پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۸۸۳۰
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۳۹۸ - ۰۰:۴۷
رئیس سازمان برنامه و بودجه جدیدترین شاخص‌های بودجه سال آینده را معرفی کرد. محمد باقر نوبخت «معرفی جایگزینان درآمدهای نفتی»، «اختصاص درآمدهای نفتی تنها به پرداخت عمرانی»، «تقسیم بندی دستگاه‌های اجرایی به سیاست‌گذار و مجری» و «تعریف بودجه سالانه بر اساس مدل غلطان» را چهار ویژگی مهم بودجه سال آینده عنوان کرد. به گفته او، در سال آینده سه درآمد یارانه‌های پنهان، مولدسازی دارایی‌های دولت و درآمدهای دولتی می‌توانند به‌عنوان جایگزین‌های درآمدهای نفتی تعریف شوند، تا درآمد نفتی تنها به پرداخت‌های عمرانی محدود شود. همچنین در بودجه سال آینده، یک تقسیم‌بندی میان‌دستگاه‌ها ایجاد خواهد شد که برخی برنامه‌های اجرایی را در دستور کار قرار می‌دهند و برخی نیز وظیفه سیاست‌گذاری را بر عهده دارند.

شعار سال: رئیس سازمان برنامه و بودجه جدیدترین شاخص‌های بودجه سال آینده را معرفی کرد. محمد باقر نوبخت «معرفی جایگزینان درآمدهای نفتی»، «اختصاص درآمدهای نفتی تنها به پرداخت عمرانی»، «تقسیم بندی دستگاه‌های اجرایی به سیاست‌گذار و مجری» و «تعریف بودجه سالانه بر اساس مدل غلطان» را چهار ویژگی مهم بودجه سال آینده عنوان کرد. به گفته او، در سال آینده سه درآمد یارانه‌های پنهان، مولدسازی دارایی‌های دولت و درآمدهای دولتی می‌توانند به‌عنوان جایگزین‌های درآمدهای نفتی تعریف شوند، تا درآمد نفتی تنها به پرداخت‌های عمرانی محدود شود. همچنین در بودجه سال آینده، یک تقسیم‌بندی میان‌دستگاه‌ها ایجاد خواهد شد که برخی برنامه‌های اجرایی را در دستور کار قرار می‌دهند و برخی نیز وظیفه سیاست‌گذاری را بر عهده دارند. در این شرایط، مجلس نیز با توجه به وقت محدود می‌تواند نظارت خود را به دستگاه‌های سیاست‌گذار معطوف کند.

درآمد نفتی تنها برای طرح‌های عمرانی

روز گذشته، رئیس سازمان برنامه و بودجه، در حاشیه همایش مدیریت سبز و در جمع خبرنگاران، توضیحاتی درباره بودجه سال ۹۹ عنوان کرد. بخش اول صحبت‌های نوبخت، درباره ۴ محور اصلی برنامه‌ریزی بودجه بود که شامل «منابع و درآمدهای پایدار»، «هزینه‌های کارآ»، «ثبات‌سازی اقتصادی» و «نهادسازی بودجه» می‌شود. او درباره بخش اصلاحات بخش منابع، به این موضوع اشاره کرد که درآمدهای نفتی بودجه، از منابع جاری بودجه حذف خواهد شد و صرفا برای طرح‌های عمرانی و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای از منابع نفتی استفاده می‌شود.

جایگزین نفت چیست؟

اما سوال مشخص این است که حال با حذف درآمدهای نفتی از بودجه جاری چه منابعی جایگزین خواهد شد؟‌ نوبخت در پاسخ به این پرسش توضیح داد که اصلاحات صورت گرفته برای منابع جدید در سه بخش صورت خواهد گرفت:‌ نخست اینکه در حال حاضر مجموع یارانه‌های پنهان و آشکار به حدود ۱۳۰۰ هزار میلیارد تومان خواهد رسید که بخشی از آن را می‌توان برای جایگزینی درآمد نفت استفاده کرد. منبع دوم، بهره‌گیری از منابع مالیاتی است که در دو بخش، بنگاه و خانوار وجود دارد. به منظور فعال‌تر شدن بنگاه‌ها، تخفیفات مالیاتی و کاهش ضرایب مالیاتی برای بنگاه‌های تولیدی در نظر گرفته شده است، همچنین پایه‌های جدید مالیات بر عایدی سرمایه تعریف شده است. روندی که قرار است به شکل قانونی در بودجه سال آینده در نظر گرفته شود. منبع سومی که رئیس سازمان برنامه و بودجه به آن اشاره کرد، مربوط به مولدسازی دارایی‌های دولت است که در حال حاضر به رقم ۷۰۰۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد، که در حال حاضر برای دولت بهره وری ندارد. نوبخت درباره هزینه‌های بودجه سال ۹۹ به این نکته اشاره کرد که در تمام هزینه‌هایی که اکنون می‌شود، این سوال وجود دارد که دولت می‌تواند این کار را انجام دهد یا بخش خصوصی؟ آیا می‌توان با مدل بهتری این کارها را انجام داد یا خیر؟

مرزبندی جدید دستگاه‌ها

رئیس سازمان برنامه و بودجه در ادامه صحبت‌های خود از تقسیم بندی جدید دستگاه‌ها به دو گروه سیاست گذار و مجری در برنامه بودجه سال آینده خبر داد و گفت:‌ هم مصارف و هم منابع به‌صورت هماهنگ در اختیار سه دستگاه سازمان برنامه و بودجه، دستگاه‌های سیاست‌گذار و دستگاه‌های مجری قرار می‌گیرند و مجلس به بودجه برنامه و دستگاه‌های سیاست‌گذار معطوف می‌شود. او هدف این کار را پررنگ شدن دستگاه‌های سیاست‌گذار عنوان کرد و توضیح داد: برای مثال دستگاه‌های مختلف از جمله بهداشت و درمان، آموزش و پرورش، وزارت نفت و... برنامه‌های درمانی دارند که اجرای این برنامه‌ها بسیار خوب است اما باید یک دستگاه سیاست‌گذار در راس آن قرار بگیرد. در این شرایط، نیازی نیست که مجلس وقت خود را به این موافقت‌نامه‌ها بین سه دستگاه سیاست‌گذار، مجری و سازمان برنامه و بودجه معطوف کند. بنابراین بودجه به دو بخش دستگاه‌های سیاست گذار و مجری تقسیم بندی می‌شود و توجه مجلس باید به دستگاه‌های سیاست‌گذار معطوف شود.

بودجه دو ساله

نوبخت درباره زمان‌بندی برنامه مالی دولت توضیح داد که بودجه سال آینده دو سالانه خواهد بود و برای سال ۱۴۰۰ را هم براساس مدل غلطان ارسال می‌کنیم که با توجه به رخدادهای سال آینده امکان اصلاح آن وجود دارد. نمی‌خواهیم منابع را مصرف کنیم چرا که از ‌آینده خبر نداریم چه اتفاقی خواهد افتاد به همین دلیل نگاهی به آینده خواهیم داشت.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه دنیای اقتصاد ، تاریخ انتشار 21 مهر 98، کد خبر: 3582268، www.donya-e-eqtesad.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۶:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۲
0
0
رسوائی بودجه ریزی و بودجه نویسی آقای نوبخت ، دو سال دیگر که در عرصه قدرت نیست،در میاد
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۲
0
0
نوبخت بی انضباط ، می خواهد بودجه را منضبط کنه؟ مثل این می مونه که پدر بزرگ من با عصا، رکورد زمانی دوی مارتن رو بزنه؟
به حق چیزهای نشنیده؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین