پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۲۹۱۷
تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۲
رویدادهای شدید آب و هوایی تنها جان و مال مردم را درو نمی‌کند؛ بلکه آنها را از محل زندگی‌شان نیز می‌راند. نتیجه یک بررسی کارشناسانه نشان می‌دهد که تندباد، طوفان و سیل حدود هفت میلیون نفر را در شش ماهه نخست سال ۲۰۱۹ به نقاط دیگری از کشورشان رانده است. چهار میلیون نفر را نیز باید به این آمار افزود؛ کسانی که اکثرا آفریقایی و خاورمیانه‌ای هستند و به خاطر جنگ و خشونت آواره شده‌اند.
شعار سال:طبق یک گزارش کارشناسی در نخستین نیمه سال ۲۰۱۹ دست‌کم هفت میلیون نفر به دلیل طوفان، سیلاب و بارندگی‌های شدید از خانه و کاشانه‌ خود رانده شده‌اند و این رقم می‌تواند به دلیل خطر طوفان در نیمه دوم، تا پایان سال سه برابر شود.

رویدادهای شدید آب و هوایی تنها جان و مال مردم را درو نمی‌کند؛ بلکه آنها را از محل زندگی‌شان نیز می‌راند. نتیجه یک بررسی کارشناسانه نشان می‌دهد که تندباد، طوفان و سیل  حدود هفت میلیون نفر را در شش ماهه نخست سال ۲۰۱۹ به نقاط دیگری از کشورشان رانده است. چهار میلیون نفر را نیز باید به این آمار افزود؛ کسانی که اکثرا آفریقایی و خاورمیانه‌ای هستند و به خاطر جنگ و خشونت آواره شده‌اند.

گزارش مربوطه را مرکز "پایش آوارگی داخلی" در ژنو تهیه و منتشر کرده است. یان اگلند، مدیر نروژی این مرکز می‌گوید نتایج بررسی "تکان‌دهنده‌" هستند.

در این گزارش، یکی از مهیب‌ترین فجایع آب و هوایی در نیم‌سال گذشته را طوفان‌ گرمسیری "فانی" در هند و بنگلادش و طوفان حاره‌ای "ایدای" در موزامبیک، مالاوی، زیمبابوه و ماداگاسکار دانسته است. در طوفان‌ فانی دستکم ۳میلیون و ۴۰۰هزار نفر در به در شدند. طوفان "ایدای" نیز بیش از هزار نفر را در موزامبیک به وبا مبتلا کرد و به کشته و ناپدید شدن هزاران نفر در کشورهای یاد شده انجامید.

سیل ویرانگر در ایران، اتیوپی، بولیوی و فیلیپین نیز در شمار فجایع مورد تاکید این گزارش قرار دارند. سیل در فیلیپین ۵۰هزار نفر را از کاشانه‌های خود دور کرد. در اتیوپی هم رانش زمین و باران‌های سیل‌آسا  به دربدری ده‌ها هزار نفر انجامید

بارش‌های متراکم در جنوب و غرب ایران در فروردین ۱۳۹۸ نیز به ۲۵ استان این کشور آسیب‌های جانی و مالی رساند. در طغیان رود الوند و سیل کرمانشاه و سرپل ذهاب نیز دو هزار و ۱۸۵ واحد مسکونی آسیب دیدند. سیل در  خوزستان، ایلام، خرم‌آباد، معمولان و پلدختر  ده‌ها نفر را به کشتن داد، کشتزارها را زیر آب برد و دام‌های روستاییان را نابود کرد.

سازمان صلیب سرخ جهانی اعلام کرد که این سیل بر زندگی ۱۰ میلیون ایرانی تاثیر گذاشت. طبق اعلام وزیر راه و شهرسازی ایران، هزار واحد مسکونی در شهرها و روستاها آسیب دیدند، بیش از ۱۴ هزار کیلومتر از راه‌های اصلی و فرعی روستایی تخریب شدند و ۷۲۷ پل از بین رفتند.

مرکز "پایش آوارگی داخلی" می‌گوید تا پایان سال شمار رانده‌شدگان فجایع آب و هوایی می‌تواند به ۲۲ میلیون نفر برسد. دلیل امر آن است که خطر طوفان و کولاک و سیلاب همیشه در  نیمه دوم سال بیشتر است. در صورتی که این پیش‌بینی به وقوع بپیوندد، دوران کنونی یکی از مخرب‌ترین سال‌های آب‌وهوایی خود را پشت سر خواهد گذاشت.

مرکز یاد شده را  شورای آوارگان نروژ که نهادی مستقل است بنیان‌گذاری کرده تا آمارها و اطلاعات مربوط به آوارگی و کوچ انسان‌ها در کشورهای مختلف را بتوان جمع‌آوری و تحلیل کرد.

اطلاعات مورد استناد مرکز یاد شده، داده‌های دولت‌ها، تشکیلات امدادی سازمان ملل و گزارش‌های رسانه‌ها بوده‌اند. این مرکز در گزارش خود می‌نویسد: «این واقعیت که اکثر دربدری‌ها به طوفان و سیل مرتبط بوده‌اند، نشان می‌دهد که کوچ‌‌‌ ناشی از وقایع آب و هوایی به یک نورم تبدیل شده‌ است.»

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری55آنلاین،تاریخ انتشار:23شهریور1398،کدخبر:189949، 55Online.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین