پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۲۶۰۲۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۹
فردی که اخیرا در یک وال مارت در ال پاسو کشتار را انجام داد به مهاجران گفته بود به کشورهای‌تان بازگردید؛ همان لحنی که ترامپ علیه مهاجران استفاده کرده است. عامل تیراندازی اخیر می‌خواست هر اندازه مکزیکی که بشود را بکشد.

شعار سال: روزنامه "نیویورک‌تایمز" با اشاره به تاثیر مخرب اظهارات ترامپ در تشویق نژادپرستان سفیدپوست به انجام اقدامات خونبار می‌نویسد: "یک دهه پیش "داریل جانسون" یکی از تحلیلگران ارشد در حوزه تروریسم در وزارت امنیت داخلی ایالات متحده آمریکا در گزارشی درباره خطر رو به رشد افراطگرایی راست‌گرایان در امریکا نوشت.

او با اشاره به وضعیت اقتصادی، انتخاب نخستین رییس‌جمهوری امریکایی آفریقایی‌تبار و خشم ایجاد شده در مورد مهاجرت روزافزون مهاجران به امریکا، نتیجه گرفت که "گرگ‌های تنها" و "سلول‌های کوچک" تروریستی بیش از سال‌های گذشته می‌توانند تهدیدی برای امنیت امریکا باشند. زمانی که گزارش منتشر شد چهره‌های محافظه‌کار دست‌راستی امریکا با خشم گفتند که این گزارش به عمد ایدئولوژی آنان را مرتبط با تروریسم قلمداد کرده است. در این گزارش به درستی هشدار داده شده بود که رادیکال‌های راستگرا سعی خواهند کرد تا از میان افراد ناراضی عضوگیری کنند. با این حال، مدتی بعد وزارت امنیت داخلی این سند را پس گرفت.

در ماه مه 2009 میلادی نیز واحد جانسون تیم مرتبط با تروریسم داخلی منحل شد و سال بعد او دولت را ترک کرد. جانسون با استعداد بود. با این وجود، او انتظار داشت که ستیزه‌جویی مسلحانه راستگرا در دوران دولت اوباما تشدید شود. با این حال، ما اکنون شاهد بروز این پدیده در دوران ریاست‌جمهوری یک جمهوری‌خواه هستیم. به طور عادی افراطی‌های راستگرا هر زمانی احساس کرده‌اند که فاقد قدرت هستند به ترور روی آورده‌اند. برای مثال، در قضیه بمبگذاری اوکلاهاما در دوران ریاست جمهوری "بیل کلینتون" یا در حملات و قتل‌های روی داده در مراکز ارائه‌دهنده خدمات سقط جنین در امریکا در دوران روی کار بودن دولت‌های دموکرات اقداماتی از سوی راست‌های افراطی صورت گرفتند. در دوران ریاست‌جمهوری جمهوری‌خواهان معمولا این طیف عقب‌نشینی کرده بودند. با این حال، اکنون عوام‌فریبی راستگرا در قدرت است و این الگو تفاوت پیدا کرده. جانسون به "نیویورک تایمز" می‌گوید: "ترامپ راست افراطی را هیجان‌زده و آشفته نگه داشته است. حرف‌های او شبیه بنزینی است که روی آتش ریخته می‌شود".

روزنامه "نیویورک تایمز" در ادامه می‌نویسد: "فردی که اخیرا در یک وال مارت در ال پاسو کشتار را انجام داد به مهاجران گفته بود به کشورهای‌تان بازگردید؛ همان لحنی که ترامپ علیه مهاجران استفاده کرده است. عامل تیراندازی اخیر می‌خواست هر اندازه مکزیکی که بشود را بکشد. ترامپ پس از این رویداد خونبار گفت که امریکا یکصدا نژادپرستی را محکوم می‌کند. به یاد داریم که در زمان حادثه شارلوتزویل در سال 2017 نیز او تحت فشار گفت که نژادپرستی شر است. با این وجود، او مدتی بعد دوباره توئیت‌های نژادپرستانه و تبعیض‌آمیز را منتشر کرد. این بار نیز احتمالا همان مسیر را خواهد پیمود. واقعیت آن است که توئیت‌ها و حرف‌های او باعث ایجاد نفرت بیشتر می‌شود و خشونت راست‌گرایانه را برانگیحته است. چندی پیش او با نگاهی نژادپرستانه چندین نماینده زن کنگره را به دلیل رنگین‌پوست‌بودن مورد حمله لفظی قرار داد و از آنان خواست که به کشورهای‌شان بازگردند".

انتقاد از رفتار دوگانه با تروریسیم

نشریه "فارین پالسی" نیز در گزارشی به انتقاد از نحوه برخورد غرب با انواع تروریسم پرداخته و دولت‌های غربی را متهم به در پیش گرفتن استانداردی دوگانه کرده است.

این نشریه می‌نویسد: "دولت‌های غربی تروریست‌های جهادی یا اسلام‌گرایان افراطی را به زندان می‌فرستند. با این حال، آنان جلوی نژادپرستان سفیدپوست و خطر متوجه از جانب آنان در فضای مجازی را نمی‌گیرند. زنگ خطر در این‌باره پس از کشته شدن 51 مسلمان در جریان تیراندازی در مسجدی در نیوزیلند به صدا درآمد. در آن زمان مشخص شد که باید مبارزه در فضای مجازی با تروریست‌های راست‌گرا شدت یابد. در نژادپرستی سفیدپوست‌ها و نئونازی‌ها در فضای مجازی یک فرض اساسی مطرح می‌شود: نژاد سفید بر اثر مهاجرت مسلمانان و به دلیل عقاید لیبرال‌های جهان وطن و معتقدان به چند فرهنگ‌گرایی در معرض خطر نابودی است. آنان از اسطوره "نسل‌زدایی سفیدپوستان" یاد می‌کنند. آنان معتقدند که لیبرال‌ها و جهان وطن‌گرایان با مهاجران همدست شده‌اند تا فرهنگ اروپایی و غربی را نابود کنند. در این میان، برخلاف اجماع نظر در کشورهای غربی برای مقابله با سخنان و اقدامات افراط گرایان مذهبی مسلمان، اجماعی درباره لزوم برخورد با نژادپرستان سفیدپوست وجود ندارد.

"فارین پالسی" در ادامه می‌نویسد: "در میان رسانه‌ها و سیاستمداران افرادی چون شخص "ترامپ" و شبکه خبری و سایت "فاکس‌نیوز" و "بریت بارت" از هواداران شخص او را می‌بینیم که خود به نژادپرستی سفیدپوستان دامن می‌زنند. در اروپا، "گرت ویلدرز" عضو پارلمان هلند و رهبر حزب راستگرای "برای آزادی" و در برتیانیا رهبر حزب استقلال بریتانیا و لیگ دفاع از بریتانیا همگی باعث تشدید این پدیده می‌شوند".

سرزنش ترامپ

نشریه "اتلانتیک" نیز در مقاله‌ای اشاره می‌کند که "دونالد ترامپ" رییس جمهوری امریکا باید اصلی‌ترین فردی باشد که به دلیل حادثه تیراندازی در ال پاسو مورد سرزنش قرار گیرد.

این نشریه می‌نویسد: "ترامپ از رسانه‌ها تا شبکه‌های اجتماعی، از اینترنت تا بازی‌های ویدئویی و بیماری‌های روانی را علل وقوع خشونت‌های اخیر دانسته است و صحبت چندانی درباره انگیزه نژادپرستانه آن خشونت نکرد. رفتار او شبیه پزشکی است که آسیب‌دیدگی قفسه سینه و زخم آن را تشخیص داده و صرفا مقداری آسپرین و توصیه بیمار به ورزش را تجویز می‌کند. ترامپ می‌گوید باید قوانین بهداشت روان اصلاح شوند تا افراد با اختلال روانی غربال شوند و جلوی حوادث خشونت‌بار گرفته شود. با این حال، کارشناسان همبستگی کمی میان بیماری روانی و خشونت پیدا کرده‌اند. ترامپ به عمد سایر عوامل را مقصر اصلی می‌داند تا از موضوع اسلحه و آزادی حمل سلاح طفره رود. همانند حوادث قبلی روی داده در مدارس امریکا که همراه با تیراندازی بودند، ترامپ این بار نیز مخالف سخت‌گیری در قوانین مربوط به اسلحه است.

ترامپ میان بازی‌های ویدئویی و حوادث خشونت بار ارتباط برقرار کرد. با این حال، شواهد زیادی مرتبط با پیوند میان خشونت در زندگی واقعی و بازی‌های رایانه‌ای وجود ندارد. ترامپ به رسانه‌ها اشاره می‌کند اما خود فراموش می‌کند که توئیت‌هایش نفرت نژادپرستانه را تقویت می‌کنند. او فراموش می‌کند که محتوا مهمتر از ابزار و وسیله انتقال پیام است. او پس از حادثه تیراندازی در نیوزیلند گفت گه نژادپرستان سفیدپوست گروه کوچکی هستند و او نگرانی‌ای در این‌باره ندارد. ترامپ امروز نمی‌تواند درباره ملی‌گرایی سفیدپوستان صحبت کند چرا که این امر مستلزم رد سحنان قبلی خود او و گفتمان سیاسی‌ای است که خود با توسل به آن به قدرت رسید. نظرسنجی‌ها نیز نشان می‌دهند که امریکایی‌ها باور دارند اقدامات و سخنان ترامپ سبب تشویق نژادپرستان سفیدپوست به اقدامات بیشتر می‌شود. بهتر است ترامپ برای توجه به خطرات اینترنت و رسانه‌های اجتماعی نگاهی به توئیت‌های منتشر شده توسط خودش بیندازد".

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری آفتاب نیوز ، تاریخ انتشار 18مرداد 98، کد خبر: 604149 www.aftabnews.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
United States
۱۸:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۸
0
0
هر کی هست خوب بلده چطور همه رو بازی بده تا به منافع خودش برسه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین