مرغوبیت ملی عنوان کرد: آخرین دوره سال ۹۶ برگزار شد که با شرکت ۷۵۰ اثر از صنایع‌دستی شهرهای مختلف کشور ۳۴۶ اثر آن موفق به دریافت نشان و مجاز به ورود به رقابت جهانی دوره رقابت‌های دریافت «نشان مرغوبیت مهر اصالت صنایع‌دستی بین‌المللی» شدند.

بیدختی درخصوص تاثیر این نشان بر میزان فروش و صادرات به «دنیای‌اقتصاد» گفت: شرکت‌کنندگانی که موفق به دریافت این نشان می‌شوند، می‌توانند با استفاه از آن بازاریابی‌های قدرتمند کرده ومیزان فروش محصولات خود را افزایش دهند، علاوه بر آن سازمان میراث‌فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری نیز برای آنها امتیازاتی همچون اولویت در ارائه خدمات مختلف، تسهیلات، ارائه راهکارهای ارتقای کیفیت و کمک به افزایش میزان تولید را نیز درنظر می‌گیرد. آن دسته از افرادی که این نشان را دریافت کنند به نوعی بازار داخلی و صادرات صنایع‌دستی تولیدی خود را تضمین کرده‌اند. افزایش میزان فروش صنایع‌دستی، افزایش جذب گردشگر و ارزآوری از مزایای حضور تولیدکنندگان صنایع‌دستی کشور در رقابت بین‌المللی یونسکو محسوب می‌شود و اگر تحریم‌ها کمتر شود ایران می‌تواند با فروش و صادرات منسجم در مناسبت‌ها و گردهمایی‌های جهانی برند پایدار برای صنایع‌دستی خود تعریف و آن را جهانی کند زیرا ایران در این حوزه دارای رتبه بسیار قابل‌قبولی است.


شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری روزنامه دنیای اقتصاد ،تاریخ انتشار: 14 مرداد1398،کدخبر:3556233 ،www.donya-e-eqtesad.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین