پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۲۳۵۶۵۳
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۱
میر حمایت میرزاده سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس می‌گوید: امروز در کشور برخی نهاد‌های دولتی با کمترین کارمند و ارباب رجوع صاحب ساختمان‌های بزرگ و باامکاناتی هستند، اما آموزش و پرورش که دغدغه اکثر خانواده‌ها است با مشکلات جدی فضا و امکانات روبروست و همین رویکرد نشان می‌دهد که بسیاری از تصمیم‌گیران از اهمیت فضای آموزشی غافل هستند.

شعارسال: چندی روزی است که سال تحصیلی جدید آغاز شده، اما بسیاری از مشکلات و دغدغه خانواده‌های دانش‌آموزان پابرجاست. یکی از چالش‌های چند سال اخیر وزارت آموزش و پرورش، وجود چند هزار مدرسه فرسوده است که نیاز جدی به نوسازی دارند.

برخی اتفاقات تلخ سال‌های گذشته که به تبع فرسودگی مدارس برای دانش‌آموزان اتفاق افتاد باعث شد تا بازسازی و نوسازی مدارس به یک مطالبه عمومی در جامعه تبدیل شود، اما بنا بر آمار و شواهد، سال تحصیلی جدید هم با وجود مدارس فرسوده آغاز شده است، موضوعی که نگرانی بسیاری از خانواده‌ها را دربرداشته است.

در همین خصوص، میرحمایت میرزاده سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفته در طول ۴۰ سالی که از پیروزی انقلاب گذشته همیشه بحث درباره سیستم آموزش و پرورش و مشکلات آن داغ بوده، زیرا خانواده‌ها در مقاطعی از زمان با این سیستم آموزشی ارتباط داشته یا دارند و به‌طور محسوس کمبود‌ها را احساس می‌کنند.

وی افزود: عمده مشکلات آموزش و پرورش ما از کسری بودجه نشات می‌گیرد و همیشه با نزدیک شدن به ماه مهر این انتقاد‌ها شدت پیدا می‌کند، زیرا خانواده‌ها باید برای ثبت‌نام فرزندان خود در مدرسه اقدام و از این‌رو مشکلات پررنگ‌تر از هر زمان دیگری خود را نشان می‌دهند.

نماینده مردم گرمی تصریح کرد: در تمام این چهار دهه و با وجود مشکلات موجود، هیچ‌گاه شاهد تاخیر در شروع سال تحصیلی نبودیم و مدیران ارشد وزارتخانه به کمک مدیران مناطق، مدارس و اولیای دانش‌آموزان همیشه و به‌هر نحوی که بوده بستر شروع سال تحصیلی جدید را آماده کردند.

عضو فراکسیون امید مجلس گفت: یکی از مشکلات اساسی که آموزش و پرورش با آن دست و پنجه نرم می‌کنند موضوع بازسازی، بهسازی، نوسازی و مقاوم‌سازی مدارس است. آمار دقیقی از مدارسی که در سطح کشور نیاز به بازسازی یا مقاوم‌سازی دارند، در دست نیست و لازم است که مدیران ارشد وزارت آموزش و پرورش آمار دقیقی در این رابطه ارائه دهند، ولی باید قبول کرد که آموزش و پرورش در تمام کشور با کمبود فضا مواجه است و همین امر باعث شده که گاهی شاهد باشیم که تعداد زیادی محصل در یک کلاس درس مشغول تحصیل هستند یا در مکان‌های فرسوده‌ای درس می‌خوانند. این موضوع هم به این دولت برنمی‌گردد بلکه همیشه به‌عنوان یک چالش مطرح بوده است و با وجود اینکه کارشناسان زیادی توصیه می‌کنند دانش‌آموزان در محیط‌های فرسوده و بدون امکانات درس نخوانند، ولی این اتفاق ادامه پیدا کرده زیرا مدیران معتقدند که دانش‌آموز نباید از سیر تحصیلی عقب بیفتد.

وی اظهار کرد: در این سال‌ها تا حدی مقاوم‌سازی مدارس عملیاتی شده، ولی همچنان شاهد مدارس فرسوده‌ای هستیم که هر لحظه خطر آسیب به دانش‌آموزان وجود دارد و با روش و منشی که دیدم و می‌بینم تصور می‌کنم که این موضوع به صفر نخواهد رسید، زیرا که آموزش و پرورش و حل مشکلات آن، اولویت اول نظام نیست.

سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس افزود: امروز در کشور برخی نهاد‌های دولتی با کمترین کارمند و ارباب رجوع صاحب ساختمان‌های بزرگ و باامکاناتی هستند، اما آموزش و پرورش که دغدغه اکثر خانواده‌ها است با مشکلات جدی فضا و امکانات روبروست و همین رویکرد نشان می‌دهد که بسیاری از تصمیم‌گیران از اهمیت فضای آموزشی غافل هستند.

میرزاده در پایان خاطرنشان کرد: حل مشکلات آموزش و پرورش اعم از کمبود فضای آموزشی و امکانات تحصیلی نیاز به اراده نظام و کمک همگان دارد. وقتی بهترین ساختمان‌ها و امکانات در اختیار افراد انگشت‌شماری است چطور می‌توان به بهبود آینده آموزش و پرورش امیدوار بود؟ زمانی که می‌گوییم رفع مشکلات آموزش و پرورش در گرو کمک همگان است یعنی اینکه باید شرایطی را مهیا کنیم که موضوع به اولویت اول نظام تبدیل شود، زیرا آموزش پایه تربیت نیروی انسانی یک کشور است. امروز رسانه‌ها باید با دقت موضوعات مربوط به آموزش و پرورش را رصد و تولید محتوا کنند، از طرفی ما نمایندگان مردم در مجلس باید صدای رسای خانواده بزرگ آموزش و پرورش باشیم و به‌طور کلی همه تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان نظام تمام تلاش خود را به‌کار ببندند که مشکلات موجود در این سیستم تا حد قابل قبولی حل و فصل شود. مطمئن باشید یک تشکیلات خاص و یا گروهی از افراد، توانایی باز کردن گره‌های آموزش و پرورش را ندارند و همه باید پای کار بیایند تا مثل بسیاری از کشور‌های مترقی شاهد آموزش و پرورشی قوی و تاثیرگذار باشیم.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت رویداد24، تاریخ انتشار: 5مهر1398 ، کدخبر: 189530: www.rouydad24.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین