پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۷۲۴۳
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۲
امیر رمضانی درباره دلیل ترس عراقی ها از هواپیماهای اف ۱۴ می گوید وقتی ما از چیزی اطلاع نداشته باشیم و حالت یک افسانه باشد از آن می‌ترسیم. در واقع همین جور هم بود، اف۱۴ چون بُرد بلند رادار دارد، موشکش موشک دور بُرد بود و وقتی قفل می‌کرد راه فراری نداشتند از آن می‌ترسیدند.

شعار سال: امیر سرتیپ دوم مسعود بختیاری، امیر دریادار علی‌اکبر اخگر و امیر سرتیپ دوم خلبان رضا رمضانی، سه امیر بازنشسته ارتش در بخشی از گفتگوی خود به انتقادات از خرید هواپیماهای اف ۱۴ پاسخ دادند که در ادامه می خوانید؛

در مورد هواپیماهای اف۱۴صحبت‌های ضد و نقیض زیاد است، کسی مثل سپهبد عبدالله آذربرزین، جانشین نیروی فرماندهی قبل از انقلاب که جانشین آقای خاتم بود، می‌گوید که خرید این هواپیما اشتباه بود، اما برخی مانند امیر رستمی می‌گویند که هواپیمای خوبی بود و در زمان جنگ به کار ما آمدند، شما با این هواپیما پرواز کردید؛ میخواهم بپرسم که واقعا اگر به جای اف۱۴ ما اف۱۵ می‌خریدیم با تعداد بیشتر و قیمت کمتر؛ آیا در جنگ به نفع ما نبود؟

امیر بختیاری: در این صورت ممکن بود شما امروز بپرسید بهتر نبود به جای اف۱۵، اف۱۴ می‌گرفتید و آسمان را می‌پاییدید؟ یعنی این سوال را نمی‌کردید؟ سوال شما باید متکی به این باشد که اف۱۵ چه برتری به اف۱۴‌دارد؟ که حالا خرید اف۱۴ رشوه گیری و خیانت و اشتباه می‌شود؟ این هواپیما هنوز هم دارد می‌پرد.

سوالم این است که با توجه به آنچه که گفته می‌شود، مثلا می‌گویند که این هواپیما برای نیروی دریایی است یا در جریان خرید آنرشوه گرفته‌اند...

امیر بختیاری:پس اساسا در این هشت سال جنگ این ها هیچ کارآیی نباید داشته باشند.

اف ۱۴ در کسب برتری هوایی نسبت به عراق موثر بود

نه؛ مثلا می‌گویند این هواپیما بسیار گران بوده و تکنولوژی پیشرفته و موشک‌های خاص خودش را داشته است، اما اف۱۵ هواپیماهای دوکاره‌ای بودند با قیمت بسیار کمتر، آقای آذربرزین می‌گوید می‌توانستیم به جای ۸۰ هواپیمای اف۱۴حدود ۲۰۰ هواپیمای اف۱۵ بخریم.

امیر رمضانی:فرمایش امیر بختیاری درست است. اولا ما در آن زمان نیازهای تسلیحاتی‌مان بر مبنای یک برنامه خاصی بود، اینکه ببینیم ایران در چه مقطعی چه چیزی را لازم دارد و ما چه چیزی را بگیریم. آن زمان پشت سر اف ۱۴ما اف ۱۶ را خریده بودیم که در واقع مکمل کمبود یا جایگزین اف۱۵می‌شدند. ما اف۱۴ را داشتیم که قابلیت‌های بسیار خوبی داشت. اف۱۴ نقش بسیار ارزنده‌ای در دید نقاط کور راداری داشت. بنابراین آنها بر مبنای نیازی که در آن مقطع احساس می‌کردند این خرید را انجام دادند.

مابرای پوشش هوایی به این هواپیما نیاز داشتیم و همانطور که می‌دانید این هواپیما یک مجموعه‌ای بوده برای دفاع هوایی، علت خرید هم همین بوده است. به نظر من این بحث خرید اف۱۵ به جای اف ۱۴ یک مقداری شخصی و نشان دهنده اختلاف با دیگران است، اما در کل هواپیمای اف۱۴اولا در جنگ با توجه به مشکلات راداری که داشتیم برای ما بسیار موثر بود، دوما در کسب برتری هوایی هم موثر بود و تمام نقاط به رادارها می‌داد و نشان می‌داد که الان کجا هدف است، کجا پرواز کنیم و...

امیر بختیاری: یک نکته را بگویم، بازار خرید اسلحه این طور نیست که شما سبد بردارید و بروید و سوا کردنی خرید کنید، مثلا بگویید این هواپیما را ۲۰۰ تا بده و او هم بگوید باشد. ۲۰۰ تا از این می‌خواهم و ۲۰۰ تا از آن؛ بازار خرید اسلحه تابع سیاست‌های خارجه شما است، آقای آذر برزین اگر چیزی گفته یک اعتقاد فنی و تخصصی است. یک زمانییقه ما را گرفتید و پدر ما را در آوردید که چرا این را خریدید؟ چرا به جایش بیمارستان نساختید و .. یک مدت زیادی ما جواب شما ملت قهرمان را دادیم که اینها چیست که خریده‌ایم، حالا یقه مان را گرفته‌اید که چرا اف۱۵نخریدید و اف۱۶ نخریدید.


بازار اسلحه بازار تره‌بار نیست /از شاپور بختیار تا بازرگان دنبال پس دادن اف ۱۴ بودند

آن زمان که هواپیماهای اف ۱۴ خریداری شد ازشاپور بختیار تا مرحوم بازرگان، به دنبال پس دادن اینها بودند، از جمله به دنبال این افتاده بودند که اف۱۴ را حتما پس بدهند، به خصوص برادر بزرگ ما روسیه خیلی علاقه‌مند بود سر از اف ۱۴ و موشک فونیکس و رادار مخصوصش در بیاورد به هر حال مدرن‌ترین اسلحه روز دست ما بود. اینکه می‌گویید مخصوص نیروی دریایی است، این هواپیما رهگیر هواپیماهای دیگر است، حالا زیر پاش چه دریا باشد، چه کوه باشد و چه دشت، اگر در آسمان هواپیمایی را پیدا کند آن را می زند.ما هم در واقع این هواپیما را برای پوشش راداری و پوشش آسمان ایران خریداری کردیم. اف ۱۶ و اف ۱۸ هم خریداری کرده بودیم، اما همه اینها را پس دادیم.

اینکه الزاما بحث کنیم که اف۱۵ بهتر بود یا اف۱۴ یا اف۱۶، این به شرایط و توانمندی خرید باز می‌گردد. اینکه گفتید رشوه می‌گرفتند هم نیست، شما الان هم از هرکسی که هر چیزی را بخرید یا کسی به شما چیزی را بفروشد، مقداری را به صورت پورسانت می‌گیرد و اسم این رشوه نیست، آنها که اختلاس می‌کنند برای بعداست. در نهایت به شما بگویم این بحث که اینها خوب بودند یا نه، همین الان هم اگر شما بخواهید اسلحه بخرید نمی‌توانید به بازار جهانی بروید و اسلحه بخرید، مگر اینکه در کنارش چند تا چیز دیگر هم قبول کنید. وقتی اس۳۰۰ را از روسیه خریدید چند سال طول کشید تا به ما تحویل داد؟ بازار اسلحه، بازار تره‌بار نیست.

امیر اخگر: یک نکته در این زمینه بگویم، استراتژی ایران قبل از انقلاب این بود که حضور قدرتمند در خلیج فارس و اقیانوس هند داشته باشد، برای اینکه ناوگان شما در اقیانوس حضور پیدا بکند چه هواپیمایی برای پوشش هوایی آن می‌خواهید؟ این است که وقتی بحث اف۱۴ مطرح می‌شود یکی از ویژگی‌هایش این است که بتواند پروازهای بلند و پوشش دهنده را در تامین پوشش هوایی ناوگان هم داشته باشد، از همه جهات باید به این هواپیما نگاه کنید و فقط به صرف یک بُعد آن را نبینید.

شما دوره اف ۱۴را در آمریکا ندیدید؟

امیر رمضانی:خیر.


اف ۱۴ برای عراقی ها مثل یک افسانه بود و از آن می ترسیدند

عراقی‌ها خیلی از اف۱۴ می‌ترسیدند؟

امیر رمضانی:وقتی ما از چیزی اطلاع نداشته باشیم و حالت یک افسانه باشد از آن می‌ترسیم. در واقع همین جور هم بود، اف۱۴ چون بُرد بلند رادار دارد، موشکش موشک دور بُرد بود و وقتی قفل می‌کرد راه فراری نداشتند از آن می‌ترسیدند.

شما در دوران جنگ از اف۱۴برای هدف‌های زمینی هم استفاده کردید.

امیر رمضانی:یکی دو مرتبه.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری خبرآنلاین، تاریخ 12 مهر 98، کد مطلب: 1306779: www.khabaronline.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین