پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۲۳۸۱۶۵
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۳۹۸ - ۰۰:۱۷
از زمان مطرح شدن موضوع احتمال استیضاح ترامپ، دیدگاه‌های گوناگونی درباره اثرات این اتفاق بر بورس، اقتصاد آمریکا و جهان مطرح شده است. مهم‌ترین نکته اما آن است که اکنون یک عامل جدید نگرانی و ابهام درباره آینده پدید آورده که حداقل برای مدتی اثرات منفی بر رفتار سرمایه‌گذاران در بازارهای مختلف خواهد داشت.

شعارسال:از پیش جنگ تجاری بین چین و آمریکا، کاهش نرخ رشد اقتصاد جهان، احتمال بروز رکود در برخی اقتصادها و چند بحران سیاسی و اقتصادی در اروپا و آمریکای جنوبی، به میزان قابل‌ملاحظه‌ای سبب کاهش ریسک‌پذیری سرمایه‌گذاران و بی‌ثباتی بازارها شده و اکنون موضوع استیضاح ترامپ نیز  به این عوامل اضافه شده است. بیست و چهارم سپتامبر یعنی حدود ۱۷ روز پیش تحقیقات درباره اقدامات ترامپ و استیضاح او رسما آغاز شد و هفته گذشته گزارش‌های منفی از بخش‌های تولید کارخانه‌ای و خدمات آمریکا در اختیار سرمایه‌گذاران قرار گرفت یعنی شرایط برای بی‌ثباتی بازارها کاملا فراهم شده است.

جنگ تجاری بین چین و آمریکا در بیش از یک سال اخیر اثرات منفی بزرگی بر اقتصاد دو کشور و جهان داشته و هنوز هم مشخص نیست، در نهایت وضعیت روابط تجاری دو کشور به چه شکل خواهد شد. از سوی دیگر در اروپا عواملی نظیر ابهام درباره سرنوشت برنامه جدایی انگلستان از اتحادیه اروپا، ضعف در بخش بانکداری و نرخ پایین رشد در منطقه یورو و وضعیت وخیم مالی در اقتصادهایی نظیر ایتالیا، بر عملکرد بازارها اثرات منفی داشته است. تمامی این عوامل نگرانی ادامه پیدا خواهند کرد.

حالا این پرسش مطرح است که تاثیر استیضاح ترامپ بر بازارها چه خواهد بود؟ هنگامی که نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا اعلام کرد تحقیقات درباره استیضاح ترامپ آغاز می‌شود، شاخص استاندارد اند پورز در بورس آمریکا تنها حدود یک درصد کاهش یافت، اما کمی بعد این کاهش تا اندازه‌ای جبران شد. در دو هفته اخیر اخبار منتشر شده درباره روند تحقیقات استیضاح اثرات بزرگی بر بازارهای مالی نداشته‌اند. تحلیل‌گران معتقدند اثر موضوع استیضاح ترامپ تنها یکی از عوامل موثر بر بازارهاست و در نهایت آنچه بیشترین اهمیت را دارد، داده‌ها از شاخص‌های مهم اقتصادی از جمله وضعیت مصرف شهروندان، سرمایه‌گذاری شرکت‌ها، وضعیت بازار کار، تحولات در بخش تولید کارخانه‌ای و خدمات و... است و نکته مهم دیگر این است که سرمایه‌گذاران و کارشناسان معتقدند روند استیضاح ترامپ در مجلس سنا متوقف خواهد شد. یعنی حتی اگر در مجلس نمایندگان رای به استیضاح داده شود، جمهوری‌خواهان مجلس سنا که اکثریت را در این مجلس در اختیار دارند، از پیشرفت روند استیضاح جلوگیری خواهند کرد. البته این محتمل‌ترین سرنوشت روند کنونی استیضاح است. اگر اثرات موارد قبلی استیضاح روسای جمهوری آمریکا را مبنا قرار دهیم، باز هم به این نتیجه می‌رسیم که استیضاح ترامپ در حالت عادی نمی‌تواند شوک به بازارها وارد کند.

در تاریخ آمریکا تحقیقات برای استیضاح سه رئیس‌جمهوی انجام شد: اندرو جانسون در سال ۱۸۶۸، ریچارد نیکسون در سال‌های ۱۹۷۳ و ۱۹۷۴ و بیل کلینتون در سال‌های ۱۹۹۸ و ۱۹۹۹. کلینتون و جانسون از سوی مجلس نمایندگان استیضاح شدند، اما از سوی مجلس سنا از سمت خود برکنار نشدند. نیکسون هم استعفا داد. داده‌ها درباره اثرات استیضاح جانسون بر بورس نشان می‌دهد این استیضاح تحولات بزرگی در بازار مالی آمریکا ایجاد نکرد. اما در مورد نیکسون ماجرا تفاوت داشت. شاخص استاندارد اند پورز در یک ماه پس از استعفای او ۱۱ درصد، در شش ماه بعد ۶/ ۱۵ درصد و در یک سال بعد ۳۳ درصد کاهش پیدا کرد. اما این کاهش صرفا به‌دلیل استعفای نیکسون نبود. همزمان با این رویداد، قیمت نفت رشد کرد، وضعیت اقتصادی بد شده  و نرخ تورم بالا رفته بود. تاثیر استیضاح کلینتون بر بورس آمریکا نیز چندان بزرگ نبود. در اوایل روند تحقیقات، شاخص استاندارد اند پورز کاهشی قابل‌ملاحظه پیدا کرد، اما پس از مدتی، رشد این شاخص از سر گرفته شد و کاهش اولیه نیز صرفا به‌دلیل استیضاح کلینتون نبود.

کارشناسان معتقدند در مورد ترامپ نیز وضعیت به همین شکل است یعنی عوامل مهم نظیر وضعیت شاخص‌های اقتصادی در آمریکا و جهان بیش از استیضاح بر بازارها اثر خواهند داشت. البته اگر استیضاح ترامپ احتمال پیروزی او در انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده را کم کند، اثرات بر بورس آمریکا بزرگ خواهد بود؛ زیرا ترامپ برنامه‌های حمایتی مالی از جمله کاهش مالیات شرکت‌ها را آغاز کرده و با حذف او از قدرت ممکن است این تدابیر متوقف شود.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه دنیای اقتصاد، تاریخ انتشار: 18 مهر1398،کدخبر: ،www.donya-e-eqtesad.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین