پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۳۷۲۶
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۷
مقامات آمریکایی به شبکه خبری "سی بی اس" گفته‌‌اند که این حملات از نقطه‌ای در شمال خلیج فارس صورت گرفته است. این ادعاهای عجیب در حالی مطرح شده که ایران هرگونه دست داشتن در این حملات را رد کرده است.
شعارسال: رسانه‌ها به نقل از مقامات آمریکایی می‌گویند که این کشور منشا حملات را شناسایی کرده و ادعا شده است که تعدادی موشک و پهپاد از داخل خاک ایران و از جنوب این کشور تاسیسات نفتی عربستان را هدف قرار داده‌اند.

مقامات آمریکایی به شبکه خبری "سی بی اس" گفته‌‌اند که این حملات از نقطه‌ای در شمال خلیج فارس صورت گرفته است.

بنا بر این گزارش، سامانه‌های دفاع موشکی عربستان همگی به سمت جنوب و یمن معطوف هستند و در قبال موشک‌هایی که از شمال می‌آیند کارآیی ندارند.

این ادعاهای عجیب در حالی مطرح شده که ایران هرگونه دست داشتن در این حملات را رد کرده است.

به نوشته بی بی سی، این خبر در حالی منتشر شد که ساعاتی پیش‌تر ژان ایو لودریان وزیر خارجه فرانسه گفته بود فرانسه نمی‌داند حمله به تاسیسات نفتی عربستان از کجا انجام شده و این کشور "تا این لحظه شواهدی ندارد که نشان دهند این پهپادها از اینجا یا آنجا آمده‌اند و من نمی‌دانم آیا کسی این شواهد را دارد."

آقای لودریان در قاهره به خبرنگاران گفت: "مقامات عربستان پیشنهاد کرده‌اند که کارشناسان بین‌المللی و سازمان ملل را در تحقیقات درباره واقعیت‌ها و منشا حملات مشارکت داشته باشند."

نانسی پلوسی سخنگوی مجلس نمایندگان آمریکا برای تمام نمایندگان کنگره درباره حمله به تاسیسات نفتی عربستان درخواست "جلسه توجیهی اطلاعاتی" کرده بود.

آنگلا مرکل صدراعظم آلمان با بوریس جانسون نخست‌وزیر بریتانیا تلفنی گفتگو کرد و طبق بیانیه دولت بریتانیا، دو رهبر بر اهمیت تنش‌زدایی در منطقه تاکید و توافق کردند که با همکاری با یکدیگر و متحدانشان واکنشی مشترک به حمله به تاسیسات نفتی عربستان نشان دهند.

خانم مرکل که به اردن سفر کرده در کنفرانس خبری مشترک با ملک عبدالله پادشاه اردن گفت برجام تنها راه محدود کردن فعالیت‌های هسته‌ای ایران است: "ما بر این باوریم که توافق برای جلوگیری از رسیدن ایران به توانایی هسته‌ای نظامی سنگ بنایی است که باید به آن برگردیم. اما فهرستی طولانی از دیگر مسائل ایران هم هست از جمله برنامه موشک‌های بالستیک و دخالت در سوریه. در روزهای گذشته تنش در منطقه افزایش یافته و آلمان همواره طرفدار تنش زدایی است و راه‌حل‌های درازمدت فقط از طریق سیاسی امکان‌پذیر است."

خانم مرکل همچنین گفت دلیلی نمی‌بیند ممنوعیت فروش سلاح به عربستان سعودی را لغو کند. آلمان پس از قتل جمال خاشقجی روزنامه‌نگار سعودی-آمریکایی در سال گذشته فروش سلاح به عربستان را متوقف کرد و در فروردین امسال هم به دلیل جنگ یمن آن را تمدید کرد.

این ممنوعیت شش ماهه دو هفته دیگر تمام می شود اما خانم مرکل گفت "هیچ ضرورتی نمی‌بیند" که دولت آلمان این سیاست خود را تغییر دهد. فرانسه و بریتانیا به این تصمیم آلمان سخت انتقاد دارند.

خبرگزاری رویترز همچنین خبر داده که اعضای اپک، آژانس بین‌المللی انرژی و همچنین دست‌اندرکاران صنعت نفت نمی‌دانند که تولید نفت عربستان کی به حالت عادی بر‌می‌گردد. به گزارش رویترز عربستان هنوز در این مورد اطلاعاتی ارائه نکرده و همه منتظر کنفرانس خبری عبدالعزیز بن سلمان وزیر نفت عربستان هستند که تا ساعاتی دیگر برگزار می‌شود.

اما ساعتی بعد همین خبرگزاری از قول منابع ارشد سعودی نوشت که عربستان به بازیابی هفتاد درصد تولید از دست رفته (روزانه ٥.٧ میلیون بشکه) نزدیک شده و در "دو تا سه هفته آینده" تولید نفت به حال عادی برمی‌گردد در حالیکه دیروز به نقل از منابع سعودی گزارش شده بود که بازگشت تولید به حال عادی "ماه‌ها" طول می‌کشد.

واکنش ظریف به ادعای آمریکا

«محمدجواد ظریف»، وزیر امور خارجه در توئیتی نوشت: «آمریکا اگر فکر می‌کند قربانیان یمنی 4.5 سال بدترین جنایات جنگی هرکاری از دستشان برمی‌آید برای پاسخ‌گویی به کار نمی‌بندند؛ در شرایط انکار به‌سر می‌برد.شاید آمریکا خجالت‌زده از آن است که صدها میلیارد دلار سلاح‌هایی که به عربستان سعودی فروخته، نتوانستند آتش یمنی‌ها را رهگیری کنند.اما مقصر قلمداد کردن ایران چیزی را عوض نمی‌کند. پایان دادن به جنگ، تنها راه‌حل برای همه است.

وزیر امور خارجه ایران در توییتی دیگر نوشت: فقط تصور کنید که آمریکا از اینکه متحدانش با بی‌رحمی برای بیش از چهار سال کودکان یمنی را با سلاح‌ها و کمک نظامی آمریکا بمباران می‌کنند ناراحت نیست. اما وقتی که قربانیان (یمنی‌ها) به تنها طریقی که می‌توانند - یعنی علیه پالایشگاه‌های نفت متجاوز - واکنش نشان می‌دهند، ناراحت می‌شود.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از پایگاه خبری آفتاب ، تاریخ انتشار: 26 شهریور 1398 ، کدخبر: 610771 ، www.aftabnews.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین