پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۳۳۷۶
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۶
احمد کیخا با انتقاد از مشکلاتی که گریبانگیر تولیدکنندگان بخش کشاورزی شده است افزود برخی از مشکلات بخش کشاورزی کشور ، اعمال تحریم ها، سیاست های ارزی و محدودیت های صادراتی را از جمله این مشکلات برشمرد و با انتقاد از جایگاه فعلی بخش کشاورزی در اتاق ایران گفت: با توجه به اینکه بخش کشاورزی سهم بالایی در اقتصاد ایران، اشتغال و تولید کشور دارد ولی متاسفانه جایگاه این بخش متناسب با سهم کشاورزی در کشور نیست.
شعار سال:رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس خطاب به فعالان بخش خصوصی گفت: این یک واقعیت است که اگر شما مثل دولتی ها فکر کنید، از همین امروز باید منتظر شکست خوردن باشید.

 احمد کیخا رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس در نشستی با روسای کمیسیون های کشاورزی اتاق بازرگانی سراسر کشور، با اشاره به اینکه سهم کشاورزی در اتاق بازرگانی ایران متناسب با اهمیت این بخش نیست گفت: در مجلس هشتم موضوع ایجاد اتاق کشاورزی مستقل و تفکیک این بخش از اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مطرح شد ولی به دنبال استقبالی که از این طرح شد، آقای نهاوندیان به ما اعلام کردند که بجای جدا کردن بخش کشاورزی از اتاق بازرگانی که باعث می شود هم اتاق تضعیف شود و هم بخش کشاورزی، همین ساختار فعلی را تقویت کنیم و بخش کشاورزی در اتاق بازرگانی تقویت شود. لذا ما هم این پیشنهاد ایشان را پذیرفتیم. ولی حالا بعد از چند سال از آن ماجرا، امروز که از بیرون به وضعیت اتاق بازرگانی و سهم بخش کشاورزی در این اتاق نگاه می کنیم، به نظرم بخش کشاورزی هنوز سهم درستی در اتاق بازرگانی ندارد.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی افزود: در قانون و اساسنامه اتاق بازرگانی، شاید 2 بند بیش از سایر بندها دارای اهمیت است؛ اول آنکه اتاق بازرگانی وظیفه دارد تا بازارهای هدف جهانی را شناسایی کند و دوم آنکه صادرکنندگان و  تولیدکنندگان را برای حضور در این بازارهای هدف، تشویق و ترغیب کند.

وی ادامه داد: لذا بر اساس همین موضوع، اتاق بازرگانی باید گزارش دهد که چند بازار هدف را شناسایی کرده و چه اقدامی برای ترغیب تولیدکنندگان و صادرکنندگان برای حضور در این بازارها انجام داده است.

کیخا با انتقاد از مشکلاتی که به دلیل عدم انجام این وظایف گریبانگیر تولیدکنندگان بخش کشاورزی شده است افزود: چند سال پیش من در سفری به بوشهر شاهد بودم که کشاورزان بوشهری حاضر بودند محصول گوجه فرنگی شان را حتی به قیمت کیلویی 300 تا 400 تومان بفروشند ولی هیچکس در آن منطقه حاضر به خرید محصول کشاورزان نبود و کشاورزان نیز قادر به برداشت گوجه فرنگی های خود نبودند و گوجه ها در حال خراب شدن بود ولی چند هفته بعد یک نفر در همین اتاق بازرگانی اعلام کرد که به 20 هزار تن گوجه فرنگی برای صادرات به روسیه نیازمند است؛ خب در چنین شرایطی متاسفانه کسی وجود نداشت که صادرکننده را به تولید کننده متصل کند.

هیچ منعی برای تاسیس دفاتر نمایندگی اتاق بازرگانی ایران در کشورهای دیگر وجود ندارد

وی با بیان اینکه بخش خصوصی به هیچ وجه نباید منتظر اقدامات دولت برای توسعه بازارهای صادراتی و شناسایی بازارهای هدف بماند گفت: در جلساتی که با اعضای اتاق بازرگانی داشتم، برخی از دوستان از وزارت خارجه به دلیل موضوع رایزنان اقتصادی، گلایه مند بودند ولی من به آن ها تاکید کردم که چرا شما به عنوان بخش خصوصی در تاسیس دفاتر نمایندگی خود در کشورهای دیگر پیش قدم نمی شوید؟

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: هیچ مانع قانونی وجود ندارد که جلوی تاسیس دفاتر نمایندگی اتاق بازرگانی در کشورهای مختلف را بگیرد و هیچ منعی وجود ندارد که بخش خصوصی و اتاق بازرگانی، خودش برای شناسایی بازارها و توسعه تعاملات بازرگانی و ایجاد بستر لازم برای صادرکنندگان و واردکنندگان، اقدام به تاسیس دفتر نمایندگی در کشورهای مختلف دنیا کند.

اگر مثل دولتی ها فکر کنید از امروز منتظر شکست باشید/ وزارت جهاد عملکرد خوبی نداشت

وی تاکید کرد: این یک واقعیت است که اگر شما مثل دولتی ها فکر کنید، از همین امروز باید منتظر شکست خوردن باشید لذا باید برای موفقیت، به سمت تفکرات جدید و استفاده از دانش روز و پتانسیل جوان ها حرکت کنید.

کیخا، افزایش نرخ ارز را یک فرصت استثنایی برای توسعه صادرات در بخش کشاورزی دانست و افزود: امروز به برکت تحریم ها، فرصت خوبی برای کشاورزی در کشور ایجاد شده و به عنوان مثال در بخش صادرات تخم مرغ، شاهد صادرات بیش از 25 هزار تن تخم مرغ بودیم که قطعاً با کاهش تعرفه ها، این رقم افزایش نیز می یافت.

وی در پایان با اشاره به موضوع جدا شدن بخش های بازرگانی مرتبط با موضوع کشاورزی از وزارت جهاد و الحاق این بخش ها به وزارت صمت گفت: متاسفانه باید قبول کنیم که وزارت جهاد عملکرد قابل قبولی در این بخش نداشت و فرصت سوزی این وزارتخانه باعث این تصمیم شد.

علی شریعتی مقدم رئیس کمیسون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران هم در این نشست، با اشاره به ناشناخته بودن محصولات کشاورزی ایران در بازارهای جهانی، اظهار کرد: نمایشگاه فائو که قرار است به زودی برگزار شود فرصت مناسبی است برای اطلاع از تکنولوژی های نوین جهانی در عرصه کشاورزی و انتقال این فناوری ها به داخل کشور برای ارتقاء بهره وری و تولید در بخش کشاورزی ایران.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران با بیان برخی از مشکلات بخش کشاورزی کشور طی یکسال گذشته، اعمال تحریم ها، سیاست های ارزی و محدودیت های صادراتی را از جمله این مشکلات برشمرد و با انتقاد از جایگاه فعلی بخش کشاورزی در اتاق ایران گفت: با توجه به اینکه بخش کشاورزی سهم بالایی در اقتصاد ایران، اشتغال و تولید کشور دارد ولی متاسفانه جایگاه این بخش متناسب با سهم کشاورزی در کشور نیست.

وی همچنین با اشاره به فاصله داشتن بخش کشاورزی ایران با سطح تکنولوژی جهانی گفت: متاسفانه ما در بخش کشاورزی، به علت عدم سرمایه گذاری مناسب، از تکنولوژی و فناوری های جهانی که راندمان و کیفیت تولیدات کشاورزی برای عرضه در بازارهای جهانی را ارتقاء می دهد فاصله گرفته ایم.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم،تاریخ انتشار:25شهریور1398،کدخبر:2097037،www.tasnimnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین