پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۱۲۰
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۶
اهالی قلعه سیمون اسلامشهر بزودی اسکان دائمی داده می‌شوند. محله‌ای حاشیه‌ای با 198 نفر سکنه که 25 سال پیش و در پی سیل گرگان به این ناحیه پناه آورده و تمام این سال‌ها را بدون هیچ امکانات آموزشی و بهداشتی در آلونک‌ زندگی کرده‌اند.
شعارسال: حالا مسئولان منطقه به این نتیجه رسیده‌اند بازسازی و اسکان محله ضروری است و توافق‌های لازم نیز برای اجرای طرح اسکان دائمی انجام شده است. گروه گزارش روزنامه ایران در تاریخ 19خردادماه امسال گزارشی از مشکلات ساکنان این محله با تیتر «سیل گرگان ما را به قلعه سیمون آورد» منتشر کرد که بازتاب خوبی داشت و خبر خوب اینکه پس از دو دهه و نیم تحمل رنج به کمک خیرین و مسئولان محلی، این مشکل به طور ریشه‌ای درحال برطرف شدن است.

یک ماه پیش وقتی برای نوشتن گزارشی از وضعیت قلعه سیمون به این محله رفتم، اهالی از نبود هیچ‌گونه توافقی بین نهادهای مختلف برای بازسازی می‌گفتند. از جمله اینکه بنیاد کوثر به عنوان مالک زمین‌های قلعه سیمون و شهرداری به عنوان مسئول ساماندهی شهری منطقه، توافقی در زمینه بازسازی و ارائه امکانات نداشتند.

اما پیگیری جدی اهالی، تلاش پژوهشگران اجتماعی و رسانه‌ها درنهایت توانست همگرایی مثبتی ایجاد کند و درنهایت به این خبر خوب منجر شود؛ یکی از سکونتگاه‌های غیررسمی پایتخت ساماندهی می‌شود.

سرهنگ عبدالله اصغری، مسئول سپاه بسیج سازندگی استان تهران درباره بازسازی قلعه سیمون به ما می‌گوید: «هفته آینده وضعیت زمین قلعه سیمون که مالکیت آن با بنیاد کوثر است مشخص می‌شود و در صورت تحویل زمین از دهم مردادماه، کار ساخت و ساز آن آغاز می‌شود».

به گفته او شناسایی مناطق محروم استان تهران توسط این نهاد آغاز شده و تاکنون 17 نقطه محروم استان تهران شناسایی شده است. به عنوان نخستین مکان نیز قلعه سیمون که مشکلات آن بیش از جاهای دیگر در رسانه‌ها طرح شده، مورد توجه جدی قرار گرفته است.

او می‌گوید: «مردم این منطقه همه کشاورز و زحمتکش هستند که بیش از 25 سال است بعد از سیل استان گلستان به اینجا آمده‌اند و مشکل‌شان هم آب و نان نیست. مسأله اصلی اهالی قلعه سیمون که یک حلبی آباد محسوب می‌شود امکانات رفاهی و بهداشتی مناسب است».

او تأکید می‌کند: «ظرف سه ماه، 20گروه جهادی با استفاده از سازه‌های آماده، منطقه را بازسازی و به اهالی تحویل می‌دهند. در این مرحله از کمک خود مردم هم استفاده می‌شود».

کمیته امداد امام خمینی استان تهران، بنیاد صالح، بنیاد مسکن و فرمانداری و شهرداری منطقه 4 اسلامشهرو... از دیگر نهادهایی هستند که در ساخت و ساز قلعه سیمون مشارکت خواهند داشت.

در گزارشی که یک ماه پیش نوشته شد، مجید رجبی، شهردار منطقه 4 اسلامشهر در گفت‌و‌گو با ما تأکید کرده بود: «من هم از شرایط قلعه سیمون ناراحتم و آن را لکه ننگی برای هر انسان ایرانی می‌دانم. شرایط قلعه سیمون واقعاً غصه‌آور است. به عنوان شهرداری هر همکاری ای که لازم باشد با بنیاد کوثر می‌کنیم. بیایند اینجا را بکوبند و بازسازی کنند. ما همه جور همکاری می‌کنیم. هم مجوز تخریب را خیلی زود صادر می‌کنیم هم بازسازی».

پژوهشگران طرح اجتماعی «مسائل و نیازهای قلعه سیمون» که مداخله اجتماعی را مهمترین راهکار حل مشکلات قلعه سیمون می‌دانند، از بازسازی قلعه سیمون و همیاری نهادهای مختلف برای حل مشکل این سکونتگاه غیررسمی پایتخت ابراز رضایت می‌کنند.

آنها پیش از این هم در گفت‌و‌گو با «ایران» گفته بودند که کمک‌های صرف خیریه‌ای مثل توزیع مواد غذایی و وسایل زندگی در سکونتگاه‌های غیررسمی چاره کار نیست. کمک‌های بی‌حساب‌ و کتاب خیریه‌ای تنها می‌تواند تورمی از فقر و آسیب اجتماعی در مناطق حاشیه‌ای ایجاد کند. بنابراین در ساخت قلعه سیمون خود اهالی مشارکت جدی خواهند داشت.

با اندکی اضافات و تلخیص بر گرفته از روزنامه ایران، صفحه 9، تاریخ انتشار: شنبه 2 مرداد 1395، شماره 6267.

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین