پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۴۴۹۴
تاریخ انتشار : ۳۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۶
این روزها بحث درباره‌ی حمله به تأسیسات نفتی عربستان در بقیق و خریص و منشأ این حملات ‏داغ است. تیم کارشناسان ویژه‌ی سازمان ملل که متخصص در تسلیحات حوثی‌ها هستند به همراه ‏تیم‌های کارشناسان نظامی از فرانسه و آمریکا به عربستان سفر کرده‌اند تا پاسخی برای این مباحث ‏بیابند و به جامعه‌ی جهانی ارائه دهند.

شعارسال: بهزاد احمدی‌نیا در یادداشتی در کانال تلگرامی خود با عنوان «موشک‌ها چگونه حرف می‌زنند؟» نوشت:

این روزها بحث درباره‌ی حمله به تأسیسات نفتی عربستان در بقیق و خریص و منشأ این حملات ‏داغ است. تیم کارشناسان ویژه‌ی سازمان ملل که متخصص در تسلیحات حوثی‌ها هستند به همراه ‏تیم‌های کارشناسان نظامی از فرانسه و آمریکا به عربستان سفر کرده‌اند تا پاسخی برای این مباحث ‏بیابند و به جامعه‌ی جهانی ارائه دهند. پرسشی که برای بسیاری پیش می‌آید این است که چطور ‏ممکن است از تکه‌های سوخته یا نیمه سوخته ی موشک‌ها و پهپادها بتوان تشخیص داد که از کجا ‏آمده‌اند و ساخت چه کشوری هستند؟ استدلال‌هایی مانند که چون زاویه‌ی محل اصابت در جهت ‏شمال غربی‌ست پس حمله از آن طرف بوده، به‌هیچوجه در مجامع کارشناسی قابل پذیرش نیستند ‏چراکه هم پهپاد و هم موشک‌های کروز قابلیت تغییر جهت و دور زدن دارند. در ادامه به صورت ‏خلاصه و به‌زبان ساده، برخی روش‌هایی که این کار انجام می‌شود می‌پردازیم.‏

موتور مینی‌جت برخی از موشک‌های کروز که عمل‌نکرده‌اند یا در مناطق خارج از تأسیسات ‏افتاده و نسبتا سالم هستند به دست آمده است. شرکت ‏PBS Velka Bites‏ کشور چک ‏طی بیانیه‌ای رسمی اعلام کرده که موتورهای به‌دست آمده، ساخت این شرکت نیستند و ‏فقط یک کپی ضعیف از مینی‌جت‌های مدل ‏PBS TJ100‌‏ بوده‌اند و این شرکت باوجودی ‏که محصولاتش را به ۱۰ کشور صادر می‌کند، هرگز این موتورها را در اختیار ایران یا ‏همپیمانانش قرار نداده است. موتورهای اصلی ساخت این شرکت وزنی معادل ۲۰ کیلوگرم و ‏قطر ۴۰ سانتیمتر دارند و برای استفاده در انواع پرنده‌های بدون سرنشین طراحی شده‌اند. با ‏در نظر گرفتن وزن بدنه و ایرودینامیک و دیگر ویژگی‌ها، این موتور در بهترین ترکیب ‏می‌تواند ۹۰۰ کیلومتر برد داشته باشد. باتوجه به اینکه کپی در یک کار مهندسی هیچگاه ‏بهتر از ۸۰درصد عمل نمی‌کند، میتوان به این نتیجه رسید که نیرو و سوخت پهپادهای این ‏حمله برای رفت و برگشت به یمن که نزدیک به ۲هزار کیلومتر مسافت دارد، کافی نبوده‌اند ‏و حتی کروز‌ها هم برای این مسیر با این موتورها به مشکل برمی‌خوردند. در حال حاضر ‏مهندسان مشغول شبیه‌سازی وزنی هستند تا بتوانند حساب کنند که این پرنده‌ها با این ‏موتورها دقیقا چه مسافتی را می‌توانستند با چه سرعتی در چه ارتفاعی بپیمایند. ‏

قطعات الکترونیکی به دست آمده از بقایای این پرنده‌ها حاوی اطلاعات بسیار ‏ارزشمندی‌ست. در صورتی که فقط یک آی‌سی سالم و برنامه‌نویسی شده یا یک ماژول ‌‏(مدار کامل) از جی پی اس (موقعیت‌یاب جغرافیایی) در بین این قطعات باشد، با بازیابی ‏اطلاعات آنها می‌توان مبداء و مسیر حرکت آنها را به‌صورت دقیق مشخص کرد و این ‏اطلاعات به‌عنوان مدرک رسمی به حساب می‌آیند. ‏

نحوه چیدمان قطعات الکترونیکی در یک مدار دارای استانداردهایی‌ست که استفاده از هریک ‏از این استانداردها بسته به امکاناتِ تولید کننده آن تغییر می‌کند. به‌عنوان مثال دسترسی به ‏بسیاری از قطعات الکترونیکی فوق‌پیشرفته برای ایران، کره شمالی، عراق و چندین کشور ‏دیگر ممنوع است. در نتیجه وقتی یک مدار پیشرفته در حال طراحی در ایران باشد، با درنظر ‏گرفته شدن این محدودیت‌ها، قطعات و روش مناسب انتخاب می‌شود و متخصصان با دیدن ‏این مدار می‌توانند با دقت خوبی تعیین کنند که تولید کدام کشور است. ‏

استانداردهای کارهای الکترونیکی به اینجا محدود نمی‌شود. در صنایع حساس مثل صنایع ‏نظامی، خودرویی، هواپیمایی و هسته‌ای، روش‌های مشخصی برای انجام کارها وجود دارد. ‏مثلا لحیم‌کاری‌ها باید استاندارد خاصی داشته باشند. صنایع نظامی ایران معمولا از ‏استانداردهای ‏MIL‏ و به‌ویژه ‏MIL2000‌‏ در لحیم‌کاری‌ها استفاده می‌کند در حالی که ‏چینی‌ها به‌کلی از این استاندارد استفاده نمی‌کنند پس لحیم‌کاری هم اثر انگشت دارد.

تولید بردهای الکترونیکی بالاتر از ۴ لایه در ایران تقریبا غیرممکن است. البته امکان تولید ‏بسیار محدود بردهای ۶لایه هم وجود دارد اما نه در ابعاد صنعتی، پس اگر با یک دستگاه ‏طرف باشیم که در آن تمام بردها ۲ یا ۴لایه باشند و به دلیل وزن بالاتری که به موشک ‏می‌دهند، موشک کلاهک کوچکتری حمل کرده باشد، می‌شود تصور کرد که در جایی تولید ‏شده تکنولوژی تولید بردهای با لایه‌های بالاتر را نداشته است. ‏

ویژگی‌های آلیاژهای بدنه و حتی مقدار سوختی که در مخزن بوده و مصرف شده، باتوجه به ‏اینکه میزان مصرف سوخت موتور مشخص است، می‌تواند بگوید که پرنده چه مسافتی را ‏طی کرده است. ‏

مجموعه این اطلاعات و ده‌ها آیتم دیگر، روش‌هایی هستند که تیم‌های کارشناسی برای تشخیص ‏مبداء و هدف به کار می‌برند و طرح موضوع‌هایی مانند نوشته‌ی روی بدنه و … بیشتر شبیه جوک ‏است. ‏

با سپاس ویژه از متخصصان هوافضا و الکترونیک که در جمع‌آوری این نوشتار یاری رساندن و به دلایل مشخص، نامشان محفوظ است.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از پایگاه خبری تحلیلی انصاف نیوز ، تاریخ انتشار: 29 شهریور 1398 ، کدخبر: 191755،www.ensafnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین