پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۶۸۹۹
تاریخ انتشار : ۱۲ مهر ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۲
وجه مشترک استیضاح کلینتون و ترامپ، مخالفت مجلس سنا است. جمهوریخواهانی که استیضاح کلینتون را کلید زدند، می‌دانستند که دمکرات‌های سنا، رئیس‌جمهور را محکوم نخواهند کرد. هر چند که ۴۵ عضو دمکرات سنا از رفتار‌های کلینتون راضی نبودند. جمهوریخواهان، امیدوار بودند که با تحت فشار قرار دادن کلینتون از طریق استیضاح، در انتخابات نوامبر ۱۹۹۸، کرسی‌های بیشتری به دست آورند. اما محاسبات‌شان اشتباه از آب درآمد. محبوبیت کلینتون بعد از استیضاح بیشتر شد. بسیاری از مردم آمریکا معتقد بودند که استیضاح، اشتباه بود.

شعار سال: از روزی که نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان، به طور رسمی آغاز تحقیقات استیضاح دونالد ترامپ را اعلام کرد، دو حزب دمکرات و جمهوریخواه، درگیر جنگ قدرت کم سابقه‌ای شدند. جنگی که در یک طرف آن دمکرات‌ها تلاش می‌کنند ترامپ را قانون‌شکن نشان دهند و از طرف دیگر، جمهورخواهان، ضمن دفاع از رئیس‌جمهور آمریکا، دمکرات‌ها را به تلاش برای نابودی ریاست جمهوری ترامپ متهم می‌کنند.

صبح ۲۵ ژوئیه، ترامپ با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، تلفنی گفتگو کرد. تحقیقات استیضاح ترامپ زمانی کلید خورد که یک افسر ناشناس سازمان سیا، درباره این تماس، افشاگری کرد. این افسر ادعا می‌کند که ترامپ در این تماس، با هدف تضعیف جو بایدن در انتخابات، از زلنسکی درخواست کرده که درباره فعالیت‌های اقتصادی هانتر پسر بایدن تحقیق کند؛ به امید اینکه زلنسکی تخلفاتی کشف کند که ترامپ بتواند از آن‌ها علیه بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آینده استفاده کند.

با آغاز فرآیند استیضاح، هر کدام از دو حزب اصلی آمریکا دمکرات‌ها و جمهوریخواهان- و رسانه‌های نزدیک به آنها، روایت‌های متفاوتی درباره تبعات استیضاح احتمالی رئیس‌جمهور ارائه کردند. ترامپ از همان آغاز، این ادعا را مطرح کرد که تلاش دمکرات‌ها برای استیضاح و شاید برکناری او، نتیجه عکس خواهد داد و مردم آمریکا، در پاسخ به «کودتای» دمکرات‌ها علیه رئیس‌جمهور آمریکا، بار دیگر او را در انتخابات ۲۰۲۰، انتخاب خواهند کرد.

از سوی دیگر، دمکرات‌ها استدلال می‌کنند که ترامپ با درخواست از زلنسکی برای تحقیق و تفحص در کار‌های تجاری پسر رقیب انتخاباتی‌اش، مرتکب جرم بزرگی شده که امنیت ملی آمریکا و سلامت انتخابات آن را تهدید می‌کند. افزون بر این، دمکرات‌ها امیدوارند که حتی اگر نتوانند ترامپ را برکنار کنند، حداقل او را در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ تضعیف و بی‌اعتبار کنند.

به رغم انتقادات گسترده دمکرات‌ها و رسانه‌های عمده آمریکا از مکالمه تلفنی ترامپ با زلنسکی و با وجود آغاز تحقیقات استیضاح، هنوز هم احتمال برکناری ترامپ کم است. چرا که برکناری او نیازمند دو سوم آرای مجلس سناست. سیطره جمهوریخواهان، بر این مجلس، یکی از مهمترین موانع عزل ترامپ به شمار می‌آید. از این رو، هم اکنون، یکی از مباحث مهم، تاثیرگذاری فرآیند استیضاح بر موقعیت ترامپ و دمکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده آمریکاست.

لکه‌دار کردن جمهوریخواهان در آستانه انتخابات

طرفداران استیضاح ترامپ، می‌گویند ترامپ به کرات قانون‌شکنی کرده، هنجار‌های سیاسی و اخلاقی را زیرپا گذاشته، با مستبدان روابط گرم برقرار کرده و با استقبال از مداخله خارجی در انتخابات آمریکا، بنیاد‌های دمکراسی در آمریکا را تضعیف کرده است. در نتیجه، تصمیم دمکرات‌ها مبنی بر شروع فرآیند استیضاح ترامپ درست و به موقع است. در همین رابطه، اندکی پس از آغاز تحقیقات استیضاح، مجله دیر اشپیگل، در سرمقاله‌ای به قلم کریستوف شوئرمان، ضمن تشکر از نانسی پلوسی بابت آغاز تحقیقات استیضاح ترامپ، نوشت: «بی‌عملی (در برابر ترامپ)، هم هزینه دارد. ترامپ باید به خاطر همه رسوایی‌هایی‌اش، و نه فقط به خاطر تماس تلفنی با کییف، مسئول نگه داشته شود. تصمیم اقدام علیه رئیس‌جمهور، چپگرا‌ها و میانه‌رو‌های داخل حزب دمکرات را به یکباره متحد کرد... ترامپ واقعا به دمکرات‌ها خدمت کرد.».

اما با وجود این خدمت، دمکرات‌ها نگران هستند که ترامپ خود را قربانی نشان دهد و موجب شکست دمکرات‌ها در انتخابات آینده شود. در نزاع فعلی ترامپ و دمکرات‌ها، تبلیغات و اعتبارزدایی از طرف مقابل، اهمیت یافته است. دمکرات‌ها هم می‌دانند که احتمال برکناری ترامپ کم است، ولی احتمالا برای مشروعیت‌زدایی از ترامپ و بدنام کردن او و حزب جمهوریخواه، تحقیقات استیضاح را آغاز کرده‌اند. یکی از اهداف محتمل دمکرات‌ها این است که ابتدا قانون‌شکنی ترامپ را آشکار کنند و سپس جمهوریخواهان را به دفاع کردن از او مجبور کنند تا هم ترامپ و هم حزب جمهوریخواه محبوبیت خود را در افکار عمومی از دست دهند.

به نوشته شوئرمان، جمهوریخواهان مجلس سنا، در موقعیتی قرار خواهند گرفت که مجبور خواهند شد از کسی دفاع کنند که دمکراسی را تحقیر کرده و علیه آن مبارزه کرده است و همین امر، دلیل خوبی برای شروع زودهنگام فرآیند استیضاح ترامپ است. برخی از دمکرات‌های کنگره، که در ایالت‌هایشان ترامپ محبوبیت داشته، ابتدا درباره شروع تحقیقات استیضاح ترامپ تردید داشتند. چون نگران بودند که در واشنگتن از این تحقیقات حمایت کنند، ولی در انتخابات بعدی ایالت خود، از سوی حزب جمهوریخواه شکست بخورند. اما در نهایت همین افراد هم از تحقیقات حمایت کردند. چرا که ظاهرا به کاهش محبوبیت ترامپ در اثر تحقیقات استیضاح امیدوار هستند.

"دام استیضاح"

در دسامبر ۱۹۹۸، جمهوریخواهان مجلس نمایندگان، به استیضاح بیل کلینتون، رأی دادند. اما دو ماه بعد، دمکرات‌های مجلس سنا، او را تبرئه کردند. در همان سال، جمهوریخواهان کرسی‌های مجلس نمایندگان را از دست دادند.

اکنون نیز برخی ناظران هشدار می‌دهند که دمکرات‌ها، اشتباه سال ۱۹۹۸ جمهوریخواهان را تکرار می‌کنند. در همین رابطه، اریک پانسر، استاد حقوق دانشگاه شیکاگو، طی یادداشتی در وبگاه پراجکت سیندیکت، نوشت: «دمکرات‌های آمریکا، با آغاز فرآیند استیضاح رئیس‌جمهور دونالد ترامپ، مرتکب یک اشتباه جدی شدند. آن‌ها استیضاح بیل کلینتون توسط جمهوریخواهان در ۱۹۹۸ را تکرار می‌کنند، (استیضاح کلینتون) اقدام بیهوده‌ای بود که به جمهوریخواهان صدمه زد، قدرت کلینتون را تقویت کرد و همچنین به نهاد‌ها آسیب رساند

از دیدگاه پانسر، وجه مشترک استیضاح کلینتون و ترامپ، مخالفت مجلس سنا است. جمهوریخواهانی که استیضاح کلینتون را کلید زدند، می‌دانستند که دمکرات‌های سنا، رئیس‌جمهور را محکوم نخواهند کرد. هر چند که ۴۵ عضو دمکرات سنا از رفتار‌های کلینتون راضی نبودند. جمهوریخواهان، امیدوار بودند که با تحت فشار قرار دادن کلینتون از طریق استیضاح، در انتخابات نوامبر ۱۹۹۸، کرسی‌های بیشتری به دست آورند. اما محاسبات‌شان اشتباه از آب درآمد. محبوبیت کلینتون بعد از استیضاح بیشتر شد. بسیاری از مردم آمریکا معتقد بودند که استیضاح، اشتباه بود.

امروز هم، جمهوریخواهان سنا، ممکن است از رفتار ترامپ نگران باشند، اما هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که آن‌ها با عزل او موافقت کنند. در حالی که محبوبیت ترامپ به هیچ وجه به اندازه محبوبیت کلنتون نیست، طرفداران ترامپ نسبت به او وفادار هستند. علاوه بر این، ترامپ برخلاف کلینتون، از حمایت اکثریت سنا هم برخوردار است. بر همین اساس، پانسر معتقد است که فرآیند استیضاح ترامپ به دمکرات‌ها بیش از جمهوریخواهان آسیب خواهد زد. از این رو، این استاد، استیضاح ترامپ را دامی برای دمکرات‌ها دانست.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سايت خبري فرارو ، تاریخ انتشار 12 مهر 98، کد خبر: 413594، www.fararu.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین