پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۷۹۶۵
تاریخ انتشار : ۱۷ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۰
نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا اعلام کرد خودداری دولت این کشور از همکاری درباره پرونده استیضاح دونالد ترامپ تلاشی غیرقانونی برای پنهان کردن واقعیت هاست.نانسی پلوسی گفت نامه کاخ سفید مبنی بر همکاری نکردن در زمینه تحقیقات از ترامپ، آخرین تلاش‌ها برای سرپوش گذاشتن بر خیانت رئیس جمهور است.
شعار سال: پلوسی کاخ سفید را به پنهان کاری در پرونده استیضاح ترامپ متهم کرد.
به نقل از خبرگزاری فرانسه ، نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا اعلام کرد خودداری دولت این کشور از همکاری درباره پرونده استیضاح دونالد ترامپ تلاشی غیرقانونی برای پنهان کردن واقعیت هاست.
نانسی پلوسی گفت نامه کاخ سفید مبنی بر همکاری نکردن در زمینه تحقیقات از ترامپ، آخرین تلاش‌ها برای سرپوش گذاشتن بر خیانت رئیس جمهور است.
به گزارش تلویزیون المیادین، نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در واکنش به خودداری کاخ سفید از همکاری با نمایندگان دموکرات در زمینه تحقیقات استیضاح ترامپ گفت: دونالد ترامپ فراتر از قانون نیست و به خاطر اقداماتش بازخواست خواهد شد.
وی افزود: اقدامات ترامپ امنیت ملی ما را تهدید و قانون اساسی ما را نقض می‌کند. ملت آمریکا این سخن ترامپ را در تماس تلفنی با رئیس جمهور اوکراین شنیده است که گفت" لطفا این مسئله را به نفع من تمام کنید".
پلوسی تأکید کرد: نامه کاخ سفید مبنی بر همکاری نکردن در زمینه تحقیقات از ترامپ، چیزی جز آخرین تلاش‌ها برای سرپوش گذاشتن بر خیانت رئیس جمهور به دموکراسی و اصرار بر فرا قانونی بودن او نیست. به کاخ سفید هشدار می‌دهیم که تلاش‌های مستمر برای پنهان کردن سوء استفاده رئیس جمهور از قدرت، مانع تراشی بر سر راه اجرای عدالت است.

دیگر خبری از برخوردهای مهربانانه نیست
به گزارش سی ان ان، یک منبع آگاه نزدیک به دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا، در واکنش به تلاش ها برای استیضاح وی گفت دیگر خبری از برخوردهای مهربانانه نخواهد بود.
این اظهارات یک مقام کاخ سفید حاکی از رویکرد سرسختانه نسبت به تلاش ها برای استیضاح رئیس جمهور آمریکا است.
به گزارش شبکه تلویزیونی المیادین، کاخ سفید اعلام کرد دولت آمریکا در تحقیقات مجلس از ترامپ به منظور استیضاح و برکناری او مشارکت نخواهد کرد.
کاخ سفید با ارسال نامه ای به "نانسی پلوسی" رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، "الیوت انگل" رئیس کمیته اطلاعات، "آدام شف" رئیس کمیته روابط خارجی و "الیجه کامینگز" رئیس کمیته نظارت و اصلاحات مجلس نمایندگان آمریکا تأکید کرد: تحقیقات از ترامپ به منظور استیضاح و برکناری او، غیر قانونی و مغایر با حاکمیت و سوابق قانونی است. رئیس جمهور ترامپ و دولت او در این تحقیقات حزبی و غیر قانونی که بیشتر "نمایشی سیاسی" به شمار می رود، شرکت نخواهند کرد.

اعتراض آدام شیف به دهن کجی دولت ترامپ به قانون
رئیس کمیته‌ی اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا در سخنانی در ساختمان کنگره این کشور با اشاره به روند تحقیق و بررسی در پرونده‌ی استیضاح رئیس جمهور دونالد ترامپ گفت: وزارت امور خارجه اجازه نداد ساندلند، نماینده آمریکا در اتحادیه اروپایی، برای ارائه‌ی پاره‌ای موارد و پرسش و پاسخ در جایگاه شهود حاضر شود.
به گزارش سی ان ان، آدام شیف، نماینده‌ی دموکرات ایالت کالیفرنیا در مجلس نمایندگان به خبرنگاران گفت: مشاور حقوقی وزارت امور خارجه دیروز عصر و هنگام غروب آفتاب در دیدار‌هایی که با گوردون ساندلند داشته، وی را از حضور در نشست پرسش و پاسخ کمیته‌ی اطلاعاتی مجلس نمایندگان منع و اعلام کرده سفیر ساندلند در نشست شرکت نخواهد کرد.
شیف ادامه داد: «امروز نه تنها کنگره و مردم آمریکا از شهادت ساندلند محروم ماندند بلکه ما آگاهی یافتیم که او پیام‌های متنی یا نامه‌های الکترونیکی در ابزار شخصی (تلفن همراه) خود ذخیره دارد که گرچه ما این پیام‌ها را از سفیر درخواست کرده ایم، اما وی آن‌ها را به وزارت امور خارجه ارائه داده و این وزارتخانه نیز از تسلیم کردن این درخواست‌ها خودداری می‌کند. همچنین این پیام‌ها به شدت با موضوع بررسی در پرونده‌ی استیضاح در ارتباط هستند.»
نماینده‌ی ارشد حزب دموکرات به اهمیت اطلاعات ساندلند در مقام سفیر و نماینده‌ی آمریکا در اتحادیه اروپایی اشاره کرد و افزود: «آنگونه که از شواهد برمی آید وزیر امور خارجه و رئیس جمهور یا رئیس جمهور چنین تصمیمی اتخاذ کرده و از حضور و شهادت این فرد کلیدی در نشست کمیته‌ی اطلاعاتی مجلس نمایندگان خودداری کردند.»
شیف گفت: «پس از بررسی پیام‌ها به این نکته پی بردیم که سفیر ساندلند با همتایان اوکراینی خود، همکاران بخش دیپلماتیک و شخص رئیس جمهور و نیز دست کم با یک سناتور آمریکایی در حال رایزنی بوده و در زمینه‌ی مجموعه رویداد‌هایی که داریم بررسی می‌کنیم به تبادل نظر پرداخته است. کارکنان وزارت امور خارجه به آگاهی او رسانده و نگرانی شان را درباره‌ی ممانعت از تخصیص کمک نظامی به اوکراین بیان داشته بودند. این اقدام‌ها با هدف تضمین کمک اوکراین به ستاد تبلیغاتی ترامپ برای انتخاب دوباره‌ی او در انتخابات 2020 در جریان بوده است. این را هم می‌دانیم که سفیر ساندلند دست کم یک بار با یکی از همکاران دیپلمات خود درباره‌ی علت جلوگیری از تخصیص کمک نظامی به گفتگو نشسته و نیز می‌دانیم که ساندلند یکی از کنشگران اصلی در تلاش‌هایی بوده که با هدف گرفتن تضمین از اوکراین برای حتمی شدن بازرسی در فرضیه‌ی ساختگی توطئه در انتخابات سال 2016 و نیز تحت پیگرد قرار دادن جو بایدن و پسرش جریان داشته است. نکته‌ی دیگری که آگاهی پیدا کردیم این است که ساندلند شواهدی مرتبط با این ماجرا در اختیار دارد که آیا دیدار با رئیس جمهور (ترامپ) که اوکراینی‌ها نومیدانه برای تحقق آن تلاش می‌کردند به عملیاتی شدن این پیگرد‌های حقوقی مشروط شده است که رئیس جمهور باور داشت به دوباره برگزیده شدنش کمک خواهد کرد.»
آدام شیف گفت: «دامن زدن به اهمیت موضوع شهادت سفیر ساندلند و اسنادی که او و دیگران در اختیار دارند دشوار است. ناکامی در ارائه‌ی این شاهد و اسناد مرتبط با آن یکی دیگر از شواهد متقنی است که از ایجاد مانع در اجرای وظایف کنگره حکایت دارد که در قانون اساسی تصریح شده است. دست کم چهار مسئله را در اینجا در دست بررسی داریم که همه‌ی آن‌ها در کانون امنیت ملی کشور جا دارند. از این رو، رئیس جمهور و وزیر امور خارجه با جلوگیری از دسترسی نمایندگان کنگره به این شهود و اسنادی که در اختیار دارند مانع از این می‌شوند که ما به حقایقی دست پیدا کنیم که در محافظت از امنیت کشور به آن نیاز داریم. در حال بررسی این موضوع هستیم که آیا رئیس جمهور بار دیگر در جریان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، دست به دامان کشوری خارجی شده است و اینکه آیا دیداری که اوکراین نومیدانه می‌خواست با رئیس جمهور (آمریکا) در کاخ سفید اتفاق بیافتد مشروط به این شده است؟ آیا دولت اوکراین تمایل دارد فرضیه‌ی ساختگی توطئه در انتخابات سال 2016 و نیز بایدن‌ها را تحت پیگرد قانونی قرار بدهد؟
نماینده‌ی ایالت کالیفرنیا در مجلس نمایندگان از سفیر ساندلند با عنوان شاهدی مهم در هر کدام از موارد نام برد، اما تاکید کرد او تنها شاهد مهمی نیست که در اختیار داریم. اعضای مجلس دارند از گوشه و کنار کشور به واشنگتن باز می‌گردند تا در نشست پرسش و پاسخ حضور به هم رسانند و نیز درباره‌ی اسنادی که از ارائه‌ی آن‌ها به کنگره خودداری شده پرس و جو کنند. شاید هم تلاش‌های دیگری در جریان باشد که مانع از حضور شواهد وزارت امور خارجه در جایگاه‌های پرسش و پاسخ می‌شود، اقدامی که دهن کجی به قانون در قبال یکی دیگر از شاخه‌های دولت به شمار می‌آید.
آدام شیف افزود: «این هم یکی دیگر از چند نمونه‌ی انگشت شمار بررسی در پرونده استیضاح در کشور است که مشخص می‌کند آیا رئیس جمهور از جایگاه خود سوء استفاده کرده تا برای انتخاب دوباره‌ی خود در انتخابات ریاست جمهوری آتی از کمک سیاسی بهره‌مند شود. وی این کار را با آگاهی از این مهم انجام داده که چنین رفتاری، امنیت کشور را در معرض خطر قرار خواهد داد. رئیس جمهور با اعمال زور برای باجگیری از کشوری اقدام کرده که هدف تهاجم روسیه قرار گرفته؛ و می‌خواسته رقیب سیاسی خود را تحت پیگرد قرار بدهد و روابط بین دو کشور را مشروط به همکاری اوکراین با واشنگتن ساخته است. مردم آمریکا حق دارند بدانند آیا رئیس جمهور کشورشان دارد برای تامین منافع آنان گام بر می‌دارد یا تنها منافع شخصی خود را پیگیری می‌کند. در تحقیق و تفحص از پرونده استیضاح دونالد ترامپ، این موارد روشن خواهد شد.»

حمایت کارتر از استیضاح ترامپ
رئیس جمهور اسبق امریکا روز چهارشنبه گفت: بسیار خوشحالم که نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان پرونده استیضاح ترامپ را دنبال می کند.
جیمی کارتر که پیش از این مخالف اقدام نمایندگان مجلس آمریکا برای استیضاح دونالد ترامپ رئیس جمهوری این کشور بود، با تغییر نظر خود از پیگیری رسوایی اخیر ترامپ و ولادیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین حمایت می کند.
کارتر در مصاحبه با شبکه ام اس ان بی سی در حمایت از مواضع پلوسی گفت: من نیز یک دموکرات هستم، بنابراین مانند دموکرات ها از پیگیری روند استیضاح ترامپ خشنودم.
وی افزود: بسیار خوشحالم که رئیس مجلس تصریح کرده است که تحقیقات ترامپ به خوبی پیش می رود.
کارتر تاکید کرد: در صورت رای آوردن استیضاح ترامپ در مجلس نمایندگان این طرح به کنگره ارسال خواهد شد و در آنجا است که باید با جمهوری خواهان به طور جدی مبارزه کرد.
سی ونهمین رئیس جمهوری آمریکا همچنین در مورد تبعات این اقدام هشدار داد و گفت: ما هنوز باید حقایق را با تحقیقات بسیار دقیق مشخص کنیم.
وی گفت: فکر نمی کنم مجلس سنا با برکناری ترامپ از پست ریاست جمهوری موافقت کند اما اگر واقعیت کارهایی را که او انجام داده است فاش شود، قطعاً استیضاح امکان پذیر است و عزل از سمت ممکن است.

درخواست برکناری افراد دخیل در رسوایی مرتبط با اوکراین
در بحبوحه رسوایی ترامپ در ارتباط با اعمال فشار بر اوکراین، دوازده دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا خواستار استعفای سفیر این کشور در اتحادیه اروپا شدند.
نشریه هیل در گزارشی نوشت: با گسترش جنجال بر سر ارتباط دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا با اوکراین و اعمال فشار بر آن در ارتباط با رقیب انتخاباتی اصلی اش، دوازده دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا خواستار استعفای گوردون ساندلند سفیر آمریکا در اتحادیه اروپا شدند که متن پیامک هایش نشان می‌دهد او از جمله افرادی بود که در تلاش ترامپ برای اعمال فشار بر اوکراین نقش داشت.
این دوازده نماینده در پاسخ به نظرسنجی ان بی سی نیوز از اعضای دموکرات مجلس نمایندگان، گفتند ساندلند باید استعفا دهد در حالیکه دیگران گفتند تا روز سه شنبه که او در کنگره شهادت بدهد، در اینباره تصمیم نمی‌گیرند.
جری کانولی نماینده ویرجینیا گفت: پیامک‌های مبادله شده بسیار نگران کننده اند و ساندلند اعتبارش را از دست داده و باید استعفا دهد.
برخی دیگر معتقدند بودند اگر ادعا‌های مطرح شده درباره ساندلند درست باشد، او باید استعفا دهد.
دیانا دی جت نماینده کلرادو گفت: اگر این ادعا‌ها درست باشد، هر کسی که در تلاش‌های ادعایی رئیس جمهور برای اعمال فشار بر یک مقام خارجی برای دخالت در انتخابات ما دست داشته، باید فورا از منصبش برکنار شود.

ارسال احضاریه برای پنتاگون
در ادامه بررسی استیضاح ترامپ احضاریه هایی برای پنتاگون و اداره مدیریت بودجه آمریکا ارسال شد.
به گزارش سایت کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا، آدام شف رئیس کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان، الیجا کامینگز رئیس کمیته نظارت و اصلاحات و الیوت انگل رئیس کمیته امور خارجی نامه ای را به مارک اسپر وزیر دفاع و راسل وات نایب رئیس دفتر مدیریت بودجه ارسال کردند و طی آن، در قالب بررسی استیضاح دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا، خواستار دریافت مدارک مهمی شدند.
در این نامه آمده است: "پیرو بررسی استیضاح مجلس نمایندگان، ما بدین وسیله احضاریه را ارسال می کنیم که شما را ملزم می کند اسنادی را تا 15 اکتبر 2019 (23 مهر) ارائه کنید."
این کمیته ها سرگرم بررسی این موضوع هستند که رئیس جمهور، ترامپ، تا چه حد امنیت ملی را با تحت فشار گذاشتن اوکراین برای مداخله در انتخابات 2020، و با معوق نگه داشتن کمک نظامی مصوب کنگره به اوکراین به منظور مقابله با ستیزه جویی روسیه، و نیز هر گونه اقدامی برای پنهان کردن این موضوعات، به خطر انداخته است.
طبق گزارش های رسانه ای مختلف، رئیس جمهور، ترامپ، در ژوئیه 2019، به مایک مولوانی کفیل وقت دفتر مدیریت بودجه دستور داد کمک نظامی به اوکراین را مسدود کند و مولوانی ظاهرا دستور رئیس جمهور را "از طریق دفتر بودجه به پنتاگون و وزارت خارجه منتقل کرد و به آنها فقط گفته شد دولت سرگرم بررسی این موضوع است که آیا چنین هزینه ای ضروری است."
"احضاریه ای که به پیوست ارسال شده، خواهان مدارکی است که برای بررسی این کمیته درباره توالی رخدادها و عللی که پشت تصمیم کاخ سفید برای معوق نگه داشتن کمک نظامی اساسی به اوکراین وجود دارد؛ کمکی که کنگره آن را برای مقابله با ستیزه جویی روسیه تصویب کرده بود، ضروری است."
طبق گزارش های رسانه ها، "به مقامات دولت دستور داده شده بود که به قانونگذاران بگویند این تاخیر بخشی از "روند بین سازمانی" است اما به آنها اطلاعات بیشتری ندهند."
مقامات وزارت خارجه و وزارت دفاع ظاهرا پس از آگاه شدن از دستور کاخ سفید "گیج و نگران شدند." مقامات وزارت دفاع ظاهرا "تلاش کردند برای کاخ سفید توجیه کنند که کمک اوکراین، اثربخش است و نباید به آن مانند دیگر کمک ها(ی خارجی) نگاه شود "اما این استدلال ها نادیده گرفته شد."
مقامات وزارت خارجه و دفاع، ظاهرا با کنگره ارتباط برقرار کردند تا به آنها توقف کمک های نظامی آمریکا را به اوکراین اطلاع دهند.
این کمیته ها در 9 اکتبر 2019 (17 مهر) نامه ای به کاخ سفید نوشتند و در آن خواستار دریافت مدارکی شدند که با "تعلیق عملی یا احتمالی کمک نظامی به اوکراین" ربط دارند. کاخ سفید هرگز به این درخواست جواب نداد که این امر موجب صدور احضاریه ای در جمعه گذشته شد.

اکراه نمایندگان حزب جمهوریخواه از پشتیبانی از ترامپ
واشنگتن پست نوشت: نمایندگان حزب جمهوریخواه به علت خودسر و خطاکار بودن رئیس جمهور آمریکا، در دفاع از او اکراه دارند
به گزارش از پایگاه اینترنتی «اینسایدر»؛ روزنامه آمریکایی واشنگتن پست نوشت: نمایندگان حزب جمهوریخواه به علت خودسر و خطاکار بودن  رئیس جمهور آمریکا، در دفاع از او اکراه دارند.
واشنگتن پست نوشت: در بررسی پرونده‌ی استیضاح ترامپ بر سر داد و ستد‌های وی با اوکراین، نمایندگان حزب جمهوریخواه در مقام دفاع از رفتار رئیس جمهور برنخواهند آمد.
واشنگتن پست گزارش داد: «در گفتگو‌هایی که با 21 تن از نمایندگان، دستیاران و مشاوران حزب جمهوریخواه انجام شده، نمایندگان حزب حاکم در واشنگتن به طور کامل از سخنگو‌های کاخ سفید تقلید و سخنان آنان را کامل تکرار می‌کنند، زیرا بر این باورند که این موضع گیری‌ها هیچ اعتباری ندارد و یا از این می‌ترسند که با افشا شدن موارد تازه‌ای از قانون گریزی ترامپ، به ضد و نقیض گویی متهم شوند.»
یکی از مقام‌های پیشین حزب جمهوریخواه گفت: رفتار و عملکرد شخص رئیس جمهور نیز از جمله مواردی است که برای جمهوریخواهان گران تمام می‌شود.
برندن باک (Brendan Buck)، مشاور پل رایان، رئیس پیشین مجلس نمایندگان گفت: «همه‌ی جمهوریخواهان در شرایط کنونی متزلزل شده اند، اعضای حزب بار‌ها با آگاهی از خطر‌های پیش رو به این رئیس جمهور اعتماد کرده اند، اما خود رئیس جمهور، آنان را ناکام رها کرده است. آن‌ها می‌دانند او خودسر و به شدت خطاکار است و در وضعیتی کاملا ناپایدار قرار دارد.»
کاخ سفید از پاسخ گویی به درخواست برای موضع گیری در قبال این گزارش خودداری کرد.
هم اکنون ترامپ با یکی از جدی‌ترین بحران‌های دوران ریاست جمهوری خود روبروست. نمایندگان دموکرات مجلس نمایندگان تحقیق و بررسی در پرونده‌ی استیضاح او را بر این اساس آغاز کردند که گفته می‌شود دولت اوکراین را زیر فشار قرار داده تا رقیب سیاسی و مطرح‌ترین نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری سال 2020، جو بایدن و پسرش هانتر را تحت پیگرد قانونی قرار بدهد.
کاخ سفید مدعی شده توطئه چینی از سوی گروه‌های بانفوذ و چهره‌های تاثیرگذار با هدف برکنار کردن رئیس جمهور طراحی شده، اما نمایندگان حزب جمهوریخواه یا سکوت کرده اند و یا در دفاع از رفتار و عملکرد ترامپ با اکراه وارد شده اند.
دموکرات‌ها برای به سرانجام رساندن طرح استیضاح و برکناری ترامپ به حمایت دو سوم از مجموع نمایندگان مجلس سنا نیاز دارند؛ اکثریت در این مجلس در اختیار سناتور‌های حزب جمهوریخواه است.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری آریا،تاریخ انتشار:17مهر1398،کد خبر:20191009100600487،www.aryanews.com
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین