پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۲۴۷۲
تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۸
درحالی که پدرخواندگان اصلاحات و حامیان دولت پیش از انتخابات با دوپینگ‌ سیاسی موفق شدند لیستی پر از چهره‌های جدید و بی‌سابقه را راهی مجلس کنند؛ عدم‌هماهنگی راهیافتگان لیست‌ امید به خانه ملت هر روز ابعاد گسترده‌تری پیدا می‌کند.

شعارسال: درحالی که پدرخواندگان اصلاحات و حامیان دولت پیش از انتخابات با دوپینگ‌رسانه‌ای- سیاسی موفق شدند لیستی پر از چهره‌های جدید و بی‌سابقه را راهی مجلس کنند؛ عدم‌هماهنگی سیاسی راهیافتگان لیست‌امید به مجلس هر روز ابعاد گسترده‌تری پیدا می‌کند. شکست حامیان دولت در کسب ریاست کمیسیون‌های مجلس، اقدام غیرقانونی فاطمه حسینی در صحن علنی مجلس و طرح استیضاح وزیرکار توسط نماینده لیست امید از مهمترین نتایج این بی‌تجربگی و عدم هماهنگی سیاسی در چندماه آغازین فعالیت مجلس است.

*تازه‌واردانِ ناتوجیه

چندی پیش بود که فاطمه حسینی دختر صفدر حسینی علیرغم مخالفت نمایندگان بیانیه‌ دفاع از خاندانش را از تریبون رسمی مجلس قرائت کرد؛ اقدامی خارج از دستور که با انتقادهای گسترده‌ای از سوی تمامی طیف‌های سیاسی حتی اصلاح‌طلبان و حامیان دولت مواجه شد.

اما طرح ناموفق استیضاح‌ علی‌ربیعی وزیرکار توسط برخی اعضای لیست امید آخرین نمونه‌ اقدامات ناشیانه آنها بود. چندی پیش محمدعلی وکیلی نماینده لیست امید تهران در حرکتی جنجالی از پیگیری 60 نماینده مجلس برای استیضاح ربیعی وزیرکار خبر داده و گفته بود «می‌خواهیم ربیعی به دست رئیس‌جمهوری تغییر کند. از طریق انصاری و نوبخت پیام خود را به روحانی ارسال کردیم. ‌وزرای بعدی همان‌هایی هستند که مدت‌هاست در فضای عمومی جامعه مطالبه تغییر آنها مطرح است. ربیعی اولی بود؛ اما آخرین آنها نیست»

این مسئله با واکنش شدید سایر اعضای فراکسیون امید و حامیان دولت مواجه شد و آنها اعلام کردند این اقدام وکیلی حرکتی غیرتشکیلاتی و ناهماهنگ با تصمیمات فراکسیون بوده است.

کواکبیان با انتقاد از این طرح گفته بود «آقای وکیلی مرتکب اشتباه شده‌اند و گویا به‌خاطر یک مسئله شخصی این استیضاح را مطرح کرده است. درصورتی که این 60 امضا واقعاً وجود دارد، چرا اسناد آن در اختیار خبرنگاران قرار نمی‌گیرد؟ حتی اگر این امضا‌ها واقعی باشد، مخفیانه جمع‌آوری شده و فراکسیون امید در جریان آن قرار نداشته است.»

عارف رئیس‌فراکسیون امید نیز ضمن تکذیب این مسئله صراحتاً گفت «هرگونه اقدام برای استیضاح وزرا از سوی فراکسیون امید درابتدا با هماهنگی دولت انجام می‌شود» و «استیضاح آقای ربیعی به هیچ وجه در دستور کاراین فراکسیون نیست.»

محجوب دبیرکل خانه کارگر هم تلویحاً از عدم هماهنگی تازه‌واردان لیست امید انتقاد کرد و گفت «باید با تذکرات و سوال‌های مکرر در وهله اول موضوع را پیگیری کرد و به دنبال آن در صورت عدم حل مشکل، بحث استیضاح مطرح شود.»

اما این بار اصرار مجدد وکیلی بر استیضاح با انتقاد دولتی‌ها مواجه شد. مولاوردی معاون امور زنان و خانواده روحانی با اعتراض به اصرارهای وکیلی گفته بود «وقتی رئیس فراکسیون می‌گوید استیضاح در دستور کار قرار ندارد، اصرار وکیلی بی‌دلیل بوده و فقط می‌توان از خودشان دلیل اصرارشان را پرسید.»

وی با انتقاد از بی‌تجربگی کار تشکیلاتی برخی نمایندگان افزود: «زمانی که گروهی به صورت لیستی رأی می‌آورند، باید اصول کار تشکیلاتی را در دستور کار خود قرار دهند و این مسئله که برخی، خارج از برنامه تشکیلاتی فراکسیون عمل می‌کنند، نشان دهنده این مسئله است که کار تشکیلاتی نکردند و باید پاسخگوی این مسأله باشند که چرا به این شکل عمل می‌کنند؟»

روزنامه آفتاب‌یزد هم با انتقاد از اصرارهای وکیلی در مقاله‌ای نیش قلمش را نثار او کرده و نوشت «وکیلی بهتر است صبر کند تا عرق پیشانی‌اش از ورود به پارلمان دهم خشک شود و سپس علم تغییر اجباری کابینه دولت را بر دوش بکشد.»

این روزنامه در ادامه با انتقاد از اقدام ناهمانگ با فراکسیون وکیلی نوشت «ساز مخالف زدن محمدعلی وکیلی با دولت، اگرچه حق او به‌عنوان یک نماینده مجلس است و کسی نه می‌تواند و نه باید این حق را از او سلب کند، اما صد حیف که او فراموش کرده تا زمانی که سمتی در یک فراکسیون دارد باید موضع‌گیری‌هایش را هماهنگ‌تر و معقولانه‌تر رسانه‌ای کند.»

این ناهماهنگی نمایندگان تازه‌وارد لیست امید در حالی بود که آن‌ها در ابتدای تشکیل مجلس هم در کسب کرسی ریاست کمیسیون‌های مجلس هم چندان موفق عمل نکردند. مسئله‌ای که به اعتراف خودِ اصلاح‌طلبان ناشی از بی‌تجربگی نمایندگان تازه‌وارد آن‌ها به مجلس بود.

محمد میرلوحی، از اعضای ستاد انتخاباتی اصلاح‌طلبان دراین‌باره گفته بود «چون بسیاری از کاندیداهای ما در روزهای آخر شناسایی شدند و به فهرست پیوستند، طوری که ما از بسیاری از آنان شناخت کافی نداشتیم و هم آن‌ها تجربه کافی از فرایند قانون‌گذاری نداشتند و بسیاری از اصولگرایان با‌تجربه، در روزی که برای تجدید بیعت به حرم امام راحل رفته بودند، لابی کرده و ریاست ٩ کمیسیون را در دست گرفتند که اتفاق مناسبی نبود.»

*پارلمان در سایه؛ سرپوش بر عدم‌هماهنگی لیست امیدی‌ها

اسفندماه سال گذشته بود که سعید حجاریان با اشاره به اینکه ژنرال‌های دو جناح اصلاح‌طلب و اصولگرا به دلیل رد صلاحیت و رأی نیاوردن در مجلس دهم غایب هستند و شمار زیادی از منتخبان، تجربه جدی ندارند گفته بود «راهکار جبران این مسئله، تشکیل «پارلمان در سایه» از سوی دو جناح است. هم اصلاح‌طلبان و هم اصولگرایان باید برنامه‌هایشان را در «پارلمان سایه» چکش کاری و به فراکسیون خود منتقل کنند. در غیر این صورت‌مجلس ضعیف می‌شود و ضعف مجلس منجر به تضعیف دولت هم می‌شود.»

حالا و پس از چند ماه از شروع به کار مجلس جدید و گاف‌های سیاسی و تشکیلاتی تازه‌واردان حامی دولت؛ به نظر می‌رسد طرح «پارلمان در سایه» بیش از آنکه ناظر به برنامه محور شدن مجلس باشد؛ ناظر به پوشاندن عدم هماهنگی تازه‌واردان لیست امید بود.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری فارس ، تاریخ انتشار خبر 26 تیر 1395، کدمطلب: 13950426000544 ،www.farsnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین