پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۳۵۶
تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۶
رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، اقدامات وزارت بهداشت در زمینه مراقبت از ورزشکاران و تماشاگران اعزامی به المپیک ریو، برای پیشگیری از ابتلا به ویروس زیکا را تشریح کرد.

شعار سال:دکتر محمد مهدی گویا در خصوص نحوه ارائه مراقبت‌های ویژه از ورزشکاران اعزامی به المپیک ریو،اظهار کرد:به زودی تیمهای ورزشی برای بازیهای المپیک ریو و پاراالمپیک عازم برزیل می‌شوند واین نگرانی وجود دارد که افراد مبتلا به بیماری ، هنگام بازگشتبه کشور بیماری را انتقال دهد؛ به همین دلیل ازحدود شش ماه پیش تدارک لازم را دیده‌و مجددا مناطق وسیعی در کشور را از نظر وجود پشه مورد بررسی قرار دادیم،خوشبختانه پشه عامل انتقال دهنده زیکا شناسایی نشد.

وی ادامه داد: بیماری زیکا، بیماریویروسی و خفیفی است که با گزش پشه به انسان انتقال پیدا می‌کند. پشه ای که عامل انتقال این عفونت است تاکنون فقط در یک نقطه کوچک ایران، از سالهای قبل شناسایی شده که بلافاصله با اقدامات کنترل ناقلین تحت کنترل درآمد و بعد از آن در جای دیگری مشاهده نشده است.این بیماریخفیف، همراه با تب، درد عضلات، درد استخوان و قرمزی چشم است که این علائم ظرف دوتا هفتروز فروکش میکند.

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت،با بیان اینکهیکی از مشکلات دیگر این بیماری انتقال ویروس به همسر از طریق رابطه جنسی ، بعد از بروز علائم در فرد است، اظهار کرد:مشکل دیگر ویروس زیکا، انتقالاز خانم های باردار به جنین است که این مورد از سال گذشته تاکنون در دنیا تضمین داده شده و ارتباط بین ابتلای این بیماری در زنان باردار و عارضه مغزی میکروسفالی به اثبات رسیده‌است. علاوه بر آنیکی دیگر از عوارض جدی مرتبط با این بیماری عارضه‌ای عصبی و نسبتا نادر بنام سندرم "گیلن باره" است که منجر به فلج اندام ها بصورت پیشرونده می شود. این سندرمبسیار جدی استو بیمار نیاز به مراقبت ویژه در بیمارستان دارد.

گویا همچنین از گسترش مشاهده موارد ابتلا به زیکا در دنیا خبر داد وگفت: این بیماری از سال 2007 تا حالا در 65 کشور دیده شده و در حالگسترش است. به نظر میرسددر مناطق گستردهای از دنیا احتمال انتقال وجود داشته باشد.

وی با تاکید براینکه پشه عامل انتقال دهنده زیکا در ایرانشناسایی نشد،تصریح کرد:آنچه برای ما اهمیت دارد موضوع مسافرانی است که به کشورهای آلوده می روند.بیشتراین کشورها نیز در آمریکای جنوبی و مرکزی و به خصوص در برزیل قرار دارد.از حدود ششماه پیش تدارک لازم را در این زمینهدیده‌و مجددا مناطق وسیعی در کشور را از نظر وجود پشه مورد بررسی قرار داده‌ایم .

*کمیته ملی کشوری زیکا تشکیل شد

رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیرضمن اشاره به تشکیلکمیته ملی کشوری برای بررسیآخرین دستاوردهای علمی زیکا، ادامه داد:سومین اقدام وزارت بهداشت،ایجاد تسهیلات تشخیص بیماری در کشور بود کهبا وجود آن، در حال حاضرقادرهستیم اگر موردی در کشور رخ داد بلافاصله آن را تشخیص دهیم. همچنین از ابتدای کاربا فدراسیون والیبال هماهنگ کردیم؛ چرا کهتیم ملی والیبال ماه گذشته در تورنمنت لیگ جهانی والیبال شرکت کرد.

وی افزود: آموزش های لازم به این ورزشکاران در خصوص نحوه مراقبت از خود در برابر پیشگیری از گزش پشه، نیز به این ورزشکاران ارائه شده‌است. همچنین پزشک همراه تیم والیبال،تحت تعلیم ویژه قرار گرفته‌است. مابه صورت روزانه با این پزشک در ارتباط بودیم و از این طریق به طور مرتب گزارش وضعیت سلامت ورزشکاران اعلام می شد.

گویا همچنین به ادامه مراقبت از والیبالیست‌هابعد از بازگشت به کشوراشاره کرد و گفت:اصل این مراقبت‌ها از این به بعد شروع می شود چون کاروان بزرگ ورزشی در این ماه به ریو اعزام می شوند.تمام ورزشکاران آموزش چهره به چهره می بینند ووسایل حفاظت فردی از جمله اقلام دور کننده حشرات در اختیارشان قرار می گیرد. به این ترتیب تمام مراقبتهایی که برای والیبالیستها انجام شد، در مورد تک تک ورزشکاران انجام می‌شود.

بنابرگزارش روابط عمومی معاونت بهداشت،رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، در خصوص برنامه وزارت بهداشت برای مراقبت از تماشاگران ایرانی المپیک ریو نیز توضیح داد و گفت: اینآموزش هابهتماشاگرانی که به ریو می رونددر اشکال مختلف ارائه می شود . همچنینقبل از رفتن،در حین اقامت و پس از بازگشت از ریو توصیه‌های لازمبه آنها اعلام شده و تحت مراقبت خواهند بود.

وی همچنین به دیدار مشترک وزارت بهداشت و اعضای سفارت برزیل نیز اشاره کرد و گفت:بخشی از برنامه‌هایمادر فرودگاه هنگام رفت و برگشت ورزشکاران و هیات های همراه انجام میگیرد.دولت برزیل در دهکده المپیک و سایر شهرهاییکه تحت پوشش المپیک هستند اقداماتبسیار دقیقی انجام داده است.

با اندكي تلخيص و اضافات برگرفته از خبرگزاري ايسنا، تاریخ انتشار: 3 مرداد 1395، کد مطلب: 95050101470:www. isna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین