پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۹۴۱
تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۲
موصل به عنوان دومین استان بزرگ عراق این روزها حال و روز خوشی ندارد و تلاشها برای آزادسازی این شهر از چنگال تروریستهای تکفیری به شکل جدی ادامه دارد. در تازه‌ترین واکنش‌ها به این امر «ابو مهندس»، معاون فرمانده نیروهای حشد الشعبی اعلام کرد: نیروهای حشد الشعبی دوشادوش نیروهای ارتش و ضد ترور در این جنگ مشارکت خواهند کرد و اجازه نمی‌دهند این استان تبدیل به پایگاهی برای بعثی‌ها،‌ ترکها و تروریستها شود.

شعار سال:

 این سخنان در حالی بر زبان رانده شد که حیدر العبادی، نخست وزیر عراق این نیروها را به طور رسمی در زمره نیروهای رسمی وزارت دفاع ثبت کرد. «احمد اسدی» یکی از فرماندهان نیروهای حشد الشعبی در این خصوص به یکی از خبرگزاریهای کردی بنام «خندان» اعلام کرد: دستور نخست وزیر یک مشروعیت قانونی به حشد الشعبی می‌دهد و از این به بعد وزارت دفاع عراق به طور رسمی نسبت به تسلیح و تجهیز این نیروها به انواع سلاحهای جنگی اقدام خواهد کرد.

وی اضافه می‌کند: دولت همانگونه که با نیروهای ضد ترور تعامل می‌کند با ما نیز برخورد خواهد کرد و سلاح و مهمات در اختیار ما می‌گذارد.

نیروهای حشد الشعبی نیروهایی هستند که به دستور مرجع بزرگ شیعیان آیت‌الله سیستانی بعد از حضور داعش در عراق شکل گرفت و در دو سال از عمرش توانسته است برگ زرینی در مبارزه با داعش ثبت بکند.

حیدرالعبادی با اقدام خود پاسخ محکمی به گروههای فتنه انگیز و رسانه‌های تفرقه افکن مانند العربیه و الجزیره داد که از این نیروها به عنوان "شبه نظامیان شیعه" یاد می‌کردند. نقش برجسته این نیروها در آزادسازی فلوجه نشان داد که توانسته‌اند به سطح خوبی از بالندگی برای حفاظت از کیان سیاسی عراق و نه کیان سیاسی یک مذهب یا یک گروه برسند.

اما تاکید فرماندهان این نیروها درخصوص موصل بر سه عنوان بعثی‌ها، ترکها و تروریستها موید چه کسان و چه گروهی است؟ به اعتقاد کارشناسان سیاسی این تاکید بر ائتلافی می‌باشد که در سال 2014 باعث شد موصل را تسلیم داعش بکنند. ائتلاف بعثی‌ها و تروریستهای تکفیری و حمایت گسترده ترکیه و عربستان از تروریستها سبب شد داعش امروز بر موصل حکمرانی کند. هنوز بعثی‌ها مغز متفکر و نظامی داعش هستند، هنوز نیروهای ارتش ترکیه در عراق به بهانه‌های مختلف می‌کوشند سلاح و مهمات به دست تروریستها در موصل برسانند. اسناد اخیر ویکی لیکس هم نشان داد که ترکیه در تمام این مدت از طرق برخی گروههای کردی در ارتباط با داعش بوده است و همسو با قطر و عربستان کوشیده‌اند از داعش به عنوان یک ابزار فشار علیه دولت عراق بهره بگیرند.

در این چند ماه اخیر نیز در تلاش برای سازماندهی نیروهای جبهه الترکمانی برآمدند تا اگر سربازان ترک راهی به موصل پیدا نکردند این نیروها نماینده آنها باشند.

در یکسال گذشته نیز با لشگر کشی به عمق خاک عراق کوشیدند راههای ارتباطی خود را با داعش در عراق نزدیکتر کرده و دیگر نیازی به تردد مخفی و پنهانی به موصل نداشته باشند. عربستان هم دست به کار شد و با پذیرش برخی محدودیت‌ها کنسولگری خویش را در اربیل راه اندازی کرد تا این کشور نیز نیازی به طی راههای مختلف و پنهانی برای رسیدن به موصل نداشته باشد. موصل قلب داعش در عراق می‌باشد همانطور که فلوجه مغز متفکر داعش در عراق بود و با همت حشد الشعبی و ارتش عراق این مغز متلاشی شد.

عربستان، ترکیه و بعثی‌ها در کنار داعش امروز بزرگترین دشمن عراق و موصل شده‌اند و حشد الشعبی در عملیات آزادسازی موصل عملا با یک ائتلاف از تروریستها مبارزه می‌کند و با هرگونه پیروزی بیشتر ریشه تروریستها را قطع می‌کند. از این رو حضور در موصل برای همه عراقیها و از جمله حشد الشعبی مهم می‌باشد چرا که:

1- قلب داعش در عراق از کار می‌افتد 2- راههای ارتباطی عربستان و ترکیه و همفکرانشان برای حمایت از تروریستها در عراق قطع می‌شود 3- حاکمیت سیاسی عراق در قالب عراقیها کامل می‌شود و طرحهای فرقه گرایانه و قوم گرایانه برای تجزیه عراق با شکست روبرو می‌شود 4- حامیان داعش و بعثی‌ها تنها در محدوده کنسولگریهایشان می‌توانند در فکر توطئه باشند و یک متحد استراتژیک خود را از دست می‌دهند.

حشد الشعبی از این رو با تثبیت هویت نظامی‌اش در وزارت دفاع عراق می‌رود از یک نیروی بسیجی به یک نیروی رسمی برای حفظ یکپارچگی خاک عراق تبدیل شود. این نیرو با آزادسازی موصل خواب خیلی‌ها را آشفته خواهد کرد.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار 10 مرداد 95 ، کد مطلب:95050105512: www. isna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین