پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۱۶۲۵
تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۹
آئین کهن و دیرینه علم‌شویی پیرعلم با قدمت ۳۰۰ ساله در یک خانواده مازندرانی از روستای کلوده محمودآباد هر ساله با گرو گرفتن روسری حاجت به عزاداران علوی‌تبار می‌دهد.

شعارسال: آئین کهن و دیرینه علم‌شویی پیرعلم با قدمت ۳۰۰ ساله در یک خانواده مازندرانی از روستای کلوده محمودآباد هر ساله با گرو گرفتن روسری حاجت به عزاداران علوی‌تبار می‌دهد.

 با فرا رسیدن ماه محرم ماه، خون بر شمشیر، آئین‌های سنتی و دیرینه بسیاری در مناطق متعدد استان مازندران برگزار می‌شود که قدمت برخی از آن سنت‌ها به 300 و یا 600 سال برمی‌گردد. آئین‌هایی که ریشه در فرهنگ و انتقال از گذشتگان ما دارد و تا به امروز سعی شده از آن حفظ شود.

مراسم علم شویی و جامه پوشی پیرعلم روستای کلوده شهرستان محمودآباد یکی از این آئین‌ها است که قدمت آن به 300 سال برمی‌گردد. سنتی دیرینه که در خانواده جمالی آغاز شده و به گفته بزرگ این خاندان ممکن است به پنج نسل برگردد.

آئین علم شویی و جامه پوشان پیرعلم از روز چهارم محرم در منزل خانواده جمالی آغاز تا مراسم علم‌گردانی و گرفتن روسری از پیر علم در روز هفتم محرم ادامه می‌یابد.

علمی که سنت دیرینه آن به عنوان مراسم جامع‌پوشان پیرعلم مشهور و در دل دوستداران اهل البیت(ع) به ویژه سالار شهید واقعه کربلا و یاران 72 تنش حک شده تا به امروز بر سر زبان‌ها قرار گیرد از جد بزرگ خاندان جمالی از ییلاق دلارستاق شهرستان آمل شکل گرفته است و امروزه با انتقال این پیرعلم به روستای کلوده شهرستان محمودآباد همچنان حفظ مانده است. امسال نیز مریدان سقای کربلا، آئین علم شویی پیرعلم 300 ساله را با حضور در منزل خانواده جمالی برپا داشتند.

آئینی که بر خلاف سال‌های گذشته با مراسم تعزیه‌خوانی آغاز شد و عزاداران حسینی با مشاهده به صحنه کشیدن گوشه‌ای از واقعه خونین کربلا با کاروان برجای مانده سالار شهیدان آقا اباعبدالله همراه شدند.

جمالی آخرین فرزند خاندان جمالی‌ها در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری تسنیم در محمودآباد با اشاره به برگزاری این آئین دیرینه، گفت: با حضور اهالی روستا مراسم علم شویی «پیرعلم» طبق رسم هر ساله در منزل ما برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه غبارروبی علم‌ها و کتل‌ها با گلاب ناب، خاکستر آتش و سرکه انجام می‌شود، افزود: این رسم از سال‌های گذشته از جد بزرگ جمالی به ما رسیده و شجره دقیقی در دست نیست اما به گفته مادرم ممکن است به پنج نسل برسد.

میراث دار آئین علم‌گردانی پیرعلم با اشاره به اینکه در روز هفتم پس از مراسم جامه پوشی پیرعلم، با سینه‌زنی و نوحه‌خوانی عزاداران حسینی پیرعلم و سایر علم و کتل‌ها به سمت تکیه روستا هدایت می‌شوند گفت: در این روز به یاد سقای کربلا حضرت ابوالفضل العباس(ع) علم‌ها برافراشته می‌شود.

ارادت این مراسم هر ساله از سوی عزاداران حسینی سراسر استان مازندران با دادن نذورات متعددی چون قربانی آش حلوا و شربت و شیرینی‌جات خانگی نشان داده می‌شود.

کهن آئین پیرعلم در روز هفتم محرم با ناهاردهی خانواده جمالی‌ها به میهمانان امام حسین(ع) و دادن آخرین روسری؛ نذر ارادتی به پایان می‌رسد و آنهایی که روسری گرفتند با لب‌هایی خندان و دستی پر حسینیه روستای کلوده را ترک می‌کنند تا سالی دیگر پس از حاجت‌روایی روسری گرویی‌شان با روسری جدید دیگر برای پیرعلم به این کهن آئین معنوی مازندران حضور ‌یابند.


با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری تسنیم ، تاریخ انتشار: 16 شهریور 1398 ، کدخبر:2091933 www.tasnimnews.com،

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین