پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۵۵۸۱
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۳۹۸ - ۰۰:۲۴
مقابله با نظام جهانی بدون پشتوانه سرمایه‌های اجتماعی داخلی امکان‌پذیر نیست.بیژن عبدالکریمی، فیلسوف و استاد دانشگاه، در یادداشتی نوشت: «این روزها مدام این سوال در ذهن من نقش می‌بندد: «چگونه ایران می‌تواند ایران شود؟» در واقع از خود می‌پرسم که چطور در این شرایط می‌توانیم «سرمایه اجتماعی» که کمرنگ شده را به کشور بازگردانیم. واقعیت این است که در حال حاضر مهم‌ترین خبرها، اخبار مربوط به رابطه ما با جهانیان و از جمله آن، با آمریکا است.
شعارسال:مقابله با نظام جهانی بدون پشتوانه سرمایه‌های اجتماعی داخلی امکان‌پذیر نیست.

بیژن عبدالکریمی، فیلسوف و استاد دانشگاه، در یادداشتی در روزنامه اعتماد نوشت: «این روزها مدام این سوال در ذهن من نقش می‌بندد: «چگونه ایران می‌تواند ایران شود؟» در واقع از خود می‌پرسم که چطور در این شرایط می‌توانیم «سرمایه اجتماعی» که کمرنگ شده را به کشور بازگردانیم. واقعیت این است که در حال حاضر مهم‌ترین خبرها، اخبار مربوط به رابطه ما با جهانیان و از جمله آن، با آمریکا است. مردم مدام می‌پرسند که بالاخره چه می‌شود و اخبار را با همین سوال دنبال می‌کنند. همین است که این خبر مهم به نسبت بقیه اخبار در صدر توجه قرار گرفته و باقی اخبار و مسائل مهم در حاشیه قرار گرفته‌اند. در حالی که تاثیر مستقیم این خبر روی زندگی مردم، بسیار کمتر از موارد دیگر است. اما شرایط به‌گونه‌ای پیش‌رفته که این خبر مهم شده است و موضوعات مهمی مانند همین تضعیف سرمایه اجتماعی در حاشیه قرار گرفته‌اند. باید بگویم در سال‌های اخیر و متاسفانه، ایران به لحاظ سرمایه اجتماعی به‌شدت ضعیف شده است. عجیب‌تر این که در این روزگار دوست و دشمن و عوامل داخلی و خارجی دست به دست هم داده‌اند تا کشور بیشتر از این، از این سرمایه‌ها تهی شود.

با این شرایط آینده چگونه خواهد بود؟ البته آینده را با مولفه‌های گوناگون می‌توان بررسی کرد و از یک امر کلی به اسم آینده نمی‌توان سخن گفت اما من به اعتبار رابطه ما با جهانیان، به کم شدن اعمال فشار نظام جهانی بر جامعه‌مان خوش‌بین هستم. فکر می‌کنم اجماع جهانی به سرکردگی آمریکا آن چه را در توان داشته، انجام داده است. آنها نمی‌توانند به گزینه نظامی روی بیاورند. بنابراین از لحاظ امنیت کلی، آینده چندان هم ناامن نیست اما با توجه به شرایط فعلی جامعه ایران و به لحاظ اجتماعی و اقتصادی، من به آینده خوش‌بین نیستم. تا زمانی که هر روز سرمایه‌های اجتماعی بیش از پیش تضعیف می‌شود، آینده برای ما نمی‌تواند دستاوردی جز یک جامعه ضعیف و بی‌اعتماد باشد.

در چنین شرایطی به‌نظرم باید در رویکرد با جامعه تغییراتی ایجاد شود. باید مسئولان و سیاستگذاران به این درک برسند که مقابله با نظام جهانی بدون پشتوانه سرمایه‌های اجتماعی داخلی امکان‌پذیر نیست و در عین‌ حال برای آینده‌ای برنامه‌ریزی کنند که در آن افراد جامعه نیروی رشد و توسعه هستند و نه، سرمایه‌هایی از دست رفته و کمرنگ.»

شعارسال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا،تاریخ انتشار:5مهر1398،کدخبر:  98060502256،www.isna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین