پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۳۰۴۷
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۷
در بخش تسلیحات در این شناور شاهد نصب ۴ موشک کروز ضد کشتی، یک پرتابگر موشک های ضد هوایی کوتاه برد با ۸ موشک، یک قبضه توپ ۷۶ میلی متری، دو توپ ۳۰ میلی متری و دو پرتابگر ۳ تایی اژدر ۳۲۴ میلی متری هستیم.
شعارسال :سفر سرلشکر محمد باقری ریاست ستاد کل نیروهای مسلح کشورمان به چین یکی از مهمترین دیدارها و برنامه های کاری این مسوول ارشد جمهوری اسلامی است که علاوه بر گفتگو با مقامات بلند پایه چینی از برخی مهم ترین پایگاه های دریایی ارتش چین در شهر بندری شانگهای نیز بازدید کرده است. آنطور که مشخص است فرماندهان عالی رتبه نظامی ایران در این بازدید ضمن بازدید از برخی شناورهای روز و مدرن این کشور، توضیحات مبسوطی را درباره این شناورها و توانایی های آن دریافت کرده اند. نظر به اهمیت این سفر و پایگاه مورد بازدید توضیحاتی درباره آنها در این گزارش ارائه خواهد شد.

قبل از پرداختن به پایگاه دریایی شانگهای، باید به این مسئله اشاره شود که این شهر با داشتن جمعیتی بیش از ۲۴ میلیون نفر پرجمعیت‌ترین شهر چین و دومین شهر پر جمعیت جهان محسوب می‌شود و مشخصا حفاظت از این شهر که در ساحل دریای چین شرقی قرار دارد از اولویت های مهم دولت چین است. فاصله این شهر با کشور تایوان که چین آن را بخشی از خود می داند نیز خیلی زیاد نبوده و تنش ها بین چین و این جزیره کوچک باعث می شود تا اهمیت مناطق اطراف آن نیز از نظر نظامی برای پکن بیشتر باشد.

استقبال از سرلشکر باقری توسط فرماندهان بلند پایه ارتش چین

پایگاه دریایی شانگهای که مورد بازدید سرلشکر باقری قرار گرفته جزو ناوگان شرقی نیروی دریایی چین محسوب می شود. ۴ پایگاه دیگر در چین نیز جزو این ناوگان شرقی محسوب می شوند که در آنها انواع شناورهای سطح و زیر سطح پیشرفته حضور دارند. در این میان می توان به ناوشکن های تایپ ۰۵۲ سی و دی، ناوهای محافظ تایپ ۰۵۴ آ و ناوچه های تایپ ۰۵۶، ناوشکن های کلاس ساورمنی ساخت شوروی سابق که توسط چینی ها در دهه ۱۹۹۰ میلادی خریداری شده، زیردریایی های کلاس کیلو و زیردریایی های چینی کلاس سانگ اشاره کرد. تقریبا می توان گفت نمایندگان از تمامی محصولات بومی چین در بخش شناورهای رزمی سطحی به غیر از ناوشکن های سنگین تایپ ۰۵۵ و ناوهای هواپیمابر این کشور در این ناوگان حضور دارند و عملا مسوولان نیروهای مسلح کشورمان از کلکسیونی از این تجهیزات بازدید کرده اند. کشتی های دیگر با ماموریت عملیات نجات دریایی و تدارکاتی نیز در این ناوگان حضور دارند.

بازدید سرلشکر باقری از یک ناو جدید چینی

تصاویر نشان می دهد رییس ستاد کل نیروهای مسلح حداقل از یک فروند شناور چینی Zhuzhou بازدید کرده که این شناور از کلاس ناوچه های موشک انداز تایپ ۰۵۶ چینی است. این کلاس از ناوها از جمله پر شمارترین شناورهای رزمی ساخته شده توسط صنایع نظامی چین به حساب می آید و تا الان بیش از ۴۰ فروند از آنها ساخته شده و چینی ها در نهایت به دنبال به خدمت گیری ۶۰ فروند از آنها هستند. در عین حال ۴ فروند از این ناوها به بنگلادش و ۲ فروند از آنها نیز به نیجریه صادر شده است.

سرلشکر باقری و هیئت همراه در پایگاه دریایی شانگهای

وزن شناور Zhuzhou در حدود ۱۳۶۰ تن، طول آن  ۸۹.۴ متر و عرض ۱۱.۱ متر بوده و تعداد خدمه این شناور در حدود ۷۸ نفر است. این شناور در نوامبر سال ۲۰۱۴ میلادی وارد خدمت نیروی دریایی ارتش چین شده است.

ناو Zhuzhou نیروی دریایی ارتش چین

در بخش تسلیحات در این شناور شاهد نصب ۴ تیر موشک کروز ضد کشتی YJ-۸۳، یک پرتابگر موشک های ضد هوایی کوتاه برد FL-۳۰۰۰N با ۸ موشک، یک قبضه توپ ۷۶ میلی متری، دو توپ ۳۰ میلی متری و دو پرتابگر ۳ تایی اژدر ۳۲۴ میلی متری هستیم.  موشک های کروز ضد کشتی YJ-۸۳ محصول کشور چین بوده و یکی از به نوعی سلاح استاندارد ضد کشتی شناورهای جنگی ارتش این کشور به حساب می آید. بسته به مدل این موشک می تواند تا حدود ۲۰۰ کیلومتر برد داشته باشد. وزن سر جنگی این موشک ۱۹۰ کیلوگرم و سرعت آن نیز ۰.۹ ماخ است. سامانه دفاعی FL-۳۰۰۰N ملقب به یوزپلنگ پرنده از سیستم هدایت ترکیبی راداری غیر فعال و فروسرخ بهره می برد و یک لایه دفاع کوتاه برد بر علیه تهدیدات پروازی مثل بالگردها، جنگنده ها و موشک کروز را برای این شناور به ارمغان می آورد. برد نهایی این سامانه ۹ کیلومتر است.

خوش آمد گویی به سرلشکر باقری بر روی ناو Zhuzhou  

شناور Zhuzhou  توان حمل یک فروند بالگرد را نیز دارد. رادار جستجوگر هوایی و سطحی در کنار سیستم سونار نیز بر روی این شناور نصب شده، همچنین در بخش پیشران در این شناور ۲ موتور دیزل نصب شده که سرعتی در حدود ۴۶ کیلومتر بر ساعت را برای این شناور فراهم می کند. رادار اصلی این ناو تایپ ۳۴۷ نام دارد که سامانه ای فعال در باند ایکس بوده و وظیفه هدایت آتش سامانه های تسلیحاتی در این ناو را بر عهده دارد.

توضیحات نظامیان چینی به سرلشکر باقری درباره Zhuzhou  

اما شناور Zhuzhou  که سرلشکر باقری از آن بازدید کرده جزو ناوهای سری تایپ ۰۵۶ آ محسوب می شود. تفاوت این ناوها با دیگر شناورهای تایپ ۰۵۶ در بحث افزایش توان ضد زیردریایی است. سیستم های سوناری با قابلیت کشیده شدن در پشت کشتی و سیستم های سونار عمقی به ناوهای سری تایپ ۰۵۶ آ اضافه شده است که به این شناورها کمک می کند تا توان ضد زیردریایی بهتری داشته باشند. شاید برای برخی این سوال پیش بیاید که چرا سرلشکر باقری این شناور را انتخاب کرده. برای پاسخ به این سوال باید به یکی از موارد اعلام شده درباره این سفر اشاره کرد. سرلشکر باقری بعد از ورود به چین در مصاحبه ای این گونه گفته است: "توسعه چشمگیری را در روابط چین و ایران شاهد خواهیم بود در آینده نزدیک با حضور مقامات دو کشور، موضوعات متعددی در ابعاد مختلف تحقیقاتی، تولیدی و کار مشترک روی محصولات مختلف مورد بحث و بررسی قرار می گیرد. "

اگر به مشخصات ناو چینی Zhuzhou  دقت کنیم می بینیم که شباهت هایی از نظر مشخصات کلی بین این ناو و شناورهای کلاس موج نداجا وجود دارد. اگر به ناوهای جدیدتر در کلاس موج دقت کنیم می توان مشاهده کرد که تلاش زیادی برای کاهش سطح مقطع راداری در این ناوها صورت گرفته است. در شناورهای تایپ ۰۵۶ نیز اولویت خاصی به طراحی پنهانکار داده شده است.

همکای مشترک بین دو کشور برای ارتقاء طراحی نسل جدید از شناورهای کلاس موج، تولید مشترک یا انتقال فناوری سامانه هایی مثل سیستم دفاع نزدیک FL-۳۰۰۰N، توسعه توان ضد زیردریایی ایران بر اساس همکاری مشترک با چین و بحث های ارتقاء توان راداری شناورهای رزمی از جمله گزینه هایی است که می تواند برای ارتقاء جماران در نظر گرفته شود. فراموش نکنیم که ناوهای تایپ ۰۵۶ برای عملیات در مناطقی مثل تنگه تایوان و دریای چین شرقی و چین جنوبی توسعه پیدا کرده اند که تا حدی دارای شباهت هایی به منطقه تنگه هرمز و دریای عمان دارند. از این رو می توان از تجربه های مشترک دو طرف برای ارتقاء و بهبود کیفیت طراحی ناوها استفاده کرد. البته مشخصا می توان این همکاری را مقدمه ای برای توسعه همکاری ها در آینده برای توسعه سریعتر و بهتر شناورهای سنگین تر ایرانی نیز در نظر گرفت.

هرچه هست چنین دیدارها و برنامه های پر باری علاوه بر آنکه دستاوردها و ثمرات نظامی فراوانی برای طرفین خواهد داشت، می تواند پیام های امنیتی و سیاسی خاصی را نیز مخابره کند که قطعا دوستان و دشمنان منطقه ای و فرامنطقه ای به خوبی و وضوح آنرا رصد و تحلیل خواهند کرد.



شعارسال ، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مشرق، تاریخ انتشار 24 شهریور 98 ، کد خبر : 992484، mashreghnews.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۴
0
1
ایجاد روابط با کشورهای پیشرفته ای همچون چین که در فناوری های نوین پرچم دار است بسیار برای ایران می تواند پر سود باشد
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۴
0
1
چین همه جوره داره با ایران اتحاد ایجاد میکنه چرا که ایران مطمئن ترین کشور در جنگ با آمریکاست
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۴
0
0
پیگیری این نوع اتحادها خوبه . اما کافی نیست.
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین