پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۲۷۱۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۹ دی ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۰
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به رزمایش مشترک ایران، روسیه و چین گفت: در حال حاضر کشورها بیش از اینکه قدرت نظامی خود را بخواهند به رخ بکشند نفوذ نظامی خود را به رخ می کشند و این رزمایش مشترک نشان دهنده نفوذ نظامی ایران است.

شعار سال: «حشمت الله فلاحت پیشه»، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره "مانور مشترک رزمایش ایران روسیه و ژاپن بعد از چهل سال" گفت: این مانور یک اتفاق راهبردی ویژه‌ای است که در تعادل نظامی با بهترین بالانس در دنیا، تغییر اساسی به حساب می‌آید. برای نخستین بار جمهوری اسلامی ایران با دو کشوری که عضو دائم سازمان ملل متحد هستند و قدرت‌های دوم و سوم نظامی دنیا محسوب می شوند در یک مانور مشترک بازی می کند که این نشان‌دهنده، تغییر راهبردی جدی و به رسمیت شناختن قدرت ایران در تحولات منطقه و دنیای امروز است.

او در ادامه بیان کرد: محاسبات راهبردی ایران با روسیه و چین، این پیام را توسط چین و روسیه به امریکا می دهد که برای بر هم زدن معادلات نظامی و امنیتی منطقه خلیج فارس و اقیانوس هند، راهبردی را در دستور کار قرار ندهند. ایران با این رزمایش توانست خود را در کنار قدرت‌های ذی نفوذ در دنیا قرار دهد. بعد از آمریکا که قدرت اول نظامی در دنیا به حساب می‌آید، روسیه و چین جزو سه قدرت اصلی دنیا هستند. روسیه و چین راهبردهای نظامی و بودجه های نظامی خود را از سال 2001 میلادی تقویت کردند.

فلاحت پیشه مطرح کرد: از سال 2001 بوش پسر ساز و کاری را در دنیا شکل داد که به خوش بینی دوران کلینتون پایان بخشید و راهبردهای نظامی را در دنیا حاکم کرد. در طول ده سال اخیر چینی ها بالاترین افزایش بودجه نظامی را در میان کشورهای جهان با یازده برابر افزایش، در ستورکار خود قرار دادند.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: در این شرایط که دریای چین، منطقه خلیج فارس و منطقه ورودی به اقیانوس هند که محل چالش راهبردی قدرت ها قرار گرفته اند و از آنها به عنوان دو منطقه تحت عنوان قدرت به دوران تازه تحولات نظامی دنیا یاد می کنند، امریکایی ها سعی دارند تا در دریای چین با انتقال بخشی از ناوگان نظامی خود برای چین مشغله ایجاد کنند. در منطقه ای که امریکا به عنوان قدرت فرامنطقه ای است، شاهد حضور چین و روسیه و ایران در منطقه هستیم که این تغییر و تحول، راهبری تازه ای به حساب می اید.

او بیان کرد: این موضوع بیش از اینکه تغییر محسوب شود نشان دهنده قدرت نظامی ایران بویژه بعد از تحولات و اثرگذاری ایران در مسایل منطقه ای و همکاری با روسیه در تحولات سوریه است. از زمانی که پهپاد امریکایی توسط ایران سقوط کرد امریکایی ها هیچ وقت از روی میز بودن گزینه نظامی در قبال ایران صحبت نکردند و پشتوانه سیاست تحریمی امریکا، با شکست مواجهه شد.

نماینده مردم گفت: وقتی مجموعه تحولات را ارزیابی می کنیم شاهد به رسمیت شناخته شدن قدرت ایران هستیم و اگر امریکا واقع گرایانه به این مسئله بنگرد، چالش راهبردی با ایران را باید کنار گذارد. ایران کشوری است که به هیچ وجه هدف امریکا قرار نمی گیرد. خیلی از کشورهایی که در لیست سیاه امریکا قرار گرفتند سعی کردند، تحولاتشان را با امریکا به سود خود تغییر دهند ولی در قبال ایران، استثنائات مختلفی شکل گرفت. مثلا در موضوع برجام قدرت ها پذیرفتند با ایران توافق کنند. ایران بعداز دوران نوسان توانست چالش هایی را پشت سر گذارد و امروز خود را در کنار قدرت ببیند. امریکا مجبور است با ایران نه به عنوان یک کشور هدف بلکه به عنوان یک قدرت در تحولات اینده، رفتار کند.

او درباره پیام این رزمایش گفت: در حال حاضر کشورها بیش از اینکه قدرت نظامی خود  را بخواهند به رخ بکشند نفوذ نظامی خود را به رخ می کشند و این رزمایش مشترک نشان دهنده نفوذ نظامی ایران است. ایران در تحولات منطقه ای که سقوط پهپاد نقطه عطف آن بود قدرت خود را به رخ کشید.  ایران در راهبردهای نظامی و رقابتی جایی برای خود باز کرده است و این نفوذ بین المللی در شرایط کنونی اهمیت بسیاری دارد. این نفوذ یعنی ساختار قدرت در دنیای امروز جای عمده ای برای ایران باز کرده است. امیدوارم سیاست راهبردی ایران محدود به نفوذ نظامی نباشد و در حوزه های دیگر مثل نفوذ اقتصادی و دیپلماتیک، هم جایگاهی را برای کشور تعریف کنیم همانطور که چین و روسیه حاضر شدند با ایران مانور مشترک برگزار کنند حاضر شوند، در گروه بریکس هم جایی برای ایران باز کنند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری برنا، تاریخ 7 دی 98، کد مطلب: 941901: www.borna.news

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Germany
۱۲:۱۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۹
0
0
حساب کار دستشون میاد با کی طرفن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین