پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۲۹۱۴۴
تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۲
علی میرزاخانی سردبیر دنیای اقتصاد مطلبی با عنوان « پیش بینی رفتار انتخاباتی مردم» در کانال تلگرامی اش منتشر کرد. در وضعیت موجود، اغلب پیش‌بینی‌های مطرح‌شده از سوی صاحب‌نظران، حاکی از آن است که مشارکت مردم در انتخابات کاهش می‌یابد اما من بر این باور هستم که طرح این پیش‌بینی‌های زودهنگام توهین به مردم است. مردم ممکن است به کاهش مشارکت سیاسی به عنوان یکی از ابزارهای اعتراضی فکر کنند اما وجه مهم ماجرا آن است که اگر مردم گزینه‌ای را ببینند که به توانایی او برای حل مشکلاتشان اعتماد کنند، حتماً در انتخابات حضور می‌یابند و دلیلی ندارد که از مشارکت سرباز بزنند.

شعار سال: معتقدم مردم ما بسیار منطقی و عقلانی رفتار می‌کنند مگر آنکه این اعتماد متزلزل شود از این منظر که مردم ببینند گزینه یادشده به‌رغم شعارهایی که مطرح کرد، نمی‌تواند برنامه‌ها را اجرایی کند یا موانعی بر سر راه او وجود دارد و نمی‌گذارند برنامه‌های خود را پیاده کند. به نظرم اگر چنین ذهنیت‌هایی، درست یا غلط، در افکار مردم شکل گرفته، حاکمیت باید تلاش کند این ذهنیات را تغییر دهد. البته من چنین اعتقادی ندارم که سیاستمداری همچون رئیس‌جمهور به دلیل نداشتن اختیارات لازم نمی‌تواند سیاست‌های مورد نظر خود را اجرایی کند.

به باور من رئیس‌جمهور اختیارات لازم برای حل مشکلات مردم را دارد. کلید سیاست‌های پولی و ارزی، سیاست‌های مالی و سیاست‌های تجاری که سه دسته از سیاست‌های اصلی اقتصاد هستند، در اختیار رئیس‌جمهوری است. آقای روحانی هم این ابزارها را در چهار سال اول ریاست‌جمهوری در اختیار داشتند و می‌توانستند از مشکلات امروز پیشگیری کنند. البته باید در نظر داشت زمانی که مشکلات اوج می‌گیرد، توانایی رئیس‌جمهور برای حل مسائل کم می‌شود چون اعتماد عمومی در همه ارکان اعم از حاکمیت و بدنه اجتماعی به او کاهش می‌یابد. زمانی که اعتماد افت می‌کند، قطعاً در توانایی رئیس‌جمهوری برای حل مساله اثر می‌گذارد.

با این همه بر این باورم اگر امکان حضور افرادی که برنامه‌های علمی برای حل مشکلات مردم، ایجاد ثبات اقتصادی، فرصت‌های شغلی و رشد اقتصادی دارند فراهم شود مشارکت سیاسی مردم افزایش می‌یابد. در مقابل اگر فرصت حضور به افراد توانمند و با برنامه را ندهیم، کالای جعلی آن ارائه می‌شود که شکلی از پوپولیسم است. به این معنا که اگر در انتخابات، برنامه‌های دارای اصالت علمی به عنوان کالای اصیل و اوریجینال به مردم عرضه نشود، قطعاً برنامه جعلی و تقلبی عرضه خواهد شد. این موضوع نه‌تنها در ایران که در همه دنیا صادق است. برنامه جعلی و تقلبی هم می‌تواند مورد اقبال مردم قرار گیرد زیرا کالای جعلی تنها در کنار کالای اصیل قابل تشخیص است و در غیاب برنامه دارای اصالت علمی، تشخیص سره از ناسره غیرممکن خواهد شد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه دنیای اقتصاد ، تاریخ انتشار 29مرداد98، کد خبر: 3562352، www.donya-e-eqtesad.com


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین