پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۲۳۲۵۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۲
دموکرات‌های مجلس نمایندگان و سنای آمریکا، دوباره دست به کار برنامه ریزی در راستای استیضاح دونالد ترامپ شده اند و در همین راستا، از یک دادگاه تا مراحل یک بازرسی ویژه قضایی در مورد اسناد و مدارک موجود در گزارش بازپرس ویژه رابرت مولر را آغاز کند.
شعارسال: دموکرات‌های مجلس نمایندگان و سنای آمریکا، دوباره دست به کار برنامه ریزی در راستای استیضاح دونالد ترامپ شده اند و در همین راستا، از یک دادگاه تا مراحل یک بازرسی ویژه قضایی در مورد اسناد و مدارک موجود در گزارش بازپرس ویژه رابرت مولر را آغاز کند.

کمیته امور حقوقی و قضایی مجلس نمایندگان ایالات متحده در یک اقدام جدید و جدی در راستای مبارزات قانونی خود علیه دونالد ترامپ اعلام کرده که در پی طرح مسأله اسیضاح رئیس جمهور آمریکاست.

لایحه حقوقی این کمیته، که در اختیار قاضی بریل هاول، قاضی ناظر بر گزارش بازپرس ویژه رابرت مولر در مورد اتهامات دونالد ترامپ،قرار گرفته، بیان کرده است: «اکنون مجلس نمایندگان ایالات متحده، تنها نهادی است که می تواند دونالد ترامپ را به خاطر اعمال و اتهاماتش پاسخگو سازد».

در این لایجه مهمترین نکته، اشاره مستقیم به بندی در قانون اساسی آمریکاست که بر اساس آن، کنگره توانایی استیضاح و برکناری رئیس جمهور مستقر را دارد؛ بندی که به نام اختیارات ماده 1 معروف است.

این لایحه می گوید: «مجلس خواهان بررسی این موضوع است که آیا در شرایط فعلی از تمامی اختیارات ماده 1 از جمله اختیارات قانون اساسی در بالاترین حد آن برای استیضاح، استفاده کند یا خیر؟»

جرولد نادلر، رئیس کمیته قضایی مجلس آمریکا، با طرح این موضوع در همین کمیته و نه از طریق رأی گیری در کل مجلس توانسته است از بحث های تفرقه افکن در مجلس در خصوص استیضاح دوری کند. درخواست استیضاح دونالد ترامپ از سوی دموکرات های برجسته ای همچون سخنگوی اکثریت، نانسی پلوسی، با مقاومت روبه رو شده است، زیرا این درخواست، حمایت جمهوری خواهان سنا را پشت سر خود ندارد.

اما با طرح این موضوع در کمیته قضایی مجلس، نادلر موفق شد، این مسأله را تا حد زیادی دور بزند و احتمالا به خواسته اصلی خود نیز برسد. این درخواست دو روز بعد از آن مطرح شد که رابرت مولر، بازپرس ویژه رسیدگی به اتهامات ترامپ، گزارش نهایی خود را در مورد اتهامات رئیس جمهور در خصوص سوءاستفاده و نقض رفتار عادلانه در محضر دو کمیته مجلس نمایندگان قرائت کرد.

اما جمهوری خواهان و برخی دموکرات ها بیان کردند که گزارش ضعیف و بی بنیه رابرت مولر، چشم انداز استیضاح دونالد ترامپ را بسیار بعید ساخته است؛ هرچند کمیته قضایی مجلس، کار خود را در این خصوص پیگیری کرده است.

داگ کولین نماینده جمهوری خواه در این خصوص گفته است: دموکرات ها حتی بعد از شنیدن گزارش آقای مولر به دنبال طرح استیضاح هستند، ولی استناد به یک ادعای حقوقی بی اساس راه خوبی برای نشان دادن این تلاش نیست.

اما با این حال تعداد نمایندگان دموکرات که بعد از گزارش مولر خواهان طرح استیضاح شده اند، رو به افزایش است و اکنون 99 نماینده دموکرات و یک نماینده جمهوری خواه، جاستین آماش، از این طرح حمایت کرده اند.

دموکرات های مسئول طرح بیان کرده اند، روز جمعه شهادت و گزارش مولر را به عنوان یک نقطه عطف در این موضوع مد نظر دارند و به دنبال جمع آوری اسنادی هستند که به عنوان تخلفات اساسی آقای ترامپ مطرح است.

نادلر بیان کرده است که کمیته به دنبال ادامه بازرسی های خود در این خصوص خواهد بود و قرار است مشاور ارشد سابق کاخ سفید یعنی دونالد مک گان را برای شهادت در اوایل هفته آینده به این کمیته دعوت کند.

مشاور ارشد سابق کاخ سفید، نقش پررنگی در گزارش مولر داشته است، زیرا مهمترین و اساسی ترین لحظات رئیس جمهور و دیدارهای وی را شاهد بوده و بخشی از آنها را مستندسازی کرده است.

گزارش مولر اشارات متعددی به چندین مورد تخطی از اصل عدالت در رفتار و اقدامات رئیس جمهور آمریکا ـ چه در دوران انتخابات و چه بعد از آن ـ داشته است؛ اما مستقیم اشاره ای به وارد ساختن اتهام به دونالد ترامپ ندارد.

نادلر گفته که درخواست بررسی قضایی و شهادت در این خصوص به معنی آن است که طرح استیضاح، تنها در حالتی کلید خواهد خورد که موفقیت آن تضمین باشد و همچنین به عنوان بخشی از یک بازرسی بزرگ تر در مورد اقدامات خارج از قانونی ترامپ دیده شود.

دموکرات های مجلس امیدوارند این لایحه از سوی قاضی هاول تأیید شود و بیان کرده اند از آنجا که مستقیم درخواست طرح استیضاح را نداده اند، امید زیادی دارند که این درخواست اجابت شود.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از پایگاه خبری تحلیلی تابناک ، تاریخ انتشار: 5 مرداد 1398 ، کدخبر: 914224 ، www.tabnak.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Germany
۱۴:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۶
0
0
هروقت مجلس ما روحانی استیضاح کردن امریکایی ها هم ترامپ استیضاح میکنن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین