پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۴۹۵۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۶
آموزش و پرورش و شیلات مازندران توافق کرده‌اند که با توزیع ساندویچ ماهی در بوفه مدارس ، ذائقه دانش آموزان را با مصرف این ماده پروتئینی سالم و فراوان در استان بیشتر آشنا کنند.

شعارسال: آموزش و پرورش و شیلات مازندران توافق کرده‌اند که با توزیع ساندویچ ماهی در بوفه مدارس ، ذائقه دانش آموزان را با مصرف این ماده پروتئینی سالم و فراوان در استان بیشتر آشنا کنند.

به گزارش ایرنا، مازندران با تولید سالانه ۸۵ هزار تن انواع ماهی، قطب تولید این ماده پروتینی سفید در کشور محسوب می شود.

سرانه مصرف ماهی در ایران و حتی در مازندران به عنوان استانی که مردمانش بیشترین دسترسی را به این ماده پروتئینی دارند، بسیار پایین است و عمدتا نیز به صورت سرخ شده طبخ و مصرف می شود.

بر پایه آمار رسمی سازمان شیلات ایران، سرانه مصرف آبزیان در کشور هم اکنون حدود ۱۱ کیلوگرم و تقریبا نصف میانگین ۲۰ کیلوگرمی مصرف جهانی است. گزارش شیلات مازندران هم نشان می دهد که سرانه مصرف ماهی مردم این استان هم با وجود تولید سالانه حدود ۸۵ هزار تن انواع آبزیان در استان و دسترسی آسان و ارزان تنها حدود ۱۴ کیلوگرم است.

اگر چه ساندویچ ماهی یکی از گزینه های غذایی پرمصرف در برخی از کشورهای توسعه یافته محسوب می شود، ولی در ایران به خاطر حاکمیت ذائقه خاص و شیوه سنتی طبخ تاکنون جایی باز نکرده است.

رئیس اداره پایش صنایع و توسعه بازار آبزیان شیلات مازندران روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از طرح میان وعده ساندویج ماهی تحت عنوان " لقمه سلامت " در مدارس استان خبر داد و گفت : در صدد هستیم تا امسال ساندویج ماهی حداقل در چند مدرسه ساری اجرایی شود.

حسین اصغری افزود: تاکنون نشست های متعددی با مسئولان بهداشت آموزش و پرورش مازندران برگزار کردیم و یکی از شرکت های فرآوری آبزیان در ساری هم که دارای مجوز بهداشتی است، قرار است تا ساندویج ماهی را تهیه کند.

وی توضیح داد: بر اساس بررسی های صورت گرفته مقرر شد تا قیمت ساندویج ماهی برابر با پول توجیبی دانش آموزان باشد و خانواده ها متحمل هزینه بیشتر نشوند.

رئیس اداره پایش صنایع و توسعه بازار آبزیان شیلات مازندران گفت: افزایش سرانه مصرف ماهی و اینکه پروتئین های ماهی در سلامت افراد نقش محوری دارد، از اهداف اجرای طرح لقمه سلامت با ساندویج ماهی در مدارس است که امیدواریم بتوانیم با کسب مجوزهای لازم آن را اجرایی کنیم.

اصغری وضعیت پرورش و تولید آبزیان در مازندران را مناسب توصیف کرد و بیان داشت: با توجه به فراوانی تولید انواع ماهیان پرورشی ، دانش آموزان و مردم استان می توانند از فرصت قیمت مناسب ماهی تولیدی استان استفاده کنند و از این طریق هم بوفه های مدارس به لحاظ ارائه اغذیه سالم غنی می شوند و هم جلوی مصرف مواد غذایی فاقد ارزش غذایی گرفته می شود.

وی افزود: گسترش طرح لقمه سلامت با میان وعده ساندویج ماهی را برای دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی استان هم در دستور کار داریم که در مرحله دوم پس از مدارس اجرایی خواهد شد.

شیلات یکی از زنجیره های مهم بخش کشاورزی مازندران محسوب می شود و هر ساله بیش از چهار هزار و ۲۰۰ صیاد مازندرانی به طور میانگین چهار تا هفت هزار تن انواع ماهیان استخوانی سفید ، کفال و کپور را در یک دوره هفت ماهه مهر تا پایان فروردین سال بعد صید و به بازار عرضه می کنند.

علاوه بر این سه هزار و ۳۳۰ واحد پرورش آبزیان هم در استان وجود دارد که از این تعداد ۲۷۶ واحد مربوط به پرورش ماهیان سردآبی ، ۱۴ واحد ماهیان خاویاری و بیش از سه هزار واحد دیگر هم پرورش ماهیان گرم آبی است.

سفید، کپور، آزاد ( فیتیباک ) و انواع قزل آلا از گونه های ماهیان گرم آبی و سرد آبی استان مازندران است.

حدود ۸۰۰ قطعه آببندان با مساحت ۱۷ هزار هکتار و ظرفیت حدود ۳۵۰ میلیون متر مکعب آب هم در استان مازندران وجود دارد که هرساله علاوه بر تامین آب کشاورزی ، انواع ماهی کپور ، آزاد ، سفید و فیتیفاک در آنها تولید و به بازار داخلی و خارجی عرضه می شود .

در انتظار تاییدیه سازمان غذا و دارو

رئیس اداره سلامت اداره کل آموزش و پرورش مازندران هم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ضمن تایید وجود درخواست عرضه ساندویج ماهی در مدارس از سوی شیلات استان گفت که این موضوع در قالب طرح و برنامه با برگزاری نشست های کارشناسی در حال انجام است.

رضا صفایی با تاکید بر این نکته که طبق مقررات ورود هر گونه غذا برای عرضه در مدارس منوط به داشتن تاییدیه سازمان غذا و دارو با تاکید بر عنوان " ویژه بوفه مدارس " است، توضیح داد: وزارت بهداشت برای عرضه غذا در بوفه مدارس به صورت جداگانه تاییدیه صادر می کند که شیلات و شرکت مورد نظر تهیه ساندویج ماهی باید این تاییدیه را دریافت کنند.

وی گفت: با توجه به اهمیت مصرف ماهی که سرشار از ویتامین " دی " است و از آنجایی که دانش آموزان استان نیز با کمبود این ویتامین مواجه هستند ، آموزش و پرورش با رعایت مقررات بهداشت و سلامت با عملیاتی شدن این لقمه سلامت در قالب میان وعده ساندویج ماهی استقبال می کند.

طبق آمار اداره کل آموزش و پرورش، مازندران سال تحصیلی جدید را با دستکم ۵۳۷ هزار دانش آموز آغاز کرده است.

این استان همچنین طبق آمار رسمی حدود ۱۵۰هزار دانشجو دارد که در حدود ۲۰۰ دانشگاه دولتی ، آزاد ، پیام نور، علمی کاربردی و موسسات موسسه آموزش عالی غیرانتفاعی تحصیل می کنند.


شعارسال ، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار2 مهر 98 ، کد خبر :83488528 ،www.irna.ir

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۸
0
0
ای بابا اه اه حال بهم زن ساندویچ ماهی
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین