پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 27
کد خبر: ۲۲۸۱۰۵
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۷:۳۲
مسئله کمبود خوابگاه دانشجویی، موضوع امروز و دیروز نیست؛ بلکه سالهاست قشر دانشجو به آن مشغول و از آن گله‌مند است؛ اما هنوز که هنوز به گشایشی نرسیده است.

شعار سال: هر خانواده بعد از کلی هزینه و نذر و نیاز از اینکه فرزندش توانسته به حدی از رتبه کنکور برسد تا در یکی از دانشگاه‌های سراسری تهران درس بخواند افتخار می‌کند. مرحله ورود به دانشگاه یک استقلال ناگهانی بعد از حمایت‌های بی وقفه خانواده‌ها در دوران پشت کنکور بودن را برای دانشجویان به ارمغان می‌آورد. دورانی که خیلی از کارهایشان را خودشان باید انجام بدهند و وارد مرحله دیگری از زندگی به نام جوانی شده اند.

حال تصور کنید، پدر و مادری با هزار امید فرزندشان را از شهری کوچک و دور ازپایتخت برای ادامه تحصیل و ساخت آینده بهتر به کلانشهری مثل تهران و دانشگاهی سراسری می‌فرستند و توقع دارند فرزندشان در آسایش و راحتی نسبی به ادامه تحصیل بپردازد، اما به محض اینکه برای ثبت نام به تهران می‌آیند متوجه می‌شوند برای دریافت خوابگاه سقف رتبه بندی وجود دارد. برای دانشگاهی مثل علامه طباطبایی اگر رتبه زیر هزار نباشد، نمی‌توانی خوابگاه دانشگاه را دریافت کنی. آنوقت است که هزینه روی هزینه می‌آید. گرانی دلار و تورم و بالارفتن هزینه زندگی در کلانشهری مثل تهران از یک سو و هزینه مضاعف خوابگاه خصوصی و خود گردان از سوی دیگر می‌تواند کمر یک خانواده کارگر ساکن شهرستان را خم کند و یا حتی دانشجویی را از تحصیل بازدارد.

عموما فضای مدارس دولتی، دانشگاه‌های دولتی و آنچه که مستقیم زیر نظر نظام جمهوری اسلامی است می‌بایست دلگرم کننده و اطمینان دهنده باشد. اما دانشجوی
۱۸ ساله‌ای که از خانواده اش دور شده با احساس سرگردانی برای نداشتن خوابگاه و امکانات اولیه بیشتر به استرس و حس عدم امنیت می‌رسد. همچنین دانشجویی که در شهر‌های اطراف تهران ساکن است. مثلا دختری که ساکن قرچک است و هرروز از قرچک ورامین تا دانشگاه شهید بهشتی باید بیاید، بعد مسافت رمق وانرژی فهم درس را از او می‌گیرد و یا شاید حتی توان پرداخت کرایه این مسافت را نداشته باشد و بازهم خوابگاهی به او تعلق نمی‌گیرد. این جا پای دانشگاه و رؤسای دانشگاه به میان می‌آید که آیا با گذشت ۴۰ سال از انقلاب اسلامی و سابقه زیادی که دانشگاه‌های سراسری که به وقت سخنرانی هرکدام در حد یک وزارت خانه مدعی هستند و ادعای به حقی هم هست در برخی موارد آیا نباید به تجهیز خوابگاه‌ها و ساخت خوابگاه جدید برای دانشجویان بپردازند؟ کمبود بودجه و امثالهم قصه تکراری این روز‌ها و این سال‌ها و سال‌های قبل است که حل نمی‌شود و گویی قصد حل شدن هم ندارد.



هرسال حدود مردادماه نوبت به افزایش قیمت‌ها که می‌رسد باید مطابق با تورم و هزینه‌های جاری و ... هزینه خوابگاه و غذا و واحد‌های ثابت و متغیر را برای دانشجویان شبانه و روزانه و مهمان و ... بالا برد، اما مشخص نیست کی نوبت به ساخت خوابگاه و جلوگیری از آوارگی دانشجویان ورودی می‌رسد؟

طبق آنچه که در دفترچه انتخاب رشته کنکور سال ۹۸ آمده است دانشگاه‌های سراسری تهران شرایط خوابگاه زیر را دارا هستند:

۱. دانشگاه علامه طباطبایی
دانشجویان روزانه کارشناسی با رتبه‌های زیر هزار از اولویت واگذاری خوابگاه برخوردار خواهند شد. سایر دانشجویان روزانه با اولویت دانشجویان دختر در صورت وجود ظرفیت اسکان داده خواهند شد و در غیر این صورت در خوابگاه‌های خودگردان زیرنظر دانشگاه اسکان داده می‌شوند. دانشگاه فاقد خوابگاه برای دانشجویان نوبت دوم (شبانه)، میهمان، انتقالی، بورسیه و شاغل می‌باشد و در صورت امکان در خوابگاه‌های خودگردان اسکان داده خواهند شد. این دانشگاه فاقد خوابگاه متاهلی است به دلیل محدودیت ظرفیت به دانشجویان ساکن اسکان تهران و البرز خوابگاه تعلق نمی‌گیرد. حداکثر زمان استفاده از خوابگاه برابر با دستور العمل صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تا سقف ترم‌های مجاز تحصیلی رفاهی می‌باشد.

۲. دانشگاه شهیدبهشتی تهران
به دلیل کمبود امکانات خوابگاه فقط به دانشجویان دوره روزانه با شرایط زیر ارائه خواهد شد:
۱. داوطلبان گروه‌های آزمایشی علوم ریاضی و فنی دارای نمره کل ۸۰۰۰ و بالاتر
۲. داوطلبان سایر گروه آزمایشی دارای نمره کل ۷۵۰۰ و بالاتر
۳. امکان واگذاری خوابگاه به دانشجویان بومی ساکن استان تهران و البرز وجود ندارد. همچنین دانشگاه شهیدبهشتی فاقد خوابگاه متاهلی است.

۳. دانشگاه الزهرا (س) تهران
۱. به دانشجویان روزانه غیربومی خوابگاه تعلق می‌گیرد
۲. به کلیه دانشجویان برتر دارای رتبه یک تا پنج آزمون کتبی سازمان سنجش خوابگاه تعلق می‌گیرد
۳. به دانشجویان استان تهران و البرز خوابگاه تعلق نمی‌گیرد
۴. به دانشجویان نوبت دوم خوابگاه تعلق نمی‌گیرد
۵. حداکثر مدت مجاز استفاده از خوابگاه برای دانشجویان مقطع کارشناسی پیوسته روزانه هشت نیم سال می‌باشد.



۴. دانشگاه صنعتی شریف تهران
۱. تامین خوابگاه برای دانشجویان روزانه غیربومی به استثنای دانشجویان پردیس خودگردان و ساکنین شهرستان‌های توابع استان تهران و استان البرز امکان پذیر است.

۲. متقاضیان حائز شرایط استفاده از خوابگاه بایستی در بدو ورود نسبت به پرداخت ودیعه اقدام نمایند و اجاره بهای هر ترم را قبل از شروع ترم به صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم پرداخت کنند.

۵. دانشگاه علم و صنعت ایران

ارایه خوابگاه به دانشجویان پسر ساکن استان‌های غیر از البرز و تهران به مدت ۸ نیمسال. استفاده از خوابگاه‌ها دانشجویی رایگان نیست. تعداد محدودی ظرفیت خوابگاهی برای دانشجویان دختر و صرفا به نفرات برتر کنکور تعلق می‌گیرد.

۶. دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی

تخصیص خوابگاه به دانشجویان بر حسب اولویت رتبه‌های ورودی

این تنها چند دانشگاه از دانشگاه‌های سراسری تهران بود که شرایط ناعادلانه توزیع خوابگاه بین دانشجویان را نشان می‌دهد، دانشگاه هایی که به عنوان دانشگاه های سطح یک از بودجه و امکانات بیشتری برخوردار هستند این وضعیت را دارند چه برسد به دانشگاهی که از معادله بودجه هم چیزی نصیبش نمی شود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشجو، تاریخ انتشار 27 مرداد 98، کد مطلب: 785055: www.snn.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین