پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۲۹۴۵
تاریخ انتشار : ۰۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۸
از همان آغاز مجلس دهم زمزمه‌های تشکیل فراکسیون سومی در مجلس به گوش می‌رسید. این گمانه‌ها موافقان و مخالفان خودش را داشت.

شعار سال: از همان آغاز مجلس دهم زمزمه‌های تشکیل فراکسیون سومی در مجلس به گوش می‌رسید. این گمانه‌ها موافقان و مخالفان خودش را داشت.در این میان مهرداد لاهوتی جزو نفرات اولی بود که برای تشکیل فراکسیون سوم در مجلس دهم رایزنی‌های زیادی را انجام داد. وی در مجلس نهم به عنوان نماینده شهرستان لنگرود و عضو فراکسیون رهروان ولایت از روحانی درخواست کرد تا مانع تشکیل فراکسیون اعتدال به عنوان یک فراکسیون سوم در مجلس نهم شود و مدعی بود تشکیل چنین فراکسیونی به منافع دولت و مجلس لطمه خواهد زد. نکته قابل توجه در این تناقض‌ها این است که افرادی که در مجلس نهم مانع تشکیل فراکسیون سومی در مجلس شدند، حالا چرا از سینه‌چاکان تشکیل آن در مجلس دهم هستند.

*ضرورت تشکیل فراکسیون سوم

پرسشی هم که در این خصوص به میان می‌آید، درباره ضرورت تولد این فراکسیون و دستاوردهای آن است. نکته قابل تامل دیگر هم حواشی پیرامون فراکسیون جدید و عدم هماهنگی میان هیات‌رئیسه موقت آن است، به نحوی که بعد از نخستین جلسه این فراکسیون، لاهوتی در جامه سخنگو اعلام کرد که کاظم جلالی به عنوان رئیس موقت، غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی و فرشادان به عنوان نواب رئیس، خودش به عنوان سخنگو، عبدالرضا عزیزی و سمیه محمودی به عنوان دبیرهای این فراکسیون و همچنین سید محسن علوی به عنوان کار‌پرداز هیات‌رئیسه موقت فراکسیون اعتدال برگزیده شدند. وی عنوان داشت نام این فراکسیون اعتدال است، در حالی که یکی از دبیران این فراکسیون مدعی است در حال حاضر هیچ نامی انتخاب نشده است.

*از لیست امید تا ریاست بر فراکسیون شمالی‌ها

کاظم جلالی نماینده سابق شاهرود و نماینده فعلی تهران با رای اعضای فراکسیون اعتدال به عنوان رئیس آن منصوب شد. حضور وی در لیست انتخاباتی امید در مجلس دهم انتقاداتی را به همراه داشت. اما در نهایت او با رای قابل توجهی به مجلس دهم راه پیدا کرد. برخی این گمانه را مطرح می‌کنند که حضور جلالی در لیست امید نشان از تغییر در رویکردهای او دارد. این جدایی نابهنگام او هم از لیست امیدی‌ها و فراکسیون ولایتی‌ها گواه این را می‌دهد که جلالی می‌خواهد در آینده پا در جای علی لاریجانی بگذارد.

*دبیر فراکسیون بی‌نام به آرمان چه گفت؟

سمیه محمودی نماینده شهرضا استان اصفهان به عنوان دبیر فراکسیون جدیدالتاسیس درباره تشکیل فراکسیون جدید در مجلس با «آرمان» به گفت‌وگو پرداخته است که در ادامه می‌خوانید.
*ضرورت تشکیل این فراکسیون در مجلس دهم چه بود؟
حدود 100 نفر به صورت مستقل وارد مجلس شدند. از ابتدا هم قرار بر این بود که فراکسیونی برای این طیف تشکیل شود، اما هدف این فراکسیون سیاسی نبوده و به دنبال سهم‌خواهی و مباحثی همچون ریاست مجلس و هیات‌رئیسه هم نبود. بنابراین جلسات را به تعویق انداختیم تا به امروز که هم تکلیف هیات‌رئیسه و هم کمیسیون‌ها مشخص شود و خارج از مباحث جناحی و سیاسی بتوانیم با عقلانیت و تدبیر تصمیم‌گیری کنیم. به همین جهت نخستین جلسه در ساعت شش و سی دقیقه روز پایانی این هفته برگزار شد. در این جلسه کلیات اساسنامه فراکسیون به تایید اعضا رسید و جزئیات آن در جلسات آتی مشخص خواهد شد. از دیگر تصمیمات این جلسه، انتخاب هیات‌رئیسه بود تا این هیات بررسی‌های لازم را انجام دهد و هیات‌رئیسه دائم را تشکیل دهیم.

*وجه تمایز فراکسیون اعتدال با فراکسیون‌های دیگرمجلس چیست؟
این فراکسیون هنوز نامگذاری نشده است و شما برای آن نامگذاری می‌کنید!
*آقای لاهوتی سخنگوی این فراکسیون نام آن را اعتدال اعلام کرده است.
نه؛ این طور نیست و هنوز نامی برای این فراکسیون مشخص نشده است. باید نامی برای این فراکسیون انتخاب کنیم که به اهداف تشکیلات نزدیک باشد. در این فراکسیون فرد تصمیم‌گیری نمی‌کند، بلکه افراد باید با هم تصمیم‌گیری کنند. در نخستین جلسه هم درباره نامگذاری صحبتی به میان نیامد. صرفا در این جلسه کلیات اساسنامه مصوب و هیات‌رئیسه موقت انتخاب شدند و موضوعی خارج از موارد در جلسه فراکسیون مطرح نشد. حتی در اساسنامه جای نام خالی است.
بالاخره وجه تمایز این فراکسیون بی‌نام با فراکسیون‌های موجود مجلس چیست؟
در این فراکسیون مباحث سیاسی و جناحی مطرح نمی‌شود، بلکه به دنبال عقلانیت و تدبیر هستند، یعنی بدون در نظر گرفتن مسائل سیاسی درباره موضوعات تصمیم‌گیری می‌کنند. این وجه تمایز این فراکسیون با دیگر فراکسیون هاست.
*اهداف این فراکسیون چیست؟
جزئیات اساسنامه فراکسیون به تصویب نرسیده است که بخواهم مطرح کنم.
*از فراکسیون‌های دیگر در این فراکسیون بی‌نام حضور دارند؟
اکثر افرادی که در این فراکسیون حضور دارند، از فراکسیون ولایت آمده‌اند، اما از فراکسیون امید من شخصی را ندیدم، ولی بعد برخی آمدند و اعلام آمادگی کردند که در جلسات آینده حضور پیدا کنند که البته من اسامی آنها را ندارم. در نخستین جلسه افرادی که حضور داشتند، مستقلینی بودند که از اول رای آنها با فراکسیون ولایت بود.

با اندكي تلخيص و اضافات برگرفته از خبرگزاري تسنیم، تاریخ انتشار: 31 تير 1395، کد مطلب: 1136044:www. tasnimnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین