پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۵۰۱۱
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۷
رییس جمهور به همراه وزیر خارجه برای شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل راهی نیویورک شده اند. اگرچه سفر به نیویورک برای سخنرانی سران کشور‌ها در مجمع عمومی امر معمولی است، اما این سفر به دلیل تنش‌هایی که در خلیج فارس بر سر حمله به تاسیسات نفتی عربستان ایجاد شده شرایط ویژه‌ای داشته و الاکلنگ سیاست خارجی ایران از هر زمانی بیشتر میان جنگ و مذاکره در رفت و آمد است.
شعار سال:رییس جمهور به همراه وزیر خارجه برای شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل راهی نیویورک شده اند. اگرچه سفر به نیویورک برای سخنرانی سران کشور‌ها در مجمع عمومی امر معمولی است، اما این سفر به دلیل تنش‌هایی که در خلیج فارس بر سر حمله به تاسیسات نفتی عربستان ایجاد شده شرایط ویژه‌ای داشته و الاکلنگ سیاست خارجی ایران از هر زمانی بیشتر میان جنگ و مذاکره در رفت و آمد است.
 رییس جمهور ایران با شعار «ائتلاف امید و ابتکار صلح هرمز» راهی نیویورک شده است.

روحانی در یک سخنرانی در تهران به مناسبت سالگرد آغاز جنگ ایران و عراق گفت: «ما طرحی را در روز‌های آینده در سازمان ملل پیش روی جهانیان خواهیم گذاشت که ایران با همکاری کشور‌های مختلف می‌تواند و اعلام می‌کند که امنیت خلیج فارس دریای عمان و تنگه هرمز را با کمک کشور‌های منطقه ایجاد کند و به دنیا اعلام می‌کند حضور نیرو‌های خارجی برای منطقه و آبراهه‌های خارجی و امنیت کشتی رانی و امنیت نفت و انرژی مشکل زا و خطرناک باشد.»

ظریف در جمع روزنامه نگاران در نیویورک درباره این طرح توضیحاتی را اضافه کرد و گفت این طرح فقط محدود به منطقه هرمز نیست بلکه کشور‌هایی نظیر چین و روسیه را نیز شامل می‌شود.

رئیس امور بین الملل و دیپلماسی دفاعی ستادکل نیرو‌های مسلح از برگزاری رزمایش دریایی مشترک ایران، چین و روسیه در دریای عمان و شمال اقیانوس هند در آینده نزدیک خبر داده است.
 
سردار قدیر نظامی در گفتگو با یکی از رسانه‌ها از برگزاری قریب الوقوع این رزمایش مشترک خبر داده و گفته: رزمایش‌های مشترک با دیگر کشور‌ها را آغاز کرده‌ایم و به زودی برای اولین بار بعد از انقلاب اسلامی، رزمایش مشترک دریایی را با روسیه و چین بعنوان دو قدرت بزرگ به صورت سه‌جانبه در شمال اقیانوس هند و دریای عمان برگزار خواهیم کرد.
 
این اظهارات در حالی مطرح شده که تنها یک هفته از حمله حوثی‌های یمن به تاسیسات نفتی عربستان سعودی میگذرد. عربستان، آمریکا و کشور‌های اروپایی همگی ایران را در این حملات مقصر می‌دانند.
 
شب گذشته آلمان، فرانسه و بریتانیا در بیانیه‌ای اعلام کردند که تردیدی در باره مسئولیت ایران در حمله به تاسیسات نفتی عربستان ندارند. سه کشور از ایران خواسته‌اند که مذاکره در باره برنامه هسته‌ای و سیاست‌های منطقه‌ای خود را بپذیرد.
 
برخی رسانه‌های آمریکایی نظیر نشریه نیوزویک شعار روحانی برای نشست نیویورک را اقدامی متقابل در برابر ائتلاف بین المللی ساخت امنیت دریانوردی به رهبری آمریکا و با عضویت کشور‌هایی از جمله استرالیا، بحرین، عربستان، انگلیس و امارات خوانده اند.
 
روسیه و چین هر دو از اعضای توافق هسته‌ای برجامند. توافقی که ترامپ از آن خارج شده است.
 
در ماه جولای مسکو و تهران توافق همکاری‌های نظامی امضا کردند که بر اساس آن روابط نیرو‌های دریایی دو کشور توسعه پیدا میکرد. در مراسم امضای این تفاهم نامه حسین خانزادی فرمانده نیروی دریایی ایران برای اولین بار از برگزاری یک رزمایش مشترک دریایی میان ایران و روسیه در شمال اقیانوس هند خبر داد.
 
اوایل ماه سپتامبر نیز ظریف این خبر را تایید کرد و گفت شاید دیگر کشور‌ها نیز به این رزمایش بپیوندند.
 
مسکو هنوز این خبر و همکاری با ایران در مانور دریایی راتایید نکرده، اما ایران و روسیه در سوریه همکاری‌های نزدیکی داشته اند. از طرفی مسکو از توسعه نظامی آمریکا در منطقه ابراز نارضایتی کرده است. چین نیز نقطه نظر مشابهی دارد. هر دوی این کشور‌ها حمله به تاسیسات نفتی عربستان را محکوم کرده اند، اما هیچ کدام به کارزار کشور‌های غربی در متهم کردن ایران نپیوستند.
 
روز دوشنبه سخنگوی وزیر خارجه چین گنگ شائونگ در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره رزمایش مشترک چین با ایران و روسیه گفت: نیرو‌های مسلح چین تبادلات و همکاری‌های عادی با نیرو‌های مسلح دیگر کشور‌ها دارند.
 
او خبرنگاران را به ارتش چین ارجاع داد. هنوز هیچ خبری از برگزاری این رزمایش مشترک از سوی ارتش چین اعلام نشده است.
 
نیوزویک در گزارشی به نقل یک استاد دانشگاه مدعی شده برگزاری چنین رزمایشی بعید به نظر می‌رسد چرا که الان وضعیت خلیج فارس بحرانی است و چین نیز همیشه در ایجاد موازنه میان ایران و عربستان محتاطانه رفتار کرده است.
 
این نشریه آمریکایی مدعی شده ایران همیشه سعی میکند روابطش را با روسیه و چین به طور اغراق آمیزی خوب جلوه دهد و این بخشی از تلاش‌های ایران در واکنش به کمپین حداکثر فشار آمریکاست که با هدف منزوی کردن ایران اعمال شده است. از طرفی ایران با این کار به چین و روسیه نیز فشار می‌آورد که مواضع جدی تری در حمایت از ایران بگیرند.
 
ایران میخواهد نشان دهد در صورتی که آمریکا دست به اقدام نظامی بزند روسیه و چین از او حمایت خواهند کرد. در ثانی ایران سعیتی میکند حضورش را در آب‌های خلیج فارس با کمک چین و روسیه و با کمک برگزاری یک رزمایش مشترک به همه ثابت کند.


شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری تحلیلی رویداد24،تاریخ انتشار:2مهر1398،کدخبر: 189249،www.rouydad24.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین