پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۳۱۲۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۵
اولین جلسه رسیدگی به پرونده موسسه غیرمجاز حافظ و شرکت کشاورزی خوشه طلایی مهر به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد.
شعارسال: اولین جلسه رسیدگی به پرونده موسسه غیرمجاز حافظ و شرکت کشاورزی خوشه طلایی مهر در شعبه چهارم دادگاه ویژه رسیدگی به پرونده اخلالگران و مفسدان اقتصادی به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد.

موسسه غیرمجاز حافظ شش متهم به نام‌های سید احسان الله میرزاباقری برزی فرزند سیداکبر (مدیرعامل موسسه غیرمجاز حافظ)، بهروز پورانی فرزند سیف الله (دبیر هیات مدیره)، وحید ذکری زاده فرزند اصغر (معاون پشتیبانی)، ابراهیم کارگر فرزند اسدالله (مدیر امور مالی)، هوتن یوسفیان فرزند احمدعلی (مدیر منطقه شمال کشور)، محسن خوشبخت فرزند محمدعلی (رئیس شعبه خوی) دارد که اتهام آن‌ها دایر بر مشارکت در اخلال در نظام اقتصادی کشور است.

بانک مرکزی و ۴۹ نفر شاکی این پرونده هستند، این موسسه ٧ هزار و ۵۷۱ نفر سپرده گذار داشته و ۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان جذب سپرده صورت گرفته است.

شرکت کشاورزی خوشه طلایی مهر ماندگار نیز ۱۳ متهم دارد که ۲۵ میلیارد و ۵۳۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان جذب سپرده در آن صورت گرفته است.

در ابتدای جلسه قاضی صلواتی اظهار کرد: پرونده موسسه غیر مجاز حافظ در ١۴ جلد و با شش متهم به مدیرعاملی احسان الله میرزاباقری فرزند اکبر، ۵۰ شاکی از جمله بانک مرکزی دارد.

او ادامه داد: موسسه غیر مجاز حافظ دارای ۲۰ شعبه در سراسر کشور از جمله خوی تبریز است و ٧ هزار و ۵٧١ سپرده گذار داشت که به ارزش ۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان میزان اخلال این موسسه است و فقط در شهرستان خوی۶۵٠ سپرده گذار به مبلغ ٢١ میلیارد تومان داشته است.

قاضی صلواتی درباره موسسه غیر مجاز شرکت کشاورزی خوشه طلایی مهر بیان کرد: پرونده این موسسه ۲۵ جلد و ۱۳ متهم دارد و این شرکت دارای ٧ شعبه در سراسر استان ایلام است.

او افزود: میزان ۲۵ میلیارد تومان اخلال اقتصادی از طریق این موسسه غیر مجاز انجام شده است و ۱۵۴ نفر شاکی دارد و در سال ۹۶ به دو تن از متهمان موسسه غیرمجاز حافظ به نام‌های میرزاباقری و پورانی واگذار شده است.

در ادامه جلسه شاه محمدی نماینده دادستان درباره اتهامات شرکت کشاورزی خوشه طلایی مهر ماندگار بیان کرد: علی رضا ارجمندی فرزند جعفر بازنشسته آزاد به لحاظ تودیع وثیقه، عدنان مولایی فرزند محمود آزاد به لحاظ تودیع وثیقه، محمد حسین کریم زاده فرزند عباس آزاد به لحاظ تودیع وثیقه، متهم عباس شکربیگی فرزند کاظم آزاد به لحاظ تودیع وثیقه، علی عزیزیان فرزند علی آزاد به لحاظ تودیع وثیقه، محمد جواد امامی فرزند عباس آزاد به لحاظ تودیع وثیقه، بهروز پورانی بازداشت به لحاظ صدور قرار موقت و عجز از تودیع وثیقه به عنوان مدیرعامل موسسه غیرمجاز حافظ، احسان میرزاباقری فرزند اکبر بازداشت به لحاظ صدور بازداشت موقت و تودیع وثیقه به عنوان مدیرعامل موسسه غیر مجاز حافظ، شهاب حسنی فرزند احمد آزاد به لحاظ تودیع وثیقه، عدلیه حوزی فرزند حسین متواری، سمیه بختیاری فرزند محمدرضا آزاد به لحاظ تودیع وثیقه، یاسر پورانی فرزند بهروز آزاد به لحاظ تودیع وثیقه، وحید ذکری زاده فرزند اصغر آزاد به لحاظ تودیع وثیقه به عنوان معاون پشتیبانی موسسه غیر مجاز حافظ، ابراهیم کارگر فرزند اسدالله آزاد به لحاظ تودیع وثیقه به عنوان معاون امور مالی موسسه حافظ، هوتن یوسفیان فرزند احمد علی آزاد به لحاظ تعرفه کفی به عنوان مدیر منطقه شمال موسسه غیر مجاز حافظ، محسن خوشبخت فرزند محمدعلی آزاد به لحاظ توزیع وثیقه متهم به مشارکت در اخلال نظام اقتصادی و پولی کشور از طریق وصول وجوه کلان و قبول سپرده اشخاص متهم هستند.

او تصریح کرد: متهمان بهروز پورانی و احسان میرزاباقری برزی به کلاهبرداری به میزان ۷۳۰ میلیون تومان متهم هستند.

شاه محمدی گفت: تیمور ناصری آزاد به لحاظ تودیع وثیقه و سیدمحمد تراب میری فرزند سالار به لحاظ تعرفه کفی به عنوان مدیرکل وقت جهاد کشاورزی ایلام متهم به اخلال در نظام اقتصادی کشور به واسطه وصول وجوه کلان و قبول سپرده‌ها متهم هستند.

او بیان کرد: متهمان ردیف اول تا ششم شرکت خوشه طلایی مهر ماندگار که بعد‌ها به مهر امید تغییر نام داد، به ثبت شرکت در سال ۹۳ مبادرت کرده‌اند.

نماینده دادستان افزود: یکی از اهداف شرکت ایجاد واحد اعتباری و تأسیس ۷ شعبه در سراسر ایلام بود و با جذب سرمایه ٢۵۵ میلیارد و ٣۵٠ میلیون تومان کار کرده‌اند و حسب بازرسی مبلغ ۱۳۵ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان وام گرفته‌اند.

او تصریح کرد: گفته شده متهمان در سال ۹۶ اقدام به خروج از شرکت و فروش آن به متهمان ردیف ۷ و ۸ کرده‌اند.

شاه محمدی درباره متهم ردیف ۹ بیان کرد: این متهم مدت زیادی به عنوان رئیس شعبه بود و اقدامات زیادی برای وصول پول انجام داده است.

نماینده دادستان گفت: اقدامات تمام متهمان در راستای مجوز تعاون روستایی نبود و هیچ کدام کار قانونی انجام نداده‌اند و از ابتدای شروع فعالیت موسسه، مراتب غیر قانونی بودن از سوی بانک مرکزی، پلیس اطلاعات و تعاون روستایی اعلام شده است.

او با اشاره به دارایی شرکت گفت: در مجموع ۲۸۰ متر زمین، ۳ دستگاه خودرو دنا، پژو پارس و وانت نیسان ملزومات اداری، حساب شرکت به میزان کمتر از ۹۶۰ میلیون ریال به عنوان دارایی‌های این موسسه غیر مجاز به حساب می‌آیند که کفاف طلب سپرده‌گذاران را نمی‌دهد.

شاه محمدی تصریح کرد: موسسه غیرمجاز حافظ بدون مجوز اقدام به عملیات گسترده بانکی و دریافت سپرده از مردم کرده و علی رغم اعلام غیر قانونی بودن از سوی بانک مرکزی به کار خود ادامه داده است.

نماینده دادستان افزود: موسسه حافظ در سال ۸۹ با تعدادی از افراد تصمیم به اعلام موجودی کرد و تقاضای خود را به بانک مرکزی ارائه داد و پس از آن که بانک مرکزی به این موسسه مجوز فعالیت نداد، خود به صورت غیرمجاز اولین شعبه را در منطقه تهرانپارس تهران افتتاح کرد.

او تصریح کرد: متهمان طی دو مرحله بدون مجوز و به صورت غیرقانونی فعالیت پولی و بانکی را انجام دادند.

شاه محمدی درباره اظهارات متهمان ردیف ۷ و ۸ گفت: متهمان ردیف ۷ و ۸ در مقام دفاع شکلی گفته‌اند که انجام کار آن‌ها به صورت غیر قانونی نبود که دفاع آن‌ها مخدوش است، زیرا اشتغال به عملیات بانکی تحت هر عنوان اگر بدون مجوز بانک مرکزی باشد، غیر قانونی به حساب می‌آید.

نماینده دادستان اظهار کرد: متهمان دفاع موثر نداشتند و خود اقرار کردند که موفق به اخذ مجوز از بانک مرکزی نشدند و با این علم به جذب سپرده اقدام کردند.

شاه‌محمدی گفت: سایر متهمان هم خود را جاهل به مجوز تأسیس می‌دانستند، اما در تمام اسناد ذکر شده که مجوز برای آن‌ها وجود ندارد.

او تصریح کرد: بر اساس گزارش‌های واصله مشخص شد که متهمان کلاهبرداری کرده‌اند و با فاکتور‌های غیر مجاز اجناسی را برای موسسه غیر مجاز خود خریداری کرده‌اند.

در ادامه جلسه دادگاه مسعود جمشیدی نماینده حقوقی بانک مرکزی اظهار کرد: آقای حمیدرضا رشیدی در تاریخ ۱۸ خرداد سال ۸۹ نامه‌ای به بانک مرکزی مبنی بر ایجاد موسسه غیر بانکی ارائه کرد و بر اساس بررسی‌های اداره مطالعات مشخص شد که صلاحیت لازم برای تأسیس موسسه غیر بانکی وجود ندارد، زیرا حداقل سرمایه موسسه کمتر از ۳ هزار میلیارد ریال بود.

نماینده حقوقی بانک مرکزی گفت: با وجود صادر نشدن مجوز از سوی بانک مرکزی موسسه حافظ شروع به فعالیت کرد و در تاریخ پانزدهم مهر سال ۹۱ روابط عمومی بانک مرکزی طی اطلاعیه‌ای غیرمجاز بودن موسسه حافظ را اطلاع‌رسانی کرد.

او ادامه داد: بار دیگر آقای میرزاباقری در تاریخ ۲۴ مهر سال ۹۱ نامه دیگری را برای تقاضای مجدد به بانک ارسال کرد که با آن نامه موافقت نشد.

در ادامه جلسه رسیدگی شاکیان مؤسسات غیرمجاز اظهار کردند که همگی به دنبال رد مال و گرفتن ضرر و زیان‌های خود هستند.

یکی از شاکیان که مبلغ ۶۰۰ میلیون تومان به مؤسسه مهر ایلام داده بود، اظهار کرد: در شهر ما همه با یکدیگر فامیل هستند و به دلیل همین آشنایی به این مؤسسه پول دادم و البته بعد از سپرده‌گذاری مدیران این مؤسسه وعده استخدام را به من دادند که عملیاتی نشد.

او ادامه داد: بعد از ۲ سال میزان زیادی از پول من را قلع و قمع کردند و گفتند که برای سود بیشتر این کار را انجام دادند، البته ما خودمان هم پول را برای افزایش سود آنجا گذاشته بودیم.

یکی دیگر از شاکیان که ۱۲۰ میلیون تومان در مؤسسه غیرمجاز سپرده گذاری کرده بود، بیان کرد: به دعوت شهاب حسنی رئیس وقت مؤسسه سپرده‌گذاری انجام دادم، اما اکنون تمام پولم از بین رفته است.

یکی دیگر از شاکیان با بیان اینکه مدیران مؤسسه خیانتکار هستند، گفت: آن‌ها با پول مردم بیش از ۳ میلیارد تومان برای خود سپرده‌گذاری کردند و خیانتکار به کشور هستند. هنگامی که به احسان میرزا باقری گفتیم که چرا این کار را انجام می‌دهی؟ بیان کرد: ۴۰۰ میلیون تومان به دادستانی داده‌ام و نمی‌توانند با من کاری بکنند.

این مالباخته تصریح کرد: مدیران اموال خود را به نام همسرانشان زده‌اند، اما نمی‌دانیم چرا بانک مرکزی اجازه فعالیت غیرقانونی را به آن‌ها داده است.

ملک زاده به عنوان یکی از شاکیانی که ملک خود را در اختیار مؤسسه حافظ قرار داده است، بیان کرد: در تاریخ یکم بهمن سال ۹۵ آقای یوسفیان به عنوان نماینده مؤسسه غیرمجاز حافظ به من مراجعه کرد و قراردادی بست، اما از زمانی که مؤسسه پلمپ شده است تا به امروز اجاره‌ای به من ندادند.

نماینده دادستان بیان کرد: متهم اظهار کرده است که مبلغ ۸۰۰ میلیون تومان برای شما در بانک سپرده گذاری کرده و سود حاصل از آن را به شما داده است.

شاکی بیان کرد: این اتفاق نیفتاده و حتی ریالی پول به من نداده‌اند.

نجفی رئیس شعبه مؤسسه غیرمجاز لاهیجان گفت: به نمایندگی از تمام سپرده‌گذاران شکایت کردم و پرینت تمام پول‌هایی که به حساب شخصی همه مدیران واریز کرده‌ام را دارم.

بیشتر بخوانید: اظهارات ضدونقیض متهمان پرونده پتروشیمی/ خریداری مواداولیه سهمیه‌ای و فروش آن به دلالان و جعل پشت نویسی بارنامه‌ها

او بیان کرد: بار‌ها به مدیران مؤسسه گفته بودم که چرا باید پول به حساب شخصی واریز شود و مدیران شماره حساب همسر خود را به من دادند تا پول را به آن‌ها بریزم.

نجفی اظهار کرد: مدیران مؤسسه با پول مردم برای خود BMW و خانه‌های چند میلیونی خریده‌اند.

این شاکی با بیان اینکه شعبه لاهیجان یک ماه بیشتر کار نکرد، گفت: این شعبه ۵۰ مشتری دارد و میزان یک میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در آنجا انجام شده است که از مجموع این پول ۳۰۰ میلیون تومان برای علیزاده مالک شعبه انزلی است.

نماینده دادستان با اشاره به صحبت شاکیان بیان کرد: آقای ایمان آزادی یکی از شاکیان پرونده مهر امید ایلام تقاضای رفع توقیف ملک خود را داشت که البته باید بگویم این ملک تنها به واسطه یک مبایعه نامه عادی به متهمان داده شده و رفع توقیف آن منوط به نظر دادگاه است.

شاه محمدی ادامه داد: برخی از شاکیان ادعای چرایی عدم درج نام مسئولان در کیفرخواست را مطرح کرده‌اند که باید بگویم نام یکی از مسئولان جهاد کشاورزی به اتهام معاونت در اخلال نظام اقتصادی کشور در کیفر خواست آمده است.

او ادامه داد: خانم نجفی مدیر وقت شعبه لاهیجان از گذشته با دو تن از متهمان در بانک آینده و مؤسسه صالحین آشنایی داشت و در جریان بازرسی و دادرسی‌ها قرار گرفته است.

نجفی بیان کرد: هیچگاه به عنوان متهم به دادسرا خوانده نشده‌ام و آشنایی قبلی هم با آن ۲ تن از متهمان به دلیل آن بود که آقای میرزا باقری مدیر منابع انسانی بانک بوده است.

به گفته قاضی صلواتی ادامه جلسه دادرسی فردا ظهر ساعت ۱۳ و ۳۰ دقیقه بعدازظهر در شعبه ۴ دادگاه ویژه مفاسد اقتصادی برگزار می‌شود.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان ، تاریخ انتشار: 24 شهریور 1398 ، کدخبر: 7070197 ، www.yjc.ir

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
France
۱۹:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۴
0
0
از این داستان ها توی ایران خیلی زیاده ، جای تعجب نداره
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین